سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

هویت تصویری در تبلیغات



      هویت تصویری در تبلیغات
حلیمه یوسل ترجمه جعفر آیینی، طلعت عطری

انسان نمایی یکی از روش های مورد استفاده ی تبلیغات برای رسیدن به اهدافش است و عبارت از سیستمی نیمه نمادین است که با خلق هویت هایی تصویری شناخت محصول و یا خدمات را آسان می کند. کار ما شامل آزمودن انسان نمایی در تبلیغات، با تلاش برای رده بندی کردن انواع مختلف آن است و نیز طبقه بندی آن بر اساس درجه نزدیکی بین کالا و مصرف کننده ی آن. این نزدیکی می تواند تا حد شی ساختن انسان نیز پیش رود. در تبلیغات، انسان نمایی با بالا بردن و بت ساختن از کالا و با دادن ویژگی های خاص انسانی به آن، آن را برتر از انسان عادی می سازد. این ایده که یک شی ساده همان ویژگی های انسانی را دارد و گاهی حتی می تواند از آن برتر باشد یادآور ایده تنزل انسان به شی است. در منطق شی سازی، واضح است که شی بر انسان مسلط است و انسان تابع اوست. در چنین جهانی حتی ساده ترین شی گویا توانایی هایی شبیه انسان دارد. یک شی ساختاری است پیچیده و فعال در حالی که انسان هم از نظر روانی و هم فیزیکی موجودی ساده و منفعل به نظر می رسد.

برای خواندن مقاله در زیر کلیک کنید:

پرونده ی «تبلیغات» در انسان شناسی و فرهنگ
http://www.anthropology.ir/node/7611

پیوستاندازه
8450.doc691.5 KB