یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
مجله ویستا

طرح واره‌های معنا، ‎درس‌گفتار 6:‌ تسلیم در برابر نظم



      طرح واره‌های معنا، ‎درس‌گفتار 6:‌ تسلیم در برابر نظم
جردن پیترسون، ترجمه: مانی حمیدی و آران غریب‌پور

اگر فرم زنانه را نماد و کهن الگویی مناسب از طبیعت تلقی کنیم, فرم مردانه در کجا نمادی مناسب است؟
چرا پیری و مرگ  تکامل پیدا کردند؟ چرا روانشناسی فرویدی توانست چنین تاثیر بزرگی بر روی فرهنگ غرب بگذارد؟ چه واکنشی از جانب یک فرد در مواجهه با این دو جنبه متغایر کهن الگوهای مادر و پدر صحیح قلمداد می شود؟

از آن روی که تعاملات ما با جهان ، اکثرا از جنس تعمالات اجتماعی است ، ما هم برای مفهوم سازی جهان ، از بنیانی
ترین وجوه این ارتباط اجتماعی استفاده می کنیم. : مادر – که زنانگی را در بر دارد- طبیعت را به عنوان منبع تمام نا شناخته های هولناک و همچنین تمام فرم های جدید و ارزشمند بازنمایی می کند, و پدر – دربردارنده ی مردانگی- نماد مناسبی برای نظم و سنت هاست. "پدر"  نیز درست مثل کهن الگوی "مادر" هم جنبه منفی و هم مثبت دارد: جنبه مثبت سنت قسمتی از آن است که از فرد محافظت می کند و او را حمایت می کند و به او ساختار می بخشد و جنبه شومش این که مستبد و از زمان عقب افتاده است و فردیت شخص را به منظور بقای خود خرد می کند. این جنبه دوم و منفی است که جوانان را به  عصیان علیه نظام غالب و سنت تحریک می کند. شاید دلیل تکامل پدیده مردن و پیری هم مشابه همین اتفاق باشد چرا که  افراد و همچنین فرهنگ ها با پا به سن گذاشتن قابلیت تطابق با دنیایی که دائم در حال تغییر است را از دست می دهند. دسته بندی کردن جهان به این دو فرم ، پدر و مادر ، به قدری عمیق است که حتی در تفاسیر معاصر از جهان نیز می توان حضور آن را دید . برای مثال ایده های فروید, که درست زمانی وارد صحنه شد که ساختار های اسطوره ای یهودی-مسیحی رو به افول بودند و چیزی باید جای خالی آن ها را پر می  کرد. همه ی  این تفاسیر فرد را در شرایطی پارادوکس وار قرار می دهند: از یک سو رو در رو با استبدادِ نظم و خطرات ناشناخته ها, و از سوی دیگر وابسته به هر دو آن ها برای امنیت و رشد. در چنین شرایطی فرد باید چگونه رفتار کند؟ قهرمانِ اسطوره ها - در تمام قالب هایش -  می تواند به عنوان الگویی برای پاسخ به این سوال در نظر گرفته شود.

 


Submitting to Order (Great Father):

If the feminine form serves as the archetype of nature, what does the masculine form serve as a representation of? Why did ageing and death evolve?  Why did freudian psychology have such a large impact on western culture? What’s the proper response of the individual in the face of the bivalent aspects of the archetypal mother and father?

اگر فرم زنانه را نماد و کهن الگویی مناسب از طبیعت تلقی کنیم, فرم مردانه در کجا نمادی مناسب است؟ چرا پیری و مرگ  تکامل پیدا کردند؟ چرا روانشناسی فرویدی توانست چنین تاثیر بزرگی بر روی فرهنگ غرب بگذارد؟ چه واکنش از جانب یک فرد در مواجهه با این دو کهن الگوی متمایز صحیح قلمداد م
Most of our interrelationships with the world are social, and the most common categories we use to conceptualize the world draw on the most fundamental of these relationships: The feminine "mother" category represents the natural world that is the source of all fear inspiring unknowns as well as all new and valuable forms, while the masculine "father" category represents tradition and order. It too has a negative and a positive aspect just like the Mother archetype: the benevolent aspect of tradition is the part that protects, shelters and structures the individual and its malevolent aspect is tyrannical, outdated and crushes individuality for self-preservation. It is the manifestation of this latter aspect in social structures that many adolescents rebel against, and perhaps also the reason for the evolution of aging and death, since ageing individuals and their cultures are limited in their adaptive capacity towards an ever changing external world. Such a categorization of the world is so deeply rooted that can even be detected in modern secular accounts of the world, such as that of Freud's who came along just when Judeo-Christian mythological structures were on a decline. All of these accounts describe an almost paradoxical situation an individual faces, dealing with the threat of the tyranny of order and dangers of the unknown on the one hand, while depending on them for protection and nurturing on the other. How is an individual to act in such a situation? The Hero, in all mythological accounts in all of its variations, serves as a model to answering this question.

برای ارتباط با مترجمین و طرح سوالات و یا نظرات خود می‌توانید با آدرس ‌mapsofmeaning.farsi@gmail.com مکاتبه کنید.

مطالب مرتبط:
معرفی پروژه طرح واره های معنا‎

فهرست طرح واره‌های معنا
درس‌گفتار ۱:‌هیولاهای مخلوق انسان
درس‌گفتار ۲:‌ستیز با آشوب
درس‌گفتار ۳:‌همچون خدایان شدن
درس‌گفتار ۴:‌بازی هایی که باید بکنیم
درس‌گفتار ۵:دست و پنجه نرم کردن با ترس
درس‌گفتار ۶:‌تسلیم در برابر نظم
درس‌گفتار ۷:‌تاملاتی در باب سفر پیدایش
درس‌گفتار ۸:‌تفکر در باره بهشت
درس‌گفتار ۹:فرد شدن
درس‌گفتار ۱۰:فهم شر
درس‌گفتار ۱۱:از دست دادن دین
درس‌گفتار ۱۲:حقیقت های مهم
درس‌گفتار ۱۳:قدرت درون

ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ» 
http://www.anthropology.ir/node/21139

ویژه نامه ی نوروز 1393 
http://www.anthropology.ir/node/22280