دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
عصر جدید بزرگان وب و رقابتی دیگر
رقابت پورتالهای بزرگ و سایتهای جستجوگر داغ داغ شده است. هر كدام سعی میكنند با ارائه سرویسی جدید و ابزاری مفید، سهم بیشتری از بازار را نصیب خود كنند. همین چند هفته پیش، جهان وب مجذوب تصاویری شد كه Google Earth به نمایش گذاشته بود؛ تصاویری سهبعدی از كره زمین كه از ماهواره مونتاژ میشوند. گوگل، MSN و یاهو، وارد رقابت سنگینی شدهاند كه تاكنون سابقه نداشته است.
● یك سایت محلی، برای مردم محلی
همان طور كه میدانید، تصاویر ماهوارهای تا حد بسیار زیادی جزئیات را نشان میدهند؛ یعنی اگر زوم كنید و جلوتر بروید، خیلی از جزئیات روی زمین را میبینید. در بعضی از شهرها حتی مدل سهبعدی برخی ساختمانهای معروف بازسازی شدهاند. لازم به گفتن نیست كه جهتیابی و پیداكردن مسیر از شهر الف به شهر ب، با این ابزار تا چه حد میتواند كارساز باشد. اگر بخواهید، حتی میتوانید مسیر را با هواپیما طی كنید، كه در نقشههای اینترنتی، این كار برای اولین بار است اتفاق میافتد.
تمام تصاویر ماهوارهای در وب ذخیره شدهاند، نه در كامپیوتر شما. وقتی روی یك قسمت از نقشه زوممیكنید، جزئیات آن قسمت، از وب، لود میشوند. اما در این زمان هم سرعت اینترنت و هم سرعت كامپیوترتان باید بالا باشد. در پشت این تصاویر جذاب و فناوری پیشرفته، كاسبی جدیای نهفته شده كه به <جستجوی محلی> شهرت یافته است. بسیاری از ماشینهایجستجوگر و پورتالها، دارای یك قسمت <محلی> یا Local هستند و از چند وقت پیش، بیسروصدا در حال تشكیل بانك اطلاعات راهها و تهیه راهنمای شركتهای محلی بودهاند.
لارین توهیل، از گوگل، میگوید: <فهرستهای محلی یك كسب و كار میلیارد دلاری است. بنابراین توجه همه را به خود جلب كرده است. از این طریق شركتهای كوچك فرصت مییابند در وب مطرح شوند. در حال حاضر تقریباً ۹۰ درصد كاسبیهای كوچك، هیچ وبسایتی ندارند. یك پیتزا فروشی كوچك یا گلفروشی كنج خیابان، دلیلی برای راهاندازی وبسایت برای خودش نمیبیند. اما این فرصتی برای آنهاست كه در وب حضور یابند و بخشی از اینترنت باشند. بدین ترتیب وقتی مردم به دنبال این چیزها میگردند، درست است كه اسامی بزرگی را خواهند یافت، اما در كنار آنها، كاسبیهای كوچك را هم خواهند دید>.
Google Earth در میان كاربران اینترنت و وببازان، مثل بمب صدا كرده است. ولی آن طور هم كه فكر میكنید، این ایده خیلی هم ناب نیست. یك روز قبل از پدیدآمدن Google Earth، شبكه مایكروسافت، یعنی MSN، طرح Virtual Earth خود را افتتاح كرد.
البته این یكی سهبعدی نیست، ولی ایده آن خیلی شبیه گوگل است. همین چند روز پیشهم، آمازون طرح متفاوتی را در این زمینه فاش ساخت (نشانی maps.a۹.com)؛ نقشه خیابانها همراه با میلیونها عكس زمینی در ۲۲ شهر بزرگ ایالات متحده.
نیك هازل، از یاهو، میگوید: <جستجوی محلی طی چند ماه اخیر بسیار مورد توجه ما بوده است. اگر خوب فكر كنید میبینید اولین چیزی كه موجب گرایش به چنین كسب و كاری شد، رواج بیش از پیش باندپهن است. ماهیت همیشه آنلاین بودن با باندپهن، حكم میكند كه امروزه برای یافتن شماره تلفنهای محلی، به سراغ دفترچه تلفن خود نروید. چرا كه كافی است آنلاین شده و در اینترنت به جستجوی پیتزا فروشی محله خود یا هر چیز دیگری بپردازید. این طوری نه پشت ترافیك میمانید، نه در صف طولانی پیتزا منتظر میمانید>.
یاهو در تلاش است اطلاعات ترافیك را روی اینترنت پیاده كند. MSN هم سرویس اطلاعات عمومی ترافیك را دارد. گوگل حتی برای یافتن تاكسی، به كاربر كمكمیكند. (نشانی labs.google.com/ridefinder) به شرط آن كه تاكسی سیستم GPS فعال داشته باشد. لازم به گفتن نیست كه چنین سرویسی چقدر در حین حركت میتواند مفید باشد.
استوارت آندرسون، از MSN، بر این باور است كه: <نرمافزارهای نقشه به قدری در اینترنت زیاد شدهاند كه انتخاب را دشوار كردهاند و همه آنها هم خوب عمل میكنند. این سرویسها كاری كردهاند كه نحوه استفاده ما از نقشهها دارد تغییرمیكند. امروزه ما از تصاویر ماهوارهای استفاده میكنیم و سرویسها در هم ادغام شدهاند. از گوشی تلفن همراه به صندوق پست الكترونیك میرویم و از آنجا به مسنجر. استفاده از اینترنت، دچار یك تحول شده است>.
اكثر ابزارهای تصویرنگاریماهوارهای و جستجویمحلی، هنوز مراحل اولیه خود را میگذرانند و هیچ كس مدعی نیست كه این امكانات كامل هستند. به عنوان مثال، خود تصاویر ماهوارهای خیلی هم بروز نیستند و برخی از ساختمانها، هنوز به صورت نیمهكاره نشان داده میشوند. اما بزرگترین نقیصه در حال حاضر این است كه فقط چند كشور معدود با جزئیات كافی نقشهبرداری شدهاند.
در حال حاضر بسیاری از شهرهای آمریكا تصاویر ماهوارهای كاملی دارند، همراه با شركتهای محلی و نقشه راهها. اما خیلی از كشورهای دیگر تحت چنین پوششی قرار نگرفتهاند.
لورین توهیل، از گوگل، اعتقاد دارد: <اضافهكردن كشورهای دیگر عملاً كار چنان دشواری هم نیست. ما محتوا را از قبل در اختیار داریم. اما مسئله اینجاست كه این كار به صورت یك تجارت، چه موقع میتواند آماده شود و چه موقع برای مصرفكننده كاربرد دارد.
با این همه از مشكلات عملی كه بگذریم، هیچ كس منكر نیست كه تصاویر ماهوارهای تعاملی، چقدر جذاب هستند و از آنجا كه گوگل كمی كلهاش باد دارد و سرش برای این جور چیزها درد میكند، هنوز نقشههای <زمین> را تمام نكرده، به سراغ نقشههای <ماه> رفتهاست. سری به آدرس moon.google.com بزنید تا ببینید در كره ماه چه میگذرد.
● ذخیرهگاه پورتالها
اگر خبر را شنیده باشید، احتمالاً به فكر افتادهاید كه صفحهكلید خود را كنار بگذارید. چرا كه برای ارسال پیام بعدی نیازی به صفحهكلید نیست. برنامه مسنجرِ یاهو، اینك با استفاده از پروتكل VoIP، امكان مكالمه تلفنی را برای كاربرانش از طریق اینترنت فراهمكردهاست. حتی اگر دوست نداشته باشید مزاحم كسی بشوید، میتوانید از امكان <پست صوتی: voice mail > استفاده كنید.
بلافاصله بعد از این اعلام، گوگل هم برای این كه از قافله عقب نماند، افتتاح سرویس پیامرسانی فوری خود را اعلام كرد كه سرویس تلفن اینترنتی را هم به همراه دارد. این حركت از آن جهت كمی تعجببرانگیز است كه گوگل بیشتر به خاطر قدرت جستجویش معروفیت دارد. ولی به نظر میرسد غولهای پورتال، حالا دارند بر سر بازار مخابرات با یكدیگر رقابت میكنند. نشان به این نشان كه برنامههای پیامرسانی آنها، دارند بسیاری از روشهای ارتباطی را زیر یك چتر جمع میكنند.
مثلاً همین یاهو مسنجر، میتواند پیامهای متنی را برای تلفنهای موبایل ارسال كند.
در این گیرودار جذب مشتری، MSN به این نتیجه رسیده است كه تماس صوتی هم برای ما كافی نیست و باید تماس تصویری داشته باشیم. با استفاده از دستگاههای وبكم كه در هر دو طرف نصب است، و یك اتصال اینترنتی نسبتاً پرسرعت، میتوانید تصویر همدیگر را ببینید.
از مكالمه صوتی و دید و بازدید تصویری هم كه بگذریم، نرمافزارهای پیامرسانی فوری، تازگیها به جدیدترین سرگرمی در وب روی آوردهاند: نشان دادن و شریك شدن در عكسهای دیجیتالی.
استوارت اندرسون، از MSN، میگوید: <مردم امروزه بیشتر از هر چیزی دوست دارند در عكسهای خود با یكدیگر شریك شوند و عكسهایشان را به همدیگر نشان دهند. عكس مسافرتها، مراسم جشن، و این جور چیزها. از همین رو، ما فكر كردیم ببینیم چگونه میتوانیم پاسخگوی چنین نیازی باشیم و راه را برای این كار هموار كنیم.
به زودی قرار است درهایی را باز كنیم و اجازه بدهیم مردم هر چقدر عكس كه دوست دارند، در اینترنت بگذارند>.حتی گوگل هم یك مجموعه نرمافزاری <اشتراك عكس> خریده است. با استفاده از Picassa، میتوانید عكسهایتان را دستكاری و زیباتر كنید، با برنامه پیامرسانی فوری Hello به اشتراك بگذارید، و با Blogger، به وبلاگ خود در وب بفرستید.
لیزا جونز، از مجله داتنت، میگوید: <همین چهار پنج سال پیش بود كه داشتن یك سایت وب یا آموختن دروسی كه برای راهاندازی وبسایت لازم بودند، بسیار دشوار بود و هر كسی توان انجام این كار را نداشت. اما امروزه، با آمدن وبلاگ و امكانات اشتراك عكس، مردم میتوانند فضای خود را در وب داشته و با خانواده و دوستان خود در هرجای جهان به تبادل اطلاعات بپردازند. خیلی وقتها این كار بدون هیچ هزینهای انجام میشود و بسیار ساده است. در این حد كه بخواهید یك سند Word درست كنید>.
البته ایمیل كردن عكسهای با كیفیت و حجم بالا مشكل دیگری است كه یاهو آن را با سرویس pHotomail حل كردهاست. به جای این كه عكسها را برای دوستان ایمیل كنید، نسخه بندانگشتی عكسها را داخل متن نامه خود میاندازید. عكس كامل با كیفیت خوب به یك فضای مركزی آپلود میشود. گیرنده با دیدن ایمیل، میتواند روی عكس بندانگشتی كلیك كرده و در صورت تمایل، عكس كیفیت خوب را از فضای مركزی دانلود كند.
نیك هازل، از یاهو، بر این باور است كه: <به اعتقاد ما در دنیایی كه همه چیز را، از كامپیوترهای شخصی گرفته تا تلفنهای همراه و وسایل زندگی، به هم متصل كرده است، زندگی مردم بیشتر و بیشتر به اینترنت وابسته میشود. در چنین وضعیتی، بیشتر اطلاعات آنها و هر آنچه كه احتیاج دارند، از یك مكان مركزی فراهم خواهد شد نه فقط كامپیوتر خودشان>.
اما بعضی از شركتها نظریه محتاطانهای دارند.لارین توهیل، از گوگل، میگوید: <من فكرمیكنم مردم هنوز در مورد ذخیره كردن اطلاعاتشان در یك نقطه مركزی حساسیتهایی دارند. خیلیها به خاطر مسائل امنیتی، دوست ندارند بعضی از اطلاعاتشان را غیر از كامپیوتر خودشان در جای دیگری نگهداری كنند. بنابراین در اینجا میان بخشی از اطلاعات كه از بیرون قابل دسترسی هستند، نظیر ایمیل، وبلاگ، عكسها و ...، و بخشی دیگر كه دسترسی آنها برای دیگران مجاز نیست، مثل اسناد شخصی، یك توازن برقرار میشود.>.
با آمدن این همه سرویسهای تازهای كه بازیگران بزرگ وب امروزه دارند ارائه میدهند، از جمله پست صوتی و آلبوم عكس، این سؤال مطرح میشود كه تا چه مدت آنها میتوانند چنین سرویسهای <پرمصرفی> را به صورت رایگان ارائه بدهند. مخازن ذخیرهسازی آنها مگر چقدر ظرفیت دارد؟
استوارت آندرسون، از MSN، اظهار میكند: <مردم وقتی از مخزن ذخیرهسازی صحبت میكنند، بیشتر منظورشان ذخیره كردن فایل و عكسهاست. ولی من مطمئن هستم تا سال آینده، آنها دارند به این فكر میكنند كه فیلمهایشان را كجا ذخیره كنند. به همین دلیل نیاز به مخزن ذخیرهسازی بیشتر میشود و همیشه یك نفر پیدا میشود كه آن را مجانی پیشنهاددهد. پس این یك مبارزه بیپایان است. شما این مشكل را به عهده ما بگذارید. ما همیشه آن را رایگان ارائه خواهیم داد. در واقع مدل كسب و كار ما بر این اساس پایهریزی شده است>.
نویسنده : بابك احترامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست