پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
از ربودن کشتی ایران دیانت تا تحریم شرکت کشتیرانی

چند روز بعد از ربودن کشتی "ایران دیانت" در آب های سومالی، تحریم اقتصادی دیگری از سوی آمریکا علیه ایران و این بار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی اعمال شد تا نماد این شرکت امروز در بورس تهران بسته شود.
وزارت خزانهداری آمریکا با اعلام اینکه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران(IRISL) به وزارت دفاع این کشور کمکهای لجستیکی کرده و در نتیجه در خدمت اهداف نظامی عمل می کند، روز چهارشنبه خطوط این شرکت و ۱۸ شرکت زیر مجموعه آن را با تحریم روبرو کرد.
دولت آمریکا ادعا کرده که این شرکت اسلحه و محموله های نظامی حمل می کرده است. "استوارت لوی" معاون بخش تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا با تاکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی مدارکی را دستکاری کرده تا محموله اش را پنهان کند افزوده است: "اقدامات کشتیرانی جمهوری اسلامی بخشی از یک الگوی بزرگتر فریبکاری و جعل است که ایران برای پیشبرد برنامه هسته ای و موشکی اش به کار می برد."
بنا بر اعلام دولت آمریکا، حسابهای بانکی و کلیه دارایی های کشتیرانی جمهوری اسلامی در آمریکا مسدود خواهد شد و کمپانیهای آمریکایی نیز اجازه نخواهند داشت که با خطوط این شرکت و زیرمجموعه ها ارتباط بازرگانی داشته باشند. مقامات آمریکایی با اعلام این تحریمها، فهرست ۱۲۳ شناور متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی را به همراه مشخصاتشان شامل نوع، ظرفیت و پرچم برای شناسایی در اختیار نیروهای دریایی قرار داد.
آمریکایی ها ابراز امیدواری کرده اند که تحریم فوق شرکت های بیمه را از معامله با شرکت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منصرف کند.
در عین حال این شرکت با رد اتهام های مطرح شده از سوی دولت آمریکا اعلام کرد: فعالیت این شرکت دقیقاً در چارچوب مقررات و قوانین بینالمللی بوده و هیچگونه تخطی از مقررات و قوانین حاکم بر این صنعت در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نیست.
بنا بر اعلام روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت کشتیرانی از چندین سال پیش از قالب یک شرکت دولتی خارج و با ورود به بورس در قالب یک شرکت خصوصی سهامی عام با چندین هزار سهامدار، فعالیت خود را منطبق با قوانین و مقررات بینالمللی انجام میدهد.
این شرکت یادآور شده است: اسناد صادر شده از طرف کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کاملاً مستند به مدارک بوده و به هیچ وجه اسناد ساختگی و دستکاری شده که مورد ادعای دولت آمریکاست توسط شرکت معتبری چون کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر نمیشود. علاوه بر این، کلیه مدارک مربوط به محمولهها و بار کشتیها نیز به تایید مقامات بندری کشورهایی که کشتیهای این شرکت در آنها تردد دارند، میرسد. این شرکت از سالها پیش دفاتر خود را در آمریکا تعطیل کرده و حسابهای بانکی و اموالی در این کشور ندارد که مشمول توقیف شود.
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تجاری بودن ناوگان این شرکت، حمل محمولات نظامی را ادعای بیاساس از سوی دولت آمریکا خوانده و افزوده است: تحریمهای وضع شده از سوی آمریکا تاثیری بر فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین تردد کشتیهای این شرکت در آبها و بنادر بینالمللی نخواهد داشت.
همچنین نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد طی بیانیه ای مراتب اعتراض تهران را به تحریم غیر قانونی آمریکا علیه شرکت کشتیرانی کشورمان اعلام کرد.
در بیانیه مذکور آمده است: این اقدام دولت آمریکا کاملا بر اساس بهانههای واهی انجام گرفته و یکبار دیگر یکجانبه بودن رویکردهای دولت آمریکا را نمایان می سازد. اقدام مذکور همچنین دلیل دیگری بر بی اعتنائی امریکا به قوانین بین المللی بوده و نهایتا نیز بدلیل ماهیت سلطه طلبانه، غیر مشروع و غیر قانونی آن محکوم به شکست است.
در ادامه این بیانیه با رد قاطعانه اتهامات بیاساس امریکا علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و محکومیت جدی اقدامات یکجانبه و فاقد اعتبار امریکا در این خصوص، اضافه شده است: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کاملا متعهد بوده و می باشد که براساس قوانین و مقررات بین المللی فعالیت کند و تمامی اقدامات آن در چارچوب موازین بین المللی صورت گرفته و کاملا به مقررات مربوط به صنعت کشتیرانی پایبند است. از سوی دیگر این شرکت هیچ گاه در فعالیتهای غیر قانونی از جمله در اقدامات باصطلاح «مربوط به اشاعه تسلیحات» مداخلهای نداشته است، زیرا اساسا این گونه فعالیتها مطلقا در ایران انجام نشده است.
گفتنی است چند روز پیش مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ربوده شدن یک فروند کشتی فله بر ایرانی به نام "ایران دیانت" که توسط دزدان دریایی در آب های بین المللی (بین سواحل یمن و سومالی در دهانه ورودی خلیج عدن) ربوده شد خبر داد.
همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از «عبدالقادر موسی یوسف» وزیر کشتیرانی منطقه خودمختار پوتلند اعلام کرد که بر سر باج دو میلیون دلاری به دزدان دریایی برای آزادی کشتی «ایران دیانت» و ۲۸ خدمه آن توافق حاصل شده است. این گزارش مدعی شده بود که کشتی دزدیده شده در حال حمل سلاح به اریتره بوده و ۵ تن از خدمههای این کشتی اتباع روسیه، پاکستان و سوریه بودهاند.
اما کمیته واکنش اضطراری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اخبار مندرج در برخی خبرگزاری های خارجی مبنی بر اینکه کشتی ایرانی ربوده شده حامل سلاح بوده، ضمن تکذیب این اخبار تاکید کرد: جزئیات محموله این کشتی قبلاً از سوی این کمیته به تمامی مقامات ذیربط بین المللی اعلام شده و در کشتی مذکور هیچ گونه سلاحی به مقصد هیچ کشوری وجود نداشته است.
این کمیته با رد وجود ملیت های روسی و سوری در بین خدمه این کشتی اظهار داشت: ملیت کشتی ایران دیانت نیز قبلاً به تمامی مقامات ذیربط بین المللی اعلام شده و هیچکدام از پرسنل این کشتی ملیت روسی و سوریه ای ندارند.
محمدحسین داجمر مدیرعامل شرکت کشتیرانی نیز گفت: این کشتی حامل ۴۰ هزار تن سنگ آهن بود و ملوانان کشتی نیزبیش از ۲۰ نفر بودند. کشتی مذکور ۴۰ هزار تن سنگ آهن را از چین به هلند منتقل می کرده که در سواحل سومالی ربوده شد.
به هر ترتیب و بعد از وقایع پیش گفته، نماد شرکت کشتیرانی ایران امروز در بورس تهران بسته می شود. به گفته علی رحمانی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، شرکت کشتیرانی از قبل تقاضای توقف نماد خود را برای تعدیل پیشبینی سود به بورس ارائه کرده بود. این شرکت روز چهارشنبه برای تعدیل پیشبینی سود سال ۸۶ درخواست توقف نماد کرده بود و نماد این شرکت روز شنبه برای این تعدیل و همچنین بررسی تاثیر تحریم آمریکا بر سود شرکت متوقف میشود. این شرکت باید گزارشی درباره تاثیر تحریمها به لحاظ مالی و همچنین روی سود شرکت به بورس ارائه دهد.
شرکت کشتیرانی روز چهارشنبه در ششمین روز رقابت برای خرید بلوک ۴۲ درصدی سهام تایدواتر پس از آنکه قیمت سهام تایدواتر از مرز ۱۵۰۰ تومان عبور کرد خود را از رقابت کنار کشید و انصراف داد. کارشناسان هنوز تاثیر دقیق رویدادهای اخیر را بر سهام کشتیرانی پیشبینی نکردهاند.
این شرکت در زمینه خدمات حمل فله، خدمات حمل کانتینر، خدمات حمل محمولات عمومی، خدمات حمل محمولات سنگین، خدمات حمل محمولات بینالملل (Cross Trading) ، خدمات حمل زمینی ـ دریایی محمولات از کشورهای مستقل مشترکالمنافع ، خدمات حمل از مبدا و تحویل در مقصد
(Door-to-Door) و خدمات چارترینگ فعالیت می کند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست