شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا

بررسی تیپ شخصیتی و وضعیت حادثه در موتورسواران حادثه دیده شهرستان یزد, سال ۱۳۸۳


بررسی تیپ شخصیتی و وضعیت حادثه در موتورسواران حادثه دیده شهرستان یزد, سال ۱۳۸۳

ترافیک و مشکلات مربوط به آن یکی از مهم ترین مسایل جوامع صنعتی است از ۹۲۰۰۰۰۰ حادثه منجر به جرح, ۲۰۰۰۰۰۰ مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی و به ازای هر ۱۰۰۰۰ وسیله نقلیه, ۳۲ مورد مرگ ناشی از تصادفات در ایران ۱۳۷۹ به وقوع می پیوندد

● سابقه و هدف:

ترافیک و مشکلات مربوط به آن یکی از مهم ترین مسایل جوامع صنعتی است از ۹۲۰۰۰۰۰ حادثه منجر به جرح، ۲۰۰۰۰۰۰ مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی و به ازای هر ۱۰۰۰۰ وسیله نقلیه، ۳۲ مورد مرگ ناشی از تصادفات در ایران (۱۳۷۹) به وقوع می پیوندد. در شهر یزد (۱۳۷۹) ۹/۵ درصد مرگ ها و در سال ۱۳۸۲ حدود ۱/۱۲ درصد مرگ ها ناشی از حوادث ترافیکی بوده که بخش اعظمی از این تصادفات مربوط به موتورسیکلت سواران است. در این تحقیق رابطه بین تصادفات موتورسواران و تیپ شخصیتی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

● مواد و روش ها:

مطالعه از نوع توصیفی مقطعی (۱۳۸۳) و تعداد نمونه ۳۰۵ موتورسوار حادثه دیده شهر یزد بودند. اطلاعات با مراجعه مستقیم به موتورسواران و از طریق پرسشنامه دو قسمتی، مشخصه های دموگرافیک و تست شخصیتی جمع آوری شد. نمونه های مورد بررسی به صورت تصادفی از لیست کلانتری های شهرستان انتخاب گردید

● یافته ها:

نتایج نشان داد که بیش ترین مورد رفتارهای ناایمن در گروه سنی ۲۴-۱۳ سال، در محصلین و دانشجویان و در ساعت ۱۲-۷ صبح بود. ۷۴ درصد موتورسواران حادثه دیده دارای تیپ شخصیتی A و ۲۶ درصد دارای تیپ شخصیتی B بودند. همچنین اکثر نمونه های تیپ A مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و اظهار داشتند که علت تصادف وجود مانع بوده است (۷۲.۷ درصد).

● استنتاج:

نتایج بررسی نشان داد که تیپ شخصیتی در تصادفات نقش مهمی دارد. پیشنهاد می شود موتور سواران و به خصوص افراد با تیپ شخصیتی A مورد مشاوره قرار گیرند.

عنوان فایل
بررسی تیپ شخصیتی و وضعیت حادثه در موتورسواران حادثه دیده شهرستان یزد، سال ۱۳۸۳ application/pdf
type shakhsiyati va vazeiyate hadese.pdf
143 KB
دانلود

محمدحسین باقیانی مقدم

غلام حسین حلوانی

محمدحسن احرام پوش