جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
هیدروفویل و هاورکرافت
هنگامیکه در کنار دریا، قدم میزنیم، خیلی سریعتر میتوانیم راه برویم، ولی اگر تا زانو در دریا فرو برویم، حرکت ما خیلی کندتر میشود و همچنین حرکت از میان هوا خیلی آسانتر از حرکت از میان آب میباشد.
موتور موجود در قایق، بیشترین نیرویش را صرف فشارآوردن به بدنهٔ قایق میکند تا بتواند بدنهاش را از آب بیرون بیاورد و سریعتر حرکت کند.
یکی از انواع قایقها، قایقهای هیدروفویل هستند این قایقها دارای پرهای در بدنهٔ خود میباشند که به پیش رفتن هر چه بیشتر قایق کمک میکند و به محض اینکه این قایقها سرعت میگیرند، از آب بیرون میآیند، و فقط پروانهٔ آنها در زیر آب قرار میگیرد. پروانهٔ این قایقها بیشتر شبیه بالهای هواپیما میباشد و قسمت جلوئی ان سریعتر به قسمت انتهائی آن عبور میکند و فشار آب در قسمت جلوئی بیشتر از قسمت انتهائی است.
قایقهای هیدروفویل دو نوع هستند: یک نوع آن به شکل V میباشد که هنگام حرکت به بیرون از آب میآید. نوع دیگر آن در زیر آب پنهان میشود. بهنظر میآید یک قایق به این شکل، که در زیر آب قرار گرفته است، روی پاهایش حرکت میکند.
این نوع قایقها، اختراع جدیدی نیستند. در سال ۱۹۱۹، السکاندر گراهامبل، مخترع تلفن یک نوع از این قایقها را بر روی رودخانهٔ براسدور در کانادا بهکار انداخت. این قایق، سرعتی در حدود بیش از صد کیلومتر در ساعت داشت. قایقهای هیدروفویلی، همچون قایقها صدمهٔ کمتری به ساحل کوچکی بر روی دریاچهها و رودخانهها مورد استفاده قرار میگیرد. چنین قایقهائی در پشت سر خود امواج بزرگ ایجاد نمیکنند. زیرا که بدنهشان بیرون از آب قرار گرفته است. در واقع این قایقهای کوچک وارد میکنند اما با وجود این، مشکلی که در مورد این قایقها وجود دارد این است که این قایقها بهوسیلهٔ اشیاء شناوری که با سرعتی در حدود ۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند، صدمه ببینند و در هم شکسته شوند.
این قایقها در آبهای آرام بهتر کار میکنند و کشتیهای هیدروفویلی قارهپیما هم ساخته شدهاند.
در سال ۱۹۵۵ آقای کریستف کوکلر ـ مهندس انگلیسی ـ آزمایشی را انجام داد و سعی کرد ساختمان جتی را طرحریزی کند که بتواند لایهای از هوا را در خودش نگهدارد با طرح این نظر به (لایهٔ هوا) ساختمان کشتیهای جدید طرحریزی شد.
دومین شکل آن به نام SRN-I در سال ۱۹۵۹ شروع به حرکت کرد. ده سال بعد، شکل بزرگتر آن به نام SRN-۴۵ شروع به حمل و نقل جهانگردان و حمل ماشینها بین انگلستان و فرانسه کرد. با استفاده از توربینهای گزای، لایهای از هوا ایجاد میکرد که چهار پروانهٔ آن را به چرخش در میآورد.
بدنهٔ کشتیهای ACV با سطح آب تماس پیدا نمیکند، بلکه آب از سطح بالائی آن عبور میکند. هاورکرافتها بهوسیله کاشفان در آمریکای جنوبی و آفریقا مورد استفاده قرار میگرفتند. اما زمینهای ناهموار برای هاورکرافتها ایجاد مشکل میکنند.
پروانههای یک هاورکرافت ممکن است همچون یک هواپیما، ایجاد سر و صدا بکند، این کشتیها بهدلیل اینکه باید هم محکم و هم سبک ساخته شوند، بنابراین ساخت آنها خیلی گران تمام میشود.
پیشرفتهائی که بهوسیلهٔ دانشمندان ایجاد شده است، به این معناست که کشتیهای شناور آتی، در حقیقت نوعی قطارهای شناور هستند. [ترجمه: فاطمه اکبری شاندیز]
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست