شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
فرصتها و چالشها در تبلیغات اینترنتی

تبلیغات جمع تبلیغ و به معنی ابلاغ و رساندن پیام است. ابلاغ در لغت به معنی رساندن است و تبلیغ رسانندگی و مبلغ رساننده است.
پروفسور حمید مولانا، استاد ایرانی ارتباطات بین المللی در تعریفی از تبلیغات میگوید:« تبلیغ عبارت است از نشر و پخش یك اصل و مقصود نهائی از طریق افزایش یا گسترش و تكثیر طبیعی در شرایط زمانی و مكانی مخصوص».
نقش تبلیغات
تبلیغات هنگامی كه جنبه آموزشی و ترویج مطالب اخلاقی، مذهبی، علمی داشته باشد ، امری مشروع است. هنگامی كه نقش بازگوكننده، عقاید گروهها و جمعیتها یا توضیح دهنده پیشرفت ها و كاركردها و اطلاعات واقعی رویداد را داشته باشد، راهنما و اطلاع رساندن محسوب میشود.اماگاهی این واژه در اذهان عمومی با سوء ظن همراه است و این در مواردی است كه مخاطبین پیام را مشكوك، دروغ و معرضانه میپندارند به هرحال نقش تبلیغات ، جهت دادن به جریانات از پیش موجود است. تبلیغات عبارت است از «اعمال نظریات یا اعلان اطلاعات خاص به منظور كسب آراء یا تمایلات مطلوب.»
انواع تبلیغات
تبلیغات را میتوانیم از لحاظ شیوه های اجرایی و القائی به دو گروه ، مستقیم و غیرمستقیم و از لحاظ موضوع به دو بخش تجاری و سیاسی تقسیم كنیم.
اهمیت تبلیغات
تبلیغات در تحولات عمومی جهان، در همه امور جاری فعالیتهای بشری اعم از علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، شخصی و جمعی تأثیر فراوان دارد. تبلیغات در تمام تارو پود زندگی انسانها گره خورده است . تبلیغات در وجه مثبت خود یك ضرورت است و در حقیقت بوجودآورندة ارتباطات لازم و منطقی است. انقلابات مشهور جهانی با تبلیغات نضج گرفته، رشد كرده و به ثمر رسیده است. البته ابزار تبلیغات در اعصار مختلف ، متفاوت بوده است . پیروزی باند نازی ها در آلمان با تكیه بر فعالیتهای شدید تبلیغاتی انجام گرفت. هنرها و ادبیات، بویژه سینما و مطبوعات به وضع ماهرانه و عجیبی در خدمت تبلیغات قرار گرفته و توجیه سیاستهای فاشیستی را به عهده داشتند. در جریان جنگهای كره و ویتنام همه نوع ترفندهای تبلیغاتی برای توجیه لزوم ادامه جنگ بكار میرفت. در جنگ خلیج فارس شدت سانسور و تحریف وقایع از طرف آمریكا و متحدانش به حدی بود كه بعد از خاتمه جنگ، این شیوه از طرف بسیاری از مفسرین و رسانههای جمعی دنیا یك رسوایی آشكار تبلیغاتی تلقی شد. در جریان برگزاری انتخابات در كشورها به ویژه در ممالك غربی و بالاخص آمریكا، با اطمینان میتوان گفت كه پیروزی از آن كسی است كه از موهبت تبلیغات گستردهتر و مؤثرتر برخوردار بوده باشد. در مجموع میتوان گفت : تبلیغات با وجوه متضاد خود هم میسازد و هم میسوزاند، آگاه میكند و گمراه میكند، موجب ترقی و تعالی و پیروزی میشود و باعث خمودی و شكست و فراموشی میگردد، اما هرچه كه هست حضور دارد و اگر این عصر را عصر تبلیغات بنامیم سخنی به گزاف نگفتهایم. این طنز تاریخ است كه «روزگار بدون تبلیغات نمیگذرد،»
تاریخچه و تعریف تبلیغات
تاریخچه
سابقه تبلیغات به زمانهای گذشته بر میگردد. مثلاًباستان شناسان، از میان ویرانههای بابل لوحههایی یافتهاند كه از تبلیغات حكایت میكند. این لوحهها كه متعلق به سه هزار سال پیش از میلاد است، تبلیغی در مورد نوعی پماد روغنی و همچنین تعریف از كسی است كه در دوختن كفش مهارت داشته است و یا در سرزمینهای اطراف مدیترانه، آثاری یافتهاند كه مؤید تبلیغات برای تماشای جنگ گلادیاتورها و با تبلیغ در مورد ابزار برای فنیقیها و یا حتی تشویق مردم برای رأی دادن به یك سیاستمدار بوده است. در كشور ما نیز، فروشندگان دوره گرد، مزیتهای كالای خود را با صدای بلند در كوچهها تبلیغ میكردند.
در قرن بیست و یكم، با رشد گسترده وسایل ارتباط جمعی، نظیر روزنامهها، رادیو و تلویزیون و... تبلیغات اهمیت بسیار زیادی یافته است. اگر چه بخش خصوصی بیشتر از تبلیغات استفاده میكند، ولی دولتها حتی در كشورهای سوسیالیستی نیز از این ابزار بهره میگیرند. از این ابزار برای تبلیغ فروش یك محصول، معرفی كاندیدا برای نمایندگی مجلس و یا ریاست جمهوری، ایجاد ترس در مورد كشیدن سیگار، كنترل جمعیت، و... استفاده میشود.اولین پوستر تبلیغاتی در سال۱۷۴۰ میلادی در لندن به دیوار چسبانده شد كه در مورد مطلب ذخیره كردن بود. مهمترین واسطه تبلیغاتی، اختراع ماشین چاپ توسط گوتنبرگ بود كه یكی از پیامدهای سهل شدن چاپ، انتشار روزنامه بود. با انتشار روزنامه این انگیزه در مردم ایجاد شد تا آنانی كه هنری برای عرضه یا كالایی بر فروش داشتند، به اطلاع دیگر همشهریان خود برسانند.
تعریف تبلیغ
در زبانها و فرهنگها، اصطلاحات گوناگونی به منظور بیان مفهوم تبلیغ استعمال میگردد. مثلاً در لغت عرب «تبلیغ»، دعوت، اعلام و دعایه و امثال آنها، در فرهنگ غربی معمولاً واژه پروپاگاند و یا ایندوكتری نیشن مورد استفاده قرار میگیرد. پروپاگاند از ریشه لغت لاتینی پروپاگاره مشتق شده است كلمه پروپاگاره به معنای نشا كردن برای تولید مجدد گیاه و به تبع تولید كردن و تولید مثل است و معنی وسیعتر و كلیتر آن پخش كردن و افزودن است. بنابراین از نظر ریشه لغت پروپاگاند تولید اجباری است و به معنی تولید خودبخودی نیست.
سادهترین تعریف از تبلیغ از دكتر دانیل استاریچ ارایه شده است وی كه معتقد است: " آگهی نمایشی است كه به وسیله یك شخص یا یك مؤسسه معین انتشار مییابد و هدف آن نفوذ در عقاید و اعمال مردم است ".
در تعریف دیگر، " تبلیغ بعنوان روش یا روشهای بهم پیوسته (در قالب یك مجموعه) برای بسیج و جهت دادن نیروهای اجتماعی و فردی از طریق نفوذ در شخصیت، افكار و عقاید و احساسات آنها جهت رسیدن به یك هدف مشخص كه این هدف ممكن است سیاسی، نظامی، فرهنگی و... مشروع و نامشروع باشد. " برخی از تحلیل گران تبلیغ را نوعی كار آموزشی میدانند و این نوع را بهترین روش تبلیغ بر شمردهاند اگر چه ماهیت تبلیغ با آموزش تفاوت روشن دارد. ولی بسیاری بر این عقیدهاند كه تبلیغات و آموزش در تعامل با همدیگر معنا دارند كه تعریف ذیل معطوف به این موضوع است: " تبلیغ در بهترین و اصولیترین شكل آن یك فعالیت آموزشی است كه به منظور نشر دانش و آگاهیهای سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و نشر ارزشها و سجایای اخلاقی صورت میگیرد. در تبلیغات گذشته از انتقال پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده كه در حقیقت یك حركت آموزشی وجود دارد، مسأله تعمیق پیام در جامعه پیام گیرندگان و در نتیجه بسیج افكار عمومی نیز مطرح است كه تحت عنوان " تنفیذ " مورد دقت قرار خواهد گرفت.
" تونیس " تبلیغات را تلاشی برای اشاعه افكار فاقد حقیقت و دقت میداند. بعضیها منظور از تبلیغ با پروپاگاندا(propaganda) را كه خود از نام و عملكرد"conqreqatio de opaagqndqfl" یا " مجمع تبلیغ و ترویج ایمان " مشتق شده است، (۲) به معنی پخش یا تحریك و یا به حركت واداشتن اندیشههای ویژه میدانند. آنان بر این باورند كه پروپاگاندا به معنی دروغ، تحریف، فریب، جنگ روانی و شستشوی مغزی به كار میرود و هویت یك پیام به عنوان پروپاگاندا، از معنای منفی و نادرست آن شناسایی میشود." گارث. اس. جاوت " و " ویكتوریا ادراس " با چنین دیدگاهی، تبلیغ را به پنج نوع تقسیم میكنند. تقسیم بندی آنان به این شرح است:
۱ - تبلیغ آشوب آفرین یا هیجانی: در این نوع تبلیغ سعی میشود مخاطب به سوی اهداف معین هدایت شود.
۲ - تبلیغ وحدت بخش: در این نوع تبلیغ تلاش منبع در راستای منفعل كردن مخاطب است.
۳ - تبلیغ سفید: در این نوع تبلیغ علی رغم اینكه منبع مشخص است و اطلاعات پیام ارسالی از طرف او صحت دارد، تلاش منبع ایجاد اعتبار در نزد مخاطب است.
۴ - تبلیغ خاكستری: در این تبلیغ ممكن است منبع مشخص و یا نامشخص باشد و احتمال دارد اطلاعات پیام نیز درست و یا نادرست باشد.
۵ - تبلیغ سیاه: در این نوع تبلیغ، اطلاعات پیام نادرست و ساختگی بوده و هدف منبع نیرنگآمیز است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست