سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا

بررسی گفتمان کسبه پنج شنبه بازار شهرستان ساوه



      بررسی گفتمان کسبه پنج شنبه بازار شهرستان ساوه
خدیجه کماللو

گروههای اجتماعی یکی از پدیده های اساسی جامعه می باشند که وجودآنها نقش موثردر فرایندهای اجتماعی داشته است وبه مثابه یکی ازعوامل توسعه انسانی–اجتماعی نقش اصلی راایفا می کنند افراددریک مکان خریدوفروش  گردهم آمده وفرصت آن رامی یابند که بادیگران تماس برقرارکنندو به گوناگونی رفتارهای فرهنگی واقتصادی گوشه چشمی داشته باشند. دراین بین بازارهای هفتگی را شاید نوعی"بازارهای محلی"مطرح نمود که به عنوان یک مجلس شهری تصورات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی عموم مردم در آنجا آمیخته می شوند وافراد بنابر نیازهااز گفتمانهای خاصی برای ارتباط چه درزمان گذشته وچه حال می توانند بهره گیرند دراین بین ارتباط موجب گردش اندیشه ها، باورهاوافکار شده و به آن سمت و سو می بخشد. در این مقاله کسبه پنج شنبه بازار شهرستان ساوه که درانتهای خ جمهوری درمکانی به نام رودخانه گردهم می آیند را در نظر داشته ایم و ضمن شناسایی و توصیف این قشر مذکور  گفتمان و عوامل موثردر آن را تحلیل و تفسیر نموده ایم.                                                    دغدغه نوشتارحاضر برآن است بانظر به اینکه هرشغلی،ازگفتمان مخصوص به خود بهره می گیرد معیارها و عواملی که دست به دست هم داده تاگفتمانها رادر جامعه از هم متفاوت سازد را حداقل در بین کسبه که در روز بازارها به دور هم جمع می شوند مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم.
با کمک روش مشاهده مشارکتی و مصاحبه با افراد میانسال  و یادداشت برداری  اطلاعات لازم را جمع آوری نموده و در نهایت با مطالعه به نتایجی دست یافته ایم که در قالب یافته های پژوهشی در خلال نوشتار حاضر به آن اشاراتی داشته ایم.

برای مطالعه این تحقیق در زیر کلیک کنید:

پیوستاندازه
6990.doc196 KB