سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
پیوند سست نظام آموزشی با رسانه
یکی از چالشهای فراروی نظام تعلیم و تربیت مظلومیت این نظام در رسانههاست. از آن جا که آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی و اثرگذارترین آنها در سرنوشت انسانها است، اما به تحقیق میتوان گفت تناسبی بین این وزن و جایگاه آن در رسانهها وجود ندارد.
نگاهی گذرا به روزنامهها، سایتها و رادیو و تلویزیون نشان میدهد در کشور ما ذائقه رسانهها نوعاً سیاسی و یا اقتصادی است و موضوع تعلیم و تربیت از زمره موضوعات فرعی است. حال این کاستی علل مختلفی میتواند داشته باشد از قبیل:
ـ تقلیل پایگاه اجتماعی نظام تعلیم و تربیت، فرهنگ جامعه، در اولویت نبودن آن در نگرش مدیران و تصمیم گیران جامعه، خود باختگی حاکم در جامعه آموزش و پرورش و نگاه خود کم بین در تک تک عوامل نظام آموزشی، همچنین از همه مهمتر سیاست زدگی و اقتصاد محوری عرصه را به آموزش و پرورش در همه عرصهها و به تبع در عرصه رسانه بسیار تنگ کرده است. متأسفانه امروز حتی شاهد یک رسانه تخصصی آموزش و پرورش در گستره رسانهها نیستیم، در حالی که وقت آن رسیده تا یک نظام رسانهای همسو و همراستا با نظام تعلیم ایجاد شود. البته پر کردن این خلأ نیازمند کارهای
زیر ساختی زیادی ازجمله تغییر نگرش در باور مدیران جامعه،اولویت دادن به مقوله آموزش و پرورش، تلاش برای رفع محرومیت از چهره آن، ایجاد خود باوری و خود اتکایی در عوامل نظام آموزشی از صدر تا ذیل، تحول و ایجاد توانمندی در نظام تعلیم و تربیت و تبدیل آموزش و پرورش به یک موضوع کاملاً ملی و انتصاب مدیرانی که دارای فهم روابط عمومی قوی باشند.
سه عامل و مؤلفه استراتژیک برای رفع این خلأ باید مد نظر قرار گیرد که عبارتند از:
ـ جامعه، روابط عمومی و سازمان متبوع. در اینجا مقوله روابط عمومی در آموزش و پرورش به دلیل شأن استراتژیکی که دارد مورد بازبینی قرار میگیرد. رهبران هوشیار سازمانها، امروزه این امر را بدیهی میدانند که پایبندی به اصول روابط عمومی، تنها راه ممکن برای بقای نظام آنهاست و مدیران مؤسسات و شرکتهای بزرگ، برای خلاصی از بحرانهای بزرگ، دست به دامان کارشناسان روابط عمومی شدهاند.
دستاندرکاران آموزش و پرورش قبل از دست زدن به هر تصمیمی میبایست راهکارهایی برای اقناع مخاطبان خود که بیش از یک میلیون نیروی انسانی و ۱۴ میلیون دانشآموز و همین طور خانوادههای آنها است به کار گیرند و اگر این مهم اتفاق بیفتد
هر نوع تحولی ممکن است. جمعیت میلیونی معلمان خود بهترین رسانه محسوب میشود، به گونهای که اگر معلمان را برای تحولات پیشبینی شده آماده کنیم آنان خود بهترین رسانهاند برای آماده کردن جامعه هدف که دانشآموزان و خانوادههای آنها هستند.البته در این میان روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش و رسانهها در این آگاهی بخشی نقش منحصر به فردی دارد.
یک اشتباه نابجا از روابط عمومی وجود دارد و آن این تفکر است که روابط عمومی یک ارتباط یک سویه از طرف مؤسسات و سازمانها با مردم است . در حالی که عملاً روابط عمومی باید در جستوجوی یک ارتباط دو سویه بین مردم و سازمانهایی باشد که بر سر یک موضوع با هم مرتبط هستند. ایجاد سیاست مثبت رسانهای و راهاندازی سامانه تولید و انتشار اخبار روزانه از تمامی بخشهای آموزش و پرورش تا حدود زیادی میتواند در حل مشکلات آموزش و پرورش مؤثر باشد. روابط فعال بیش از پیش با رسانهها نیز توصیه میشود.
کارشناس رسانههای وزارت آموزش و پرورش
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شهرداری تهران شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا یارانه بورس خودرو دلار بازار خودرو سایپا حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور داریوش ارجمند پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سینمای ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی رئال مادرید منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات گوگل سامسونگ موبایل اپل اینترنت آیفون فناوری
رژیم غذایی آلزایمر طول عمر سلامت روان کاهش وزن افسردگی مغز انسان