پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

۱۲ ژانویه ۱۹۷۱ ـ معیار و ضابطه تعیین اهمیت روزنامه و مجله


۱۲ ژانویه سال ۱۹۷۱ برگزیدگان ناشران و سردبیران روزنامه ها و مجله های کشورهای صنعتی (اصطلاحا پیشرفته) و نمایندگان مدیران آژانسهای آگهی های تجاری در پایان نشست سه روزه خود اعلام …

۱۲ ژانویه سال ۱۹۷۱ برگزیدگان ناشران و سردبیران روزنامه ها و مجله های کشورهای صنعتی (اصطلاحا پیشرفته) و نمایندگان مدیران آژانسهای آگهی های تجاری در پایان نشست سه روزه خود اعلام کردند که به این نتیجه رسیده اند که اهمیت یک روزنامه و مجله را نباید بر پایه تکفروشی (تیراژ) قرار داد، بلکه این اهمیت از این پس بر این اساس تعیین خواهد شد که چه کسانی این دو نوع رسانه را می خرند و می خوانند و روزنامه و مجله ای مهمتر بشمار خواهد رفت که شمار خوانندگانش در میان سیاستمداران، دولتمردان، روشنفکران و طیقه متوسط جامعه بیشتر باشد. بنابراین داشتن تیراژ چند میلیونی از راه انتشار مطالب و تصاویر جنجال برانگیز عامه پسند (اخبار جنائی، خانوادگی، هنری و ...) و یا چاپ آگهی های دو سه سطری کلاسه شده (نیازمندی ها) عامل به دست آوردن اهمیت نباید به حساب آورده شود. طبقه ثروتمند روزنامه را می خرد و پس از نگاهی کوتاه به آن کنار می گذارد و توجهی هم به آگهی هایش ندارد و طبقه کم درآمد جامعه روزنامه را برای اعلانات کلاسه شده (نیازمندیها)، کوپن تخفیف فروشگاهها و خبرهای جنایی و گهگاه ورزشی و هنری و یا به «دلیل جنجال روز» می خرد و به اعلانات تجاری و خبرهای دیگر توجه نمی کند، زیرا که در آنها برای خود نفعی نمی بیند.