دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
بدون فلسفه نمی توان فرهنگی غنی داشت
«با اینکه هگلی نیستم اما هگل را دوست دارم. چون هگل التفات ویژهای به فلسفه دارد. بعد از کانت، هگل فلسفه را دوباره مستقل و ادعای فلسفه را دوباره احیا کرد.» این دلیلی بود که دکتر مجتهدی برای نگارش چهارمین کتاب خود با موضوع هگل آورد. بعد از کتابهای درباره هگل و فلسفه او(۱۳۷۰)، پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل(۱۳۷۱)، منطق از نظر هگل(۱۳۷۷)، اخیراً به همت انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب «افکار هگل» به قلم دکتر کریم مجتهدی،استاد فلسفه دانشگاه تهران، منتشر شد که در تاریخ ۲۱ بهمنماه با حضور استادان فلسفه و اصحاب اندیشه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از این اثر رونمایی شد.
در این نشست دکتر مجتهدی از دلایل علاقهاش به هگل گفت و به آسیب شناسی تفکر فلسفی در ایران پرداخت در حالی که بر اصالت و تقدم فکر فلسفی بر علم و فرهنگ تأکید گذاشت.
آنچه در پی میآید متن ویرایش و تلخیص شده سخنرانی وی در این نشست است که میخوانید:
دیگر وقت آن رسیده که فلسفه را جدی بگیریم. زمان آن نوع تعلیم گذشته که نام چند فیلسوف را ببریم و فکر کنیم فیلسوف هستیم.
اگر میخواهیم فرهنگمان عمق پیدا کند باید فلسفه و تفکرورزی را جدی گرفت و فهمید و تأمل کرد. بدون فلسفه نمیتوان فرهنگی غنی و جدی داشت. بدون تأمل و تفکر فلسفی، فرهنگ معنایش را از دست میدهد. فرهنگ زمانی معنا پیدا میکند که تفکر در ریشهها و در بُنِ جریان، قرار میگیرد و نوعی شعور و آگاهی در انسان ایجاد میکند. فلسفه تهییج عقل و بسیج ذهن است و این مسئله را در هگل بیش از دیگر فیلسوفان مشاهده میکنیم.
تفکر فلسفی ما در ایران دچار آسیبهایی است. مادامی که این آسیبها شناخته نشود نمیتوانیم در راه رفع این آسیبها گام برداریم. پیش از هر چیز باید بدانیم هرکسی که اسم کانت یا هگل یا ابنسینا و ملاصدرا یا ابن رشد ویا اصطلاحات فلسفی را به زبان میآورد فیلسوف نیست و نشده است. باید صداقت داشت و با صداقت و تعمق و شعورکامل از آسیبهایی که ممکن است متوجه یادگیری یا تدریس فلسفه در دانشگاهها باشد، آگاه شد.
در شرایط فعلی با مسائل کاذب زیادی در فضای فکری روبهرو هستیم. از جمله این مسائل کاذب تعارض بین فلسفه غرب و فلسفه اسلامی است.
اگر کمی تأمل کنیم میبینم که همریشههای این دو قلمرو واحدند و هم مرزهای مشترکی با هم دارند. ردپای متفکران اسلامی در فرهنگ غربی عمیقاً وجود دارد.حتی در دوره تجدید حیات اروپا، در رنسانس، ابن سینا همانقدر مطرح است که توماس آکویناس مطرح است و یا برعکس. وقتی که هگل درباره فلسفه صحبت میکند به افرادی مانند برقِلس و پروکلوس و فورفوریوس و ژان بلیک توجه میکند که نشان میدهد فرهنگ فلسفی در شرق و غرب ریشههای کم و بیش واحد و مرزهای مشترک زیادی دارند. اینطور نیست که فلسفه اسلامی خلاف فلسفه غرب باشد و یا برعکس. کافی است به عمق بیشتری برسیم و وقتی به عمق توجه کنیم قرابت ایندو را بیشتر متوجه میشویم.
یکی دیگر از مسائل کاذب در تفکر فلسفی ما، تعارض بین علم جدید و فلسفه است. دانشجوی ما به دنبال علم میرود و به فلسفه کاری ندارد اما نمیداند که فلسفه مقدم بر علم است. باید نقش فلسفه را زیربنایی دانست و کسی که فلسفههای جدید را دقیق نشناسد، در علوم جدید هم پیشرفت نخواهد کرد. در غیر این صورت علوم جدید تنها تظاهر به علم خواهد بود. بیشک برای فراگیری علوم باید فلسفه خواند.
فلسفههای جدید برخلاف فلسفه قرون وسطی به علوم جدید توجه ویژهای دارند. عقربه ذهنی متفکر قرون وسطی بین وحی و عقل در نوسان بود، ولی بعد از رنسانس علوم جدید درفلسفه مطرح میشوند. بعد از رنسانس فرانسیس بیکن مقدمهای بر علم جدید و طبیعیات جدید مینویسد، دکارت ریاضیات را برهان میداند که تجسس علم جدید را تضمین میکند و کانت فلسفه نظریش تحلیل علوم جدید نیوتنی است. اینشتین و پلانک هم نظریاتی که درباره نسبیت گفتند از دل فلسفه کانت بیرون آمد. کوپرنیک هم که واضع علوم جدید است شاگرد فیلسوف مشهور نیکولاس دو کوزا بوده است. پس مشاهده میکنیم که علم از فلسفه تغذیه میکند.
برخی میپرسند با این که هگلی نیستم چرا اینچنین به هگل توجه میکنم و چهارمین کتاب خود را با موضوع هگل به نام «افکار هگل» نوشتهام؟ علتش این است که هگل بعد از کانت فلسفه را دوباره مستقل کرد. ادعای فلسفه را دوباره احیا کرد. در واقع اگر فکر نباشد علم معنا پیدا نمیکند. فکر نمیکنم با کتاب «افکار هگل» نه بشود شناختن فلسفه هگل را آغاز کرد و نه بشود شناختن فلسفه هگل را پایان داد. این کتاب میان این دو حالت است.
نظام بزرگ فکری هگل یک جامعیتپردازی به اصل فکر است. او اسم دایرئالمعارف خود را دایرئالمعارف علوم فلسفی میگذارد. یعنی فلسفه را علم کلی درنظر میگیرد. به اعتقاد هگل، دانش همان فلسفه است و باید جنبه عقلی تمام علوم جزئی شمرده شود. هگل چنین رؤیایی داشت. اگر بیکن طبیعتزده است، اگر دکارت ریاضیاتزده است، اگر لایپ نیتس بهنوعی علمزده است، هگل فلسفهزده است.
هگل در سال ۱۷۷۰ در اشتوتگارت به دنیا آمد و درسال ۱۸۳۱ در برلین فوت کرد. در مدرسه الهیات توبینگن همراه با شاعر معروف هولدرلین و با فیلسوف مشهور شلینگ در ینا همکلاسی بود و همگی آرزوی کشیش شدن در سر داشتند. ینا مهمترین دانشگاه علوم انسانی آلمان بود و هگل بزرگتر از شلینگ و شلینگ پنج سال کوچکتر از هگل در آنجا بنیان یک مجله فلسفی را میگذارند که برای اولین بار در آلمان مجلهای به نام فلسفه منتشر میشود.
امروز وقتی «پدیدار شناسی روح» هگل را میخوانید متوجه میشوید که پراکنده است. مؤلف یک بحثی را دنبال میکند و یکدفعه مطلب را برمیگرداند از اول گام به گام مطلب را دنبال میکند. بعضیها این را ناشی از عیب کار او دانستهاند ولی بهنظر میرسد این شیوه، ارزش کار او را نشان میدهد. زیرا به هر دری میزند که تفکر را به پیش ببرد. این کتاب پیچیدگیهای زیادی دارد زیرا نتیجه را به عنوان مقدمه آورده و ممکن است آن را نفهمید و برعکس اگر اول کتاب را بفهمید این خطر وجود دارد که تحلیلهایش را نفهمید. این کتاب یک جنبه روانشناختی دارد و از اسپینوزا هم خیلی بهره برده است.
هگل دستنوشتههای بسیاری دارد که پس از مرگش چاپ شدند. اما چهار کتاب مهم و مشهور دارد؛ پدیدارشناسی روح، منطق که شاید بتوان مهمترین کتاب او برشمرد که خیلی نظام مند و دقیق است، دایرئالمعارف علوم فلسفی که سه بخش منطق، فلسفه طبیعت و فلسفه روح دارد و کتاب فلسفه حق که برخی میگویند این کتاب فلسفه دولتی است و معتقدند وقتی هگل بسیار شناخته شد و مقامات آلمانی و دولت پروس به افکار هگل پی بردند و فهمیدند که این فکر قوی و قابل استفاده است این کتاب نوشته شد.
اما چرا هگل به تاریخ فلسفه توجه ویژهای نشان میدهد؟
هگل نشان میدهد برخلاف آنچه خیلیها گفتهاند فلسفه در تاریخ شکل عوض میکند. او نشان میدهد که فلسفه زنده است و خود، روح دارد و لحظه به لحظه همراه ماست. فلسفه، موجودی حی و حاضر در فرهنگ ماست. حتی فلسفه یونان آتیه و نه گذشته ماست. فلاسفه همه با هم، هم دورهاند و فلسفه ما را به فکر و ادامه درست و شناختن امکانات خودمان فرامیخواند.
فلسفه تهییج عقل و به نوعی بسیج ذهن است. و این مسئله را ما در هگل بیش از دیگر فیلسوفان مشاهده میکنیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست