چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مدرسه كه ترس نداره
اضطراب و دلهره یك نوع تشویش و نگرانی مزمن و بسیار شدید است كه فرد مدام با آن درگیر است . وی همیشه نگران و مضطرب است . نگران افراد خانواده ، نگران تندرستی یك اتفاق ناگوار و .... او احساس می كند هر لحظه ممكن است یك اتفاق بد پیش بینی نشده برای خود ، خانواده و اطرافیانش بیفتد . این افراد هیچ گاه آرامش ندارند ولی نگرانی و اضطراب همیشه همراه آنها است .
در حالی كه بسیاری مبتلایان به این اختلال رفتاری اذعان داشته اند خود آنها بر این امر واقفند كه جای نگرانی وجود ندارد ، اما متأسفانه نمی توانند كنترلی بر حالت های خود داشته باشند ، این افراد بسیار بیشتر از یك فرد نرمال عصبانی می شوند . آنها عموماً دچار بد خوابی یا بی خوابی هستند و همین اختلال در خواب باعث بروز سردردهای مزمن می شود . از دیگر علایم و نشانه های این بیماری لرزاندن پاها و دستها بدون اختیار و ناخود آگاه عرق كردن ، انقباض و پرش ناگهانی ماهیچه های بدن ، تند خویی ، بی حوصلگی ، تحریك پذیری ، عدم تمركز ، خستگی مفرط و گاه افسردگی است . در حالت حاد بیماری اضطراب فرد به تكرار ادرار مبتلا می شود و گاهی دچار حالت تهوع و استفراغ می شود .
شایع ترین اختلال اضطرابی در كودكان اضطراب ، جدایی است . علت اصلی و زمینه ای این اختلال اضطراب و نگرانی شدیدی است كه كودك هنگام جدا شدن از اشخاص مهم زندگی خود تجربه می كند كه این اشخاص مهم به طور عمده شامل مادر و پدر می گردد . كودكان مضطرب در مقابل هر واقعه ای كه منجر به جدایی او از عزیزش گردد مقاومت نشان می دهند مثل تنها خوابیدن ، تنها ماندن در منزل ، رفتن به مهد كودك و مدرسه و بیرون رفتن از منزل بدون والدین . این كودكان همواره نگرانند كه والدین خود را از دست دهند . می ترسند كه حادثه ای ناگوار و اتفاقی ناخواسته او را از والدینش جدا كند حادثه ای مثل تصادف ، قتل ، گم كردن راه خانه ، دزدیده شدن و .... گاهی ممكن است شبها دچار رویا و كابوسهای وحشتناك با موضوع جدایی گردد یا بد خواب باشد و خواب منقطعی داشته باشد و پس از هر بار بیدار شدن حضور والدین را چك كند .
دردسر واقعی موقعی است كه این كودك به سن مدرسه می رسد اضطراب جدایی بیش از همیشه نمود دارد . این كودك سعی می كند با التماس یا زاری در مقابل این جدایی مبارزه كند گاهی نیز علایم جسمی اضطراب مثل سردرد ، دل درد ، سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ منجر به ماندن كودك در منزل می گردد . والدین عزیز باید توجه كنند كه این اضطراب و ناراحتی در مرحله ای از سن كودك ( بین ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی ) این ترس و اضطراب یك پدیده رشدی طبیعی بوده و مقدار كمی از اضطراب در كودكان پیش دبستانی نشانه وابستگی ایمن و سالم به مادر بوده و در اكثر موارد مدت كوتاهی كاهش یافته و متوقف می شود . به تدریج كه كودك بزرگتر و مفهوم زمان را درك می كند و تجربه مداوای موفقیت آمیز هنگام جدایی را بیشتر كسب می كند از اضطراب او كاسته می شود . اما چنانچه اضطراب شدید و طولانی به صورتی كه به آن اشاره شد به سنین بالاتر كشیده شود و برای كودك و
والدین مشكل ایجاد كند غیر طبیعی محسوب شده و نیاز به مداخله درمانی دارد .
اختلال اضطراب جدایی در موارد زیر تشدید می شود : افزایش فعالیت سیستم عصبی نور آدرنرژیك ، علل ژنتیك ، خانواده های تك والدی ، خانواده هایی با روابط بسیار نزدیك و عاطفی ، خصوصیات سرشتی كودك مانند كودكان خجالتی و درون گر ،
محیط پر از استرس و مشكلات خانوادگی ، الگوی وابستگی ناایمن و غیر سالم در كودك و محیط های جدید و ناآشنا .....
● والدین عزیز چه تدابیری بكار برند ؟
۱- همكاری و هماهنگی برای رسیدن به درمان مناسب بین روانپزشك ، خانواده و مدرسه باید وجود داشته باشد .
۲- والدین نقش بسیار مهمی را در درمان ایفا می كنند . باید آنها را تشویق كنیم تا نیاز كودك را برای امنیت زندگی مستقل و غیر وابسته بشناسند و به آن اهمیت بدهند .
۳- ممكن است برای كاهش اضطراب شدید كودك نیاز به مداخله دارویی مشاوره باشد .
۴- باید استرس های موجود در خانواده مثل طلاق ، جدایی ، بدرفتاری فیزیكی و هیجانی با كودك و مسائل دیگر مورد بررسی قرار گیرد .
۵-والدین یك برنامه صبحگاهی هماهنگ و ثابت را برای كمك و حمایت كودك جهت رفتن به مدرسه فراهم كنند .
۶-اگر كودك مضطرب است و از رفتن به مدرسه امتناع می كند باید بدانید كه برگشت به مدرسه نقش حیاتی در فرآیند درمان دارد و بهتر است آنها با موضوع ترس خود روبرو شوند . مدرسه رفتن مرتب اغلب باعث كاهش و بهبود علایم می گردد .
۷-در موارد بسیار شدید لازم است با همكاری مربیان یا مهد كودك به طور تدریجی و در زمان های كوتاهتر كودك جدایی از والدین را تجربه می كند .
۸-برای تلاشهای موفقیت آمیز كودك پاداش و جایزه در نظر گرفته شود .
۹-در صورتی كه كودك به هر دلیلی از رفتن به مدرسه بازمانده است نباید محیط منزل پر از سرگرمی و استراحت و تفریح باشد ، چون همین مسئله نرفتن كودك را به مدرسه تقویت می كند .
۱۰-چنانچه كودك از ابتدای صبح اظهار بیماری كند ، چنانچه بعد از گذشت ساعت مدرسه وضعیت جسمی او بهتر شود به بیانی تمارض یا بهبودی علائم بیماری را دیدید از او بخواهید كه با تأخیر در مدرسه حاضر شود و شما هم به اولیای مدرسه در مورد تأخیر او توضیح دهید .
۱۱-بهتر است ساعاتی را كه كودك از مدرسه مراجعه می كند به بهترین نحو همراه والدین سپری كند تا هم تشویقی برای حضور او در مدرسه باشد و هم از نظر روانی ساعات جدایی از والدین را به این وسیله جبران نماید . این توصیه به خصوص در مورد كلاس اولی ها و اوایل سال تحصیلی بسیار مهم می باشد .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست