پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
نگاهی به تندیسهای تاناگرا
شواهد مادی و تجسمی بهجامانده از فرهنگهای باستانی، از بناهایی مانند پرستشگاهها و مقبرهها و کتیبهها و نقشبرجستههای در و دیوار آنها گرفته تا اشیای کاربردی در زندگی روزمره مانند ظرفها و گلدانهای سفالی تا اشیای تزئینی و تقدیمی مانند تندیسها و پیکرکها، علاوه بر تعبیرهای زیباییشناختی بهعنوان نوعی رسانه یا کارگزار نیز گفتنیهای زیادی برای ما دارند. این بحث که شواهد تصویری مانند نقاشیها و..
شواهد مادی و تجسمی بهجامانده از فرهنگهای باستانی، از بناهایی مانند پرستشگاهها و مقبرهها و کتیبهها و نقشبرجستههای در و دیوار آنها گرفته تا اشیای کاربردی در زندگی روزمره مانند ظرفها و گلدانهای سفالی تا اشیای تزئینی و تقدیمی مانند تندیسها و پیکرکها، علاوه بر تعبیرهای زیباییشناختی بهعنوان نوعی رسانه یا کارگزار (agent) نیز گفتنیهای زیادی برای ما دارند. این بحث که شواهد تصویری مانند نقاشیها ونقشبرجستهها و تندیسها در مقام رسانه تا چه حد میتوانند بازتابی واقعنمایانه از زندگی مردمان این یا آن فرهنگ باستانی باشند، از مقولههای مطرح در باستانشناسی امروز به حساب میآید. چرا که عنصر واقعنمایی در شکلگیری نهایی این آثار و درآمدن آنها به صورتی که امروز مشاهده میکنیم، شاید قدری هم برخلاف تصور، همواره نقش اصلی را ندارد. در حقیقت، هواداری معروف وینکلمان از دو نظریهی طبیعتگرایی و تأکید بر هنرنمایی بهجای وفاداری به واقعیت در هنر یونان باستان (Winckelmann 2006 [1764]) پژوهشگران را به جستجو به دنبال «حضور روانتنانهی هنرمند» (Bryson 1983) در نقاشیها و تندیسها کشانده است. جستجویی که در گرماگرم آن، با مشخص شدن هرچه بیشتر ویژگیهای سبکشناختی کار این یا آن هنرمند بهویژه در آثاری همانند صورتنگاره (پرتره) دولتمردان یونان و روم که واقعنمایی در ذات تعریف آنها نهفته باید باشد، فاصلهی اثر با واقعیت در ذهنیت جمعیِ پژوهشگران نیز بیشتر شده است. در بسیاری موارد، یک یافتهی باستانشناختی وقتی تجسمی از اصول زیباییشناسی را به نمایش میگذارد خود به خود پژوهشگر را به سوی بررسی سبک و قالب هدایت میکند و مسئلهی پیوندهای احتمالی با زندگی و بسترهای گوناگون آن در فرهنگ تولیدکنندهی آن یافته را به حاشیه میراند. نگرشی از این دست موجب شده تا، برای مثال، جان بُردمن صورتنگارهی پریکلِس اثر کرهسیلاس (تصویر 1) را «یک چهرهنگاری حقیقی» نداند و عقیده داشته باشد که «هرگونه ویژگی فردی بازتابی است از سبک هنرمند و نه شمایل ظاهری سوژه» (Boardman 1985).
برای خواندن متن روی لینک دانلود کلیک کنید.
ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ»
http://www.anthropology.ir/node/21139
ویژه نامه ی نوروز 1393
http://www.anthropology.ir/node/22280
دوست و همکار گرامی
چنانکه از مطالب و مقالات منتشر شده به وسیله «انسان شناسی و فرهنگ» بهره می برید و انتشار آزاد آنها را مفید می دانید، دقت کنید که برای تداوم کار این سایت و خدمات دیگر مرکز انسان شناسی و فرهنگ، در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان وجود دارد.
کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند:
شماره حساب بانک ملی:
0108366716007
شماره شبا:
IR37 0170 0000 0010 8366 7160 07
شماره کارت:
6037991442341222
به نام خانم زهرا غزنویان
پیوست | اندازه |
---|---|
22960.pdf | 426.45 KB |
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات سیدابراهیم رئیسی دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب مجلس
قتل تهران سلامت هواشناسی وزارت بهداشت شهرداری تهران پلیس بارش باران آموزش و پرورش سیل فضای مجازی قوه قضاییه
گاز دولت بانک مرکزی خودرو قیمت دلار مالیات قیمت طلا قیمت خودرو مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان بازار خودرو
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
هواپیما دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح حماس روسیه حمله به رفح نوار غزه ترکیه
رئال مادرید فوتبال لیگ قهرمانان اروپا استقلال پرسپولیس بایرن مونیخ لیگ برتر بازی باشگاه استقلال لیگ برتر ایران ذوب آهن نساجی
تبلیغات اینترنت اپل سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت نوآوری
سرطان هندوانه کنسرو بیماران خاص آسم سنگ کلیه بیمه سبزیجات اعتماد به نفس