دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

افكار عمومی و تبلیغات سیاسی


افكار عمومی و تبلیغات سیاسی

افكار عمومی عبارت از برآیند گرایش ها و قضاوت های ذهن افراد یك واحد اجتماعی اعم از گروه , جمعیت و اجتماعی یا جامعه نسبت به یك جریان فرد, سازمان , رویداد, پدیده یا حكومت

در قلمرو نظام‌ ارتباطات‌ اجتماعی‌ سه‌ مفهوم‌ روابط‌ عمومی‌، رسانه‌های‌ جمعی‌ و افكار عمومی‌ چه‌ در مباحث‌ نظری‌ و چه‌ در عرصه‌های‌ عملی‌، كاربرد فراوان‌ دارند.

در دهه‌های‌ اخیر كارشناسان‌ روابط‌ عمومی‌ نسبت‌ به‌ گذشته‌، بیشتر به‌ افكار عمومی‌ و نگرش‌ سنجی‌ اهمیت‌ می‌دهند. ایجاد رابطه‌ مطلوب‌ نیازمند به‌ شناخت‌ نگرش‌ افراد درون‌ و برون‌ سازمانی‌ است‌ كه‌ استفاده‌ از نتایج‌ آن‌ می‌تواند حلقه‌ مهم‌ ارتباطی‌ بین‌ مدیریت‌ و مخاطبان‌ باشد، زیرا بدون‌ شناخت‌ افكار عمومی‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ ابعاد گوناگون‌ آن‌، برنامه‌ریزی‌ ممكن‌ نیست‌. در واقع‌ با تكیه‌ بر شناخت‌ افكار عمومی‌ است‌ كه‌ می‌توان‌ حوادث‌ یا رخدادها را در آینده‌ پیش‌بینی‌ كرد و نگرش‌های‌ منفی‌ و بروز بحران‌های‌ درون‌ و برون‌ سازمانی‌ را به‌ حداقل‌ آن‌ كاهش‌ داد.

مسئولان‌ روابط‌ عمومی‌ بویژه‌ باید در مبحث‌ افكار عمومی‌، دارای‌ اطلاع‌ و دانش‌ وسیع‌ باشند. اینان‌ باید بدانند افكار عمومی‌ چیست‌، چگونه‌ تشكیل‌ می‌شود و به‌ چه‌ شكل‌ تغییر می‌یابد.

مدیران‌ سازمان‌ها، همواره‌ از مسئولان‌ روابط‌ عمومی‌ می‌خواهند تا افكار عمومی‌ موجود را برای‌ آنها ارزیابی‌ كرده‌ و توضیح‌ دهند یا در موارد نیاز، افكار عمومی‌ مساعد ایجاد كنند و افكار عمومی‌ منفی‌ را چنانچه‌ وجود دارد تغییر دهند.

امروزه‌ افكار عمومی‌ از عوامل‌ مهم‌ زندگی‌ اجتماعی‌ است‌ و به‌ همین‌ سبب‌ مورد توجه‌ جامعه‌شناسان‌ و روانشناسان‌ اجتماعی‌ است‌، زیرا با دستیابی‌ به‌ افكار عمومی‌ و بررسی‌ ابعاد گوناگون‌ آن‌ است‌ كه‌ می‌توان‌ به‌ حوادثی‌ كه‌ احتمال‌ وقوع‌ آنها در آینده‌ می‌رود، آگاهی‌ یافت‌.

اهمیت‌ روزافزون‌ افكار عمومی‌ در اعمال‌ قدرت‌ سیاسی‌، حكومت‌گران‌ را وا داشته‌ تا برای‌ جلب‌ همكاری‌ مردم‌، بیش‌ از پیش‌ به‌ نگرش‌ها، باورها و تمایلات‌ آنان‌ توجه‌ كنند و به‌ منظور تامین‌ خواستها و نیازهای‌ دسته‌جمعی‌، اقدامات‌ متنوع‌ و ضروری‌ را انجام‌ دهند.

● عقیده‌ یا افكار

عقیده‌ یا افكار عمومی‌ به‌ قالب‌ تعریف‌ نمی‌آید و شرح‌ وصف‌ و اندازه‌گیری‌ آن‌ بسیار دشوار می‌باشد و خود نیز به‌ چشم‌ دیده‌ نمی‌شود. بنابراین‌ قدرت‌ و نفوذ آن‌ به‌ آسانی‌ احساس‌ می‌شود، نمی‌توان‌ دید ولی‌ فشار آن‌ را در هر سانتیمتر مربع‌ می‌توان‌ احساس‌ كرد و اندازه‌ گرفت‌ .عقیده‌ یا افكار opinion عبارت‌ است‌ از: نقطه‌ نظر قضاوت‌ و ارزیابی‌ پیرامون‌ یك‌ پدیده‌ كه‌ در ذهن‌ به‌ وجود می‌آید و به‌ یك‌ صورت‌ بیان‌ می‌شود. واژه‌ عقیده‌ در مورد مطلبی‌ كه‌ یك‌ حقیقت‌ یا یك‌ واقعیت‌ است‌ به‌ كار نمی‌رود. نمی‌توان‌ پرسید كه‌ عقیده‌ شما درباره‌ عناصر تشكیل‌ دهنده‌ آب‌ چیست‌. این‌ یك‌ حقیقت‌ علمی‌ است‌ كه‌ آب‌ از دو عنصر اكسیژن‌ و هیدروژن‌ تشكیل‌ شده‌ است‌ و به‌ همین‌ شكل‌ در مواردی‌ كه‌ در امری‌ اتفاق‌ نظر و وحدت‌ كلی‌ وجود دارد كلمه‌ عقیده‌ به‌ كار نمی‌رود. هنگامی‌ این‌ واژه‌ به‌ كار می‌رود كه‌ اختلاف‌ و نقطه‌ نظرهای‌ مختلفی‌ پیرامون‌ یك‌ موضوع‌ وجود داشته‌ و مساله‌ بحث‌انگیز است‌.

افكار عمومی‌ عبارت‌ از برآیند گرایش‌ها و قضاوت‌های‌ ذهن‌ افراد یك‌ واحد اجتماعی‌ اعم‌ از گروه‌، جمعیت‌ و اجتماعی‌ یا جامعه‌ نسبت‌ به‌ یك‌ جریان‌ فرد، سازمان‌، رویداد، پدیده‌ یا حكومت‌.

دكتر علی‌ گرانمایه‌