شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
نوستالژی و نسبت آن با آثار متاخر کیمیایی
نوستالژی، اصطلاحی است فراگیر و آشنا. اما چیزی که اکنون به عنوان نوستالژی مطرح است، شکل تلطیف شدهی بیماری حاد و فلج کنندهای است که در قرن هفدهم کشفشد. بیماریای که رنجورشدن ظاهری بیمار و بههمریختن منطق و توالی زمان را در ذهن او به همراه داشت. تقی زاده مینویسد: این واژه ترکیبی از واژهی یونانی نوستوس (Nostos) به معنی بازگشت به وطن و واژهی لاتین آلژیا (Algia) به معنی دلتنگی است که درسال 1688 در پایان نامهی پزشکی یوهانس هوفر دانشجوی پزشکی، ظاهرشد. او قصدداشت با این واژه، حالت غمگین شدن ناشی از آرزوی بازگشت به سرزمین بومی را توضیح دهد(1381). اما آنچه که روزی به عنوان بیماری از آن یادمی شد، آرامآرام به شکل نوعی حساسیت وطنپرستانه تغییرشکل داد که توسط برخی حکومتهای تازه سازمانیافته ترغیبمیشد. رهبران ملت های جدید اروپایی مانند پروس و روس، ویرانه های مصنوعی تاریخ های ناموجود کشورهایشان را به منظور برانگیختن همین حس درشهروندان بناکردند(همان).
نوستالژی، رابطه ی تنگاتنگی با زمان و هویت دارد. هویتی شکل گرفته و برآمده از زمان و پیچیده در آن. ویلسون در تعریف امروز نوستالژی، واژه ای که از روانشناسی وارد ادبیات شدهاست، مینویسد: در نگاه اول نوستالژی به معنی دلتنگی برای مکان است. اما در واقع حسرت زمانی متفاوت را در خود دارد. زمان کودکی ما، ضرباهنگ آرام تر رویاهای ما. در شکل گسترده تر، نوستالژی طغیانی است علیه انگاره های مدرن زمان. علیه زمان تاریخی و پیشرونده. تمنایی حسرتآمیز برای محو تاریخ و تبدیل آن به اسطوره ی شخصی یا جمعی به قصد دیدار دوباره ی زمان، درست همانند فضا. سرباز زدن از گردن نهادن به زمانی برگشت ناپذیر که وضعیت دلخواه انسانی را فروپاشیده است (Wilson,2005:22).
نوستالژی پیرنگ موردعلاقه ی بسیاری از هنرمندان عصر حاضر است و به اشکال مختلف و در سطوح گوناگون در آثار متفاوت رخ می نماید.
کیمیایی یکی از کارگردانانی ست که در بسیاری از آثار پس از انقلاب اش، به وضوح به خلق انواع مختلف نوستالژی (فردی، اجتماعی، مستمر، نامستمر و ...) علاقه نشان میدهد. نوستالژی آثار کیمیایی غالبا متعلق به فیلمساز است نه به شخصیتهای داستان. به این معنا که این فیلمساز است که فضای نوستالژیک ذهنی خود را در جهان داستان میگسترد و شخصیتها را به آن فضا منتقلمیکند. این فضای ذهنی، برای شخصیتهای داستان، لذت توامان با اندوهِ دوران سپریشده را یادآوری نمیکند بلکه آنان را در زمان یا مکان یا موقعیتی قرار میدهد، یا هویتی برایشان تصویر میکند که تماشاگر را به این حس دچارکنند. گاهی نوستالژی مستمر1 است و کل اثر را در بر میگیرد، مانند اتفاقی که در فیلم جرم (1389) شاهد آن بودیم و گاهی به مکانهایی خاص یا هویت برخی از آدمها منحصر میشود مانند محاکمه در خیابان (1387) یا متروپل (1392).
ادامه مطب را در پی دی اف ضمیمه بخوانید.....
دوست و همکار گرامی
چنانکه از مطالب و مقالات منتشر شده به وسیله «انسان شناسی و فرهنگ» بهره می برید و انتشار آزاد آنها را مفید می دانید، دقت کنید که برای تداوم کار این سایت و خدمات دیگر مرکز انسان شناسی و فرهنگ، در کنار همکاری علمی، نیاز به کمک مالی همه همکاران و علاقمندان وجود دارد.
کمک های مالی شما حتی در مبالغ بسیار اندک، می توانند کمک موثری برای ما باشند:
شماره حساب بانک ملی:
0108366716007
شماره شبا:
IR37 0170 0000 0010 8366 7160 07
شماره کارت:
6037991442341222
به نام خانم زهرا غزنویان
پیوست | اندازه |
---|---|
24011.pdf | 339.5 KB |
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست