سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
تقابل عشق و عقل
عاشورای سال ۶۱ هجری قمری مردی امین و باتقوا به نام شوذب زندگی میکرد که خزانهدار شهر کوفه بود. او پس از ازدواج با ماریای نصرانی و کسب مدارج بالای تقوا ـ البته با تزلزل ـ درگیر عشق قدیمی به حمیرای یهودی میشود و این ماجراها مقدمهای بر آغاز کشمکش بین عقل و عشق و اعتقادات شوذب میشود و محور داستانی میشود که ۲۰ سال بعد به جنون این مرد میانجامد. داوود میرباقری در سریال «معصومیت از دست رفته» زمان داستان سریالش را معاصر با واقعه عاشورا ترسیم کرد اما از نمایش خود واقعه پرهیز کرد. داستان این سریال، به سده نخست هجری برمیگشت و با محوریت شخصیتی به نام شوذب شکل میگرفت. او از یاران امام علی(ع) بود و خزانهداری کوفه و امویان به او محول شده بود.
همسرش ماریا (فریبا کوثری) زمانی مسیحی بود و خاطرات شیرینی از دوران خلافت حضرت علی(ع) داشت. همه چیز تا به اینجا تقریبا بیحاشیه میگذشت، اما ماجرا از آنجا آغاز شد که حمیرا ـ عشق پیشین شوذب ـ (سارا خوئینیها) به زندگی شوذب وارد میشود. معصومیت از دست رفته به نویسندگی حسن میرباقری و محمد بیرانوند محرم ۸۲ از شبکه سه پخش شد. در این مجموعه امین تارخ، فریبا کوثری، سارا خوئینیها، داریوش فرهنگ، اکبری عبدی، داود رشیدی، غلامحسین لطفی، ابراهیم آبادی، رضا کرمرضایی و... بازی کردند.
میرباقری شوذب را در میانه عشق بین این دو زن ترسیم کرده بود تا به این ترتیب در قالب یک مثلث عشقی (شوذب، ماریا، حمیرا) دامنه انتخاب بین حق و باطل را نه فقط در عرصه کربلا، بلکه در همه ادوار زمانی و مکانی گسترش دهد. معصومیت از دست رفته در مورد تردیدها، شکها و فاصله بین ایمان آرمانی و ایمان القایی ساخته شده بود و در روزهای عاشورا مردی را نشان میداد که درگیر امتحان سخت الهی شده است. این سریال خیلی خوب توانست داستان حاشیهای اما جذاب را در کنار حوادث عاشورا و البته با مضمون کلی آموزههای این حادثه بزرگ به نمایش بگذارد.
معصومیت از دست رفته از آن جهت توجه مخاطبان را به خود جلب کرد که جزئیات خود را به اندازه و با روندی منطقی به تصویر کشیده بود. با این که زمان داستان سریال همعصر با واقعه عاشورا ترسیم شد، اما خبری از خود واقعه نبود و این موضوع به مخاطب کمک میکرد تصوری فراتر از آنچه در کربلا رخ داده را درک کند. درگیرشدن ناخواسته شوذب با اغتشاشات کوفه به خاطر حرکت امام حسین(ع) و کمک به عبیدالله، زندهشدن دوباره عشق حمیرا در دل شوذب، ماندن در پست خزانهداری کوفه، مرگ ماریا، قربانیشدن پسرش و... حوادثی را رقم میزد که این سریال را در نوع خود جذابتر میکرد. موسیقی زیبا و سازگار با فضای سریال، گریمهای متناسب با شخصیتها، دیالوگهای گیرا و جذاب و استفاده از بازیگران متناسب با شخصیتهای داستان چون امین تارخ برای شوذب و داریوش فرهنگ برای عبیدالله بنزیاد، نشان از توانایی میرباقری در ساخت این مجموعه مذهبی داشت.
میرباقری در این سریال نشان داد با وجود اینکه هسته اولیه داستان در تاریخ واقعیت دارد، اما میتوان از یک موضوع حاشیهای و نه چندان مهم تاریخی ـ مذهبی و صرفا با دست گذاشتن روی مباحث اخلاقی و دینی، یک اثر موفق تاریخی ساخت که هم بینندگان از دیدن آن لذت ببرند و هم به عنوان یک اثر ماندگار باقی بماند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست