چهارشنبه, ۸ اسفند, ۱۴۰۳ / 26 February, 2025
تهران ، تحول اندیشه ، بانوی اردیبهشت

فروغ کیا قهرمان اصلی فیلم بانوی اردیبهشت ( 1376) کارگردانی چهل و دو ساله است که با پسرش زندگی آرامی دارد. اما درگیری او در جریان عشقی پس از سال ها تنهایی، این آرامش را بر هم می زند . دغدغه ی اصلی او در فعالیت هنری – اجتماعی و همچنین زندگی خصوصی اش شناخت مفهوم مادری است . فروغ در سراسر داستان در تلاش است تا این مفهوم را تعریف کند و مصداقی نیز برای آن بیابد . مادر نمونه کیست ؟ مادر نمونه چگونه است ؟ جامعه چه تعریفی از مادر نمونه دارد؟ چه قدر این تعاریف بر آمده از بینشی پدر سالار است ؟ چگونه "انسان بودن" و "مادر بودن" در تعارض با یکدیگر قرار گرفته است ؟ او در زندگی خود به عنوان تجربه ای زیسته و زندگی بسیاری دیگر از مادران جست و جو می کند و در می یابد جامعه مادری را مسئولیت و وظیفه ای سنگین می داند که محدوده ای ندارد در عین حال که هیچ حقی برای مادران قایل نیست . داستان در تهران پیش می رود . اتوبان ها ، خانه ها ، مراکز قضایی ، زندان و بازداشگاه، فضاهای عمومی ، محله های گوناگون و ... در طی داستان به تصویر در می آیند و منظری کلی از شهر به دست می آید .
شمع ، عینک ، دفتر، نیمی از چهره ی یک زن و نوشتن ، فضایی متفکرانه از داستانی که روایت خواهد شد به بیننده عرضه می کند . چند راهی در خیابان و تاکسی نشانی از انتخاب ، راه های موجود و کنشگران هستند . فروغ یکی از سرنشینان تاکسی است . کودکان دستفروشی به سمت او می آیند . بیشتر آنان مهاجرند و در بیغوله های حاشیه ی شهر زندگی می کنند . فروغ برای ساختن فیلمش به میان آنان می رود و درباره ی شغلی که دوست دارند در آینده به آن بپردازند می پرسد . در این منطقه خانه ها به ارزان ترین شکل ممکن ساخته شده است . پوشش گیاهی وجود ندارد . کودکان در خارج از اتاق ها وقت گذرانی می کنند . کودکان در دو بستر به تصویر درآمده اند : خیابان های شهر که در آن نقش فروشنده دارند و نه کودک . حاشیه ای که در آن زندگی می کنند و به مثابه ی کودکی از آرزوهای شان می گویند. "وقتی بزرگ شین دوست دارین چی کاره بشین ؟"
: "دکتر، نیروی انتظامی ، افسر، کارگردان، مهندس، معلم ، خواننده ، خلبان ."
میان خیابان های شهر و محیط زندگی آنان همان قدر تفاوت وجود دارد که میان آرزوهای شان و شرایط دستیابی به آن ها. فیلم در ابتدای روایت خود به چندگانگی محیط شهری و بافت های گوناگونی که در یک شهر می تواند وجود داشته باشد ، می پردازد . در بازگشت فروغ به خانه، محیط سکونت دیگری پیش روی مخاطب قرار می گیرد: آپارتمانی که مقابل آن گیاهانی نگهداری می شوند . فردی ( سرایدار) مسئول انجام امور ساختمان است . داخل آپارتمان با تابلو، گلدان ، قاب عکس و ... تزیین شده است . مبل ، میز ، تلفن پیغام گیر ، تخت خواب ، حجم بالای مواد خوراکی طبقه و فرهنگ ساکنان را بازتاب می دهند. اما این محیط که تدایی کننده ی زندگی طبقه ی متوسط است محیطی امن نیست . همسایگان در جریان زندگی خصوصی یکدیگر قرار می گیرند . ( مشاجره ی زن و شوهر در راه پله ) صداهای یکدیگر را می شنوند .( صدای موسیقی پسر فروغ و دوستانش ) این بازنمایی ها با فروغ در ساخت فیلمش همراه می شود و در تک تک فضاهایی که او برای ساخت اثرش و ملاقات با مادران به آن جا وارد می شود ؛ ادامه می یابد . تضاد طبقاتی در مقایسه ی این فضاها بایکدیگر به چشم می آید . بافت شهری نیز شامل مجموعه ای از خانه های اشرافی و قدیمی ، آلونک ها، آپارتمان ، خانه های محقر قدیمی و ... است . به طور کلی در دوران مورد نظر شهر چهره ی غالبی ندارد . اتوبان ها و تنهایی فروغ در فیلم در کنار هم قرار گرفته است ؛ گویا شهر علارغم آن که فضاهای ارتباطی زیادی ( کافه ها ، رستوران ها ، سالن های نمایش و ... ) دارد ، نمی تواند فضایی برای ارتباط باشد.زیمل :" فرد در شهر زیر فشار نیرو هاى مختلف قرار مى گیرد که در وى احساس نامطبوعى ایجاد کرده و او را به گوشه گیرى واداشته و سبب مى شوند از دیگران فاصله بگیرد. بدین ترتیب فرد گرایى در شهر به یک منبع اصلى براى فرایند تفاوتگذارى اجتماعى تبدیل شده و مى تواند هویت هاى شهرى متعددى ایجاد کند. (فکوهى ١٣٨٣: ١٧٧) فروغ قادر به صحبت کردن با کسی نیست . او با آن که به ملاقات افراد بیشماری می رود و درباره ی مسایل اجتماعی تحقیق می کند حتا نمی تواند با پسرش که نزدیک ترین فرد به اوست ، گفتمانی داشته باشد . صحبت های آنان در میانه قطع می شود . فروغ با دکتر رهبر ( مردی که دوست می دارد. ) بسیار سرد برخورد می کند . ارتباط عاطفی آن ها از خلال نامه های شان پیش می رود . زنان بسیاری در داستان حضور دارند . زنانی که با هر بضاعتی از دانش کار می کنند و تلاش شان اینست که فرزندان شان آسایش بیشتری داشته باشند . مادرانی که فرزندان شان را در جنگ از دست داده اند و با سرزدن به مزار فرزند خود را آرام می کنند . مادرانی که فرزندان شان کشور را ترک کرده اند ، زندانی اند و یا معلولند . آن ها مادری را پذیرفته اند و با عشق میانه ای ندارند . ارزش های دیگری نیز مطرح می شود . در راه تولد در پی بحثی در خودرو وقتی پسران جوان از تفاوت دیدگاه خود با والدین صحبت می کنند ؛ دختر نوجوانی که همراه برادرش است می گوید :
"ای کاش ( والدش ) مثل خانوم کیا بود ، به من که خیلی بیشتر تو گیر می ده "
برادر : " اونو که حق داره ، بلا خره پسری گفتن ، دختری گفتن "
یا در جای دیگری گفته می شود : " وقتی زنی و میانسال و مادر نمی تونی از عشق بگی .همین که بگم می خوام با مردی که دوست دارم ازدواج کنم ، کافیه که تاج مادری رو از سرت بردارن . "
پس از دستگیری مانی در جشن نیز مسئول پرونده دلیل حضور مانی در مهمانی را نبود سرپرست ( مرد) می داند .
این دیالوگ ها حامل ارزش هایی هستند که جامعه ی پدرسالار آن ها را ساخته است و در نسل ها ی آینده درونی می کند. « مفهوم ارزش، به گروهى از رفتارها یا باورهاى اجتماعى اطلاق مى شود که مورد پذیرش جامعه اند و وجود یا بروز آن ها در کنشگران اجتماعى، سرمایه یا حیثیت اجتماعى آن ها را بالا مى برد. مفهوم ارزش عمدتن مفهومى است که در حوزه ى عرف، یعنى روابط اجتماعى غیر رسمى و خارج از چارچوب قانون، تعریف مى شود. این عرف مى تواند عرف اجتماعى و اخلاقى یا عرف دینى باشد. »( فکوهى ١٣٩٠: ١٢٢-١٢١)« منظور از آداب و رسوم مجموعه اى از رفتارها و باورهاى اجتماعى است که طى دراز مدت در جامعه اى خاص شکل گرفته و جا افتاده اند، بى آن که تمام آن ها لزومن مورد توافق و اجماع همه ى کنشگران باشند.» (همان ١٢٥-١٢٦)
ریشه ی این باورها و عرف را می توان این طور توضیح داد:
« در تقابل میان حوزه ی عمومی و حوزه ی خانگی ، با استناد به تقسیم کار نخستین میان انسان ها که انگلس نیز در کتاب منشا خانواده ... به آن اشاره کرده است ، دو حوزه ی تفکیک شده به وجود می آید . حوزه ی خانگی حوزه ایست که در اختیار زن قرار می گیرد زیرا اوست که باید از کودک نگهداری کند و آن ها را تا مرحله ی به استقلال رسیدن همراهی کند . در مقابل این حوزه ، حوزه ی عمومی به تامین معیشت اختصاص دارد که به وسیله ی مرد انجام می گیرد . رابطه ی میان این دو حوزه تعیین کننده ی رابطه ی زن و مرد است به صورتی که هر اندازه اختلاف میان دو حوزه بیشتر باشد و حوزه ی عمومی قدرت بیشتری داشته باشد ، استیلای مرد بر زن افزایش می یابد . »( فکوهی 1384: 238)درجه ی شرکت زنان در تولید مادی بنابر جوامع مختلف بسیار متفاوت است . گرچه با افزایش میزان اشتغال زنان در جامعه نابرابری کمتر شده است ، اما نابرابری در برخی شاخه های تولید مادی مانند حوزه ی سیاسی و حوزه ی مدیریتی کاملن مشهود است . ( همان 239)
بازنمایی نیروی انتظامی ، گشت شب ، دادسرا و دفتر رسیدگی به جرایم نیز قابل توجه است . در فیلم می بینیم که چگونه نیروی انتظامی در شب جشن تولد وارد حوزه ی خصوصی می شود و از دور هم جمع شدن چند نوجوان جرمی قضایی ساخته می شود . ورود به حوزه ی خصوصی حسی از نا امنی ایجاد کرده است . مانی در باز گشت به خانه زمانی که در حال حمام کردن است بسیار عصبی با مادر خود صحبت می کند . ودر شب دیگری با گشت خیابانی که مجموعه ای از رزمندگان دفاع مقدس است درگیر شده ، با خشونت به یکی از آن ها حمله می کند . رزمنده در داستان شخصیت منفی ندارد . فروغ را درک می کند و از جرم مانی می گذرد . فروغ موفق می شود فضای گفتمانی سالم را میان دو نسل ( مانی و رزمنده ) به وجود بیاورد.
در بانوی اردیبهشت تهران شهری شلوغ با شهروندانی متنوع از نظراعتقادی ، اقتصادی و ... است . افراد در تهران شهری که علارغم پر جمعیت بودن که می تواند ؛ شانس های انتخاب بیشماری برای مراوده به فرد بدهد ؛ تنها هستند . نیروی انتظامی که بایست حافظ امنیت باشد ، عامل اضطراب است . زنان در پایتخت که نقطه آغاز تحولات و پیشرفت است ؛ با اندیشه ی سلطه گرانه ی مردانه درگیرند . نسل جوان در تلاش اثبات اندیشه خود است . در نگاهی کلی در بانوی اردیبهشت تهران میدان در گیری سنت و مدرنیته است .
منابع :
فکوهى ، ناصر / مبانى انسان شناسى / تهران : نى ١٣٩١
فکوهی ، ناصر / تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی / تهران : نی 1384، چاپ سوم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست