شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
زنان به سینمای ایران بازگشتند
این روزها سینمای ایران میزبان فیلمهایی است که در آنها شخصیتهای زن حضوری پررنگ دارند و پس از مدتها با این آثار از حاشیه به متن آمدهاند.
این روزها فیلمهایی روی پرده رفته که میتوان در آنها حضور پررنگ بازیگران زن را دید، این حضور البته تنها برای ویترین و جذب مخاطب نیست زنها پس از مدتها با نقشهایی پررنگ روی پرده سینما با هم رقابت میکنند. نقشهایی که کفه درام را به نفع آنها سنگین میکند.
هدیه تهرانی پس از دوری چهار ساله از سینما با فیلم سینمایی "هفت دقیقه تا پائیز" به کارگردانی علیرضا امینی به سینما آمده است، فیلم فضایی واقعگرایانه دارد دارد و در این فضا حضور تهرانی در نقش زنی که در بحرانیترین مقاطع زندگیاش قرار میگیرد جذاب است.
تهرانی در این فیلم سینمایی از نقشهایی که به اتکای آنها شناخته شده فاصله میگیرد و پرسونای قبلی را میشکند، او در "هفت دقیقه تا پائیز" زنی است از طبقه متوسط که درگیر بحرانهای خانوادگی است و تراژدی مرگ فرزند خردسالش او را در شرایطی خاص قرار میدهد، تهرانی در "هفت دقیقه تا پائیز" از پرسونای زن مقتدر و مدرن فاصله میگیرد ،اشک میریزد، برای حفظ زندگی خواهرش التماس میکند و تصویری تازه از زن در کانون بحران میسازد.
در کنار تهرانی نقشی که هنگامه قاضیانی در فیلم سینمایی "بیداری رویاها" به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر بازی میکند، نقشی ویژه است. این چنین زنی را در سینمای ایران نداشتهایم، همسری که با بازگشت شوهرش که سالها گمان میکرده شهید شده در موقعیتی بحرانی قرار میگیرد.
رخشانه در "بیداری رویاها" تصویری تازه از زنانی است که در فضای مردانه جنگ معنا پیدا میکنند. قاضیانی در یک بازی درونی و بیاغراق تلاش کرده این شخصیت را به شکلی قابل باور اجرا کند و رنج و اندوه این زن را به تصویر بکشد. در فیلم سینمایی "چهل سالگی" به کارگردانی علیرضا رئیسیان شخصیت اصلی زنی است که در آستانه میانسالی با مردی مواجه میشود که سالهای جوانی به او تعلق خاطر داشته است.
لیلا حاتمی در "چهل سالگی" میبایست نقش زنی را بازی میکرده که در شرایطی بحرانی گرفتار ملال و اندوه زندگی مشترک شده و میکوشد از لابلای خاطرههای گذشته واقعیت زندگی را کشف کند، شخصیتی که حاتمی در "چهل سالگی" ارائه میدهد اگرچه نقاط ضعف و قوت فراوانی دارد و چندان کامل نیست اما نمونهای نادر و قابل توجه در سینمای ایران است. هر چند که کارگردان به خلوت زن نزدیک نشده است و از این فرصت طلایی گذشته است.
در سالهای اخیر و تغییر ذائقه مدیران سینمایی و تهیهکنندگان و با رونق بازار کمدیهای سخیف ،زنان بیشتر به حاشیه رانده شده بودند و موضوعهای زنانه به دلیل محدودیتها و ممیزیها ،کمتر مورد توجه قرار گرفتند. بسیاری از بازیگران زن به مکملهایی برای فروش بیشتر فیلمها تبدیل شده بودند، چهرههایی که مخاطب به خاطر آنها فقط بلیت بخرد و به سینما برود.
"هفت دقیقه تا پائیز"، "چهل سالگی" و "بیداری رویاها" قطعا به اندازه کمدیهای پرفروش مخاطب نخواهد داشت، اما این زنها در آینه سینمای ایران میتوانند تصویری از نسل خود را نمایندگی کنند .
محدثه واعظی پور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست