دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
زنده است که روایت کند
شعرها و ترانههای «سیمین بهبهانی» طرفداران بسیار دارد. خودش نیز بیواسطه شعرش طرفداران بسیار داشته و دارد. کتاب «داستانها و یادنوشتها» دربرگیرنده خاطرات، روحیات، علایق، سلایق و بهطور کلی زندگی و ذهنیت سیمین بهبهانی به قلم خود اوست. با مطالعه این کتاب هم میتوان شیفته نثر او شد و هم از تسلط او بر آمیزش شعر و نثر و رسیدن به نگاهی شاعرانه در داستانسرایی، حظ بسیار برد. در این کتاب با زندگی و جهان فکری شاعری آشنا میشویم که خاطرهگویی را نه به شیوه سنتی خاطرهنویسی بلکه با شیوههای ظریف روایی بازگو کرده است. او چه برای گفتن از دلبستگیها و آشناییها و چه برای گشودن دردها و حسرتها زبانی دارد به غایت شیرین و نکتهسنج.
دقیق و باریکبین است و ملاحظه هیچکس و حتی خودش را هم ندارد. راوی این دلنوشتهها و خودنوشتهها نه با خودش تعارف دارد و نه با دیگری. با هوش و ذکاوت سخن میگوید و روایتگری را به خاطرهگویی صرف تقلیل نمیدهد. این کتاب سراسر داستان زندگی سیمین از جوانی تا امروز است ولی روایتش در همه حال جوان است و پرسودا. همچون کسانی روایت نمیکند که میل به پرگویی و پیرانهنویسی دارند و هدفشان از خودنوشت، تنها نوشتن از خویش است. سیمین در این کتاب بیش از آنکه از خود بگوید، راوی دیگران است. از مرگ و تولد دیگران میگوید و در شرح زندگی خویش، خودمحورانه دست به قلم نمیبرد. بیش از خاطرهنویسی دغدغه ادبیات و دستیابی به زبانی تازه دارد. نثر و تلفیقی که از شعر و نثر به دست میدهد، گاه حتی گنجینه شعری او را تحتالشعاع قرار میدهد و از خود میپرسیم که این سیمین داستانگو و زبانباز کی تولد یافته و چه هنوز جوانانه میاندیشد و مینویسد؟ چقدر نترس و پردل است و چه شوخطبعانه و رندانه متلک میگوید.
سیمین در این کتاب که یادداشتهای ۱۳۶۹ تا ۱۳۸۹ او را دربر میگیرد، زندگی و زمانه خود را چنان ادیبانه و شاعرانه روایت میکند که گویی تجربیاتی شگفتانگیز و منحصر به فرد را از سر گذرانده است. روایت او شبیه یک مستندنگار داستانی است که یک خط قصه مشخص را برگزیده و حول آن را با خردهروایتها پر کرده است. از زنانه و مردانهنویسی عبور کرده و اساسا زبان او مجال چنین تفکیکی را برای منتقد باقی نمیگذارد. جنسیت در نگاه او راه ندارد. نه قضاوتی درباره زن و زنانگی دارد و نه به مرد و مردانگی میتازد. با وجودی که از همزیستیهای ناکام و کامیاب زندگیاش تعریف میکند، اما مرز جنسیت را درنوردیده و در نقطه فردیت و تشخص ایستاده است.
آنچه از خواندن داستانها و یادنوشتهای بزرگترین شاعر زن زنده ایران برمیآید، دغدغه هویت جنسی و ستیز با جنس مسلط نیست. آنچه بر حافظه او تلنبار شده و از زبانش جاری میشود، حجمی از ناگفتههای شخصی و کشفی از ظرافتهای زبانی است که جزیی از ظرفیتهای آفرینشگری او بوده و تا امروز کمتر با آن آشنا بودهایم. سیمین بهبهانی در جای جای روایتهایی که به شکل گریزپا و رفت و برگشتوار بازگو میشوند، بیش از هر چیز به انسانیت، صداقت و شرافت پرداخته است. او در لابهلای خاطراتی که از گذران زندگی و همنشینیهایش با افراد و افکار مختلف میگوید، در جستوجوی اعتدال و زیبایی است. قلمش را نه در راه اثبات نگرشهای جنسیتی به کار میگیرد و نه صرف انتقادهای اجتماعی و سیاسی میکند. او در آفرینشگری به دنبال خلق زیبایی و ظرافت است. از باریکبینی و ظرافتهای زبانی تا توصیفگرایی و نثر آهنگین، از تجربه زبان عامیانه تا به کارگیری لحن فخیمانه و از توجه به جزییات پیرامون تا گشودن کلیات گنگ و رازآلود.
جواد ماهزاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست