دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

رسـانـه پـیــام اســت؟!


رسـانـه پـیــام اســت؟!

مارشال مک لوهان با جمله قصار خود که «رسانه، پیام است» اندیشه‌های بسیاری را به چالش طلبید. منظور وی از این جمله آن است که پیامی‌که از سوی هر شکل ارتباطات انتقال می‌یابد، اساساً …

مارشال مک لوهان با جمله قصار خود که «رسانه، پیام است» اندیشه‌های بسیاری را به چالش طلبید. منظور وی از این جمله آن است که پیامی‌که از سوی هر شکل ارتباطات انتقال می‌یابد، اساساً تحت تأثیر رسانه‌ای است که از طریق آن فرستاده شده است.

مک لوهان در این نظریه که «وسیله ارتباطی همان پیام است»، آنقدر تندروی می‌کند که گویا برای او وسیله ارتباطی، ارزش و اعتباری بیش از پیام یا محتوای ارتباط دارد. به همین دلیل، بسیاری از دانشمندان معاصر وی، او را طرد کردند.

وی نه تنها رسانه‌ها، بلکه جوامع میزبان رسانه‌ها را نیز به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌کند و ناخودآگاه برای فرهنگ و معنی‌های مخاطب نیز اهمیت بسیار قایل می‌شود.

طبق این تعریف،‌ رسانه سرد (Cool Media) اصطلاحی است برای اشاره به رسانه‌هایی که مخاطب برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان احتیاج دارد و لازم است کاربران هنگام استفاده از آنها، به نهایت تمرکز حواس تن دهند تا محتوا را بهتر کسب کنند.

در مقابل رسانه گرم رسانه‌ای است که رسانه گرم (Hot Media) اصطلاحی است برای اشاره به رسانه‌هایی که مخاطب در برخورد با آنها، احتیاج به تمرکز فراوان ندارد؛ چراکه نحوه انتقال و عرضه پیام و معنی، از وضوح بالا برخوردار است؛ کاربران آن‌ها، نیازی به تمرکز شدید حواس ندارند و رسانه قادر است بار معنایی خود را به روشنی منتقل کند.