شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
نقش دیدار و گزینش به عنوان ابعاد وجودی فضای شهری در شکل گیری هویت مکانی
![نقش دیدار و گزینش به عنوان ابعاد وجودی فضای شهری در شکل گیری هویت مکانی](/web/imgs/21/151/d63ug1.jpeg)
((یادداشت ارائه شده به کلاس نظریه های جدید انسان شناسی دکتر ناصر فکوهی، نیمسال تحصیلی 87-88 ، دانشجو:زینب جوادنیا ، مقطع:کارشناسی ارشد ، عنوان نظریه : انسان شناسی محیط شناختی ))
موضوع : نقش دیدار و گزینش به عنوان ابعاد وجودی فضای شهری در شکل گیری هویت مکانی
بین هر موجود زنده و پیرامون او روابطی وجود دارد که بیشتر جنبه اکتسابی و نه غریزی آن مورد نظر است . به این معنا، انسان بایستی در ارتباط با محیط خود مفهوم اشیاء را یاد بگیرد. اینکه جایگاه هر چیز کجاست و او در مقابل هر امری چه رفتاری باید داشته باشد ؟
به مرور زمان وبا افزایش تجربیات شبکه عظیمی از اطلاعات در ذهن ما بوجود می آید و نهایتا قادر به شناخت تمامی اشیاء می شویم . این شناخت به ما قدرت کنترل محیط خود را می دهد، حتی بدون آنکه در هر لحظه همه چیز مستقیما در معرض ادراک ما باشند . تا اوایل قرن 17 میلادی نقاشی ها و مجسمه ها برای مکان های خاصی آفریده می شدند اینکه می توان یک تابلو را از مکانی به مکان دیگر انتقال داد اندیشه ای نسبتا جدید می باشد . ( گروتر ،1386: 129 ) در تصورات ما نیز هر شیء همیشه در ارتباط با محیطی خاص مطرح است . مثلا یک کتاب را همیشه بر روی ((پرده خاطرات فرد )) در یک کتابخانه یا روی یک میز می بینیم و نه در یک وان پر از آب یا در یک یخچال . معماری در شهر هم نه تنها در واقعیت متصل به محیط است بلکه حتی در دنیای خاطرات ما نیز چنین است . بنابراین می توان چنین بیان کرد که نقش محیط در ادراک معماری و فضاهای مرتبط با آن اجتناب ناپذیر است .
ماریو بوتا (Mario botta ) ارتباط بین یک ساختمان با پیرامون خود را چنین شرح می دهد:
((هر اثر معماری دارای محیط ویزه ی مربوط به خود است ،به بیان ساده تر پیرامون این محیط ویزه را می توان می توان بستر ساختمان نامید . ارتباط بین معماری و بستر آن ارتباطی نقش گرفته از یک تاثیر پذیری متقابل است . می توان گفت که این بستر و معماری آن در تماس دوجانبه و همیشگی هستند و همواره با هم در ارتباطند . )) (گروتر ،1386 :130 )
انسان غالبا با فضا بصورت فعالانه برخورد کرده و همواره با آن در دادوستد اطلاعات است . در این راستا فضا زمانی برای ما دارای هویت خواهد بود که از طرفی بتوانیم آن را موجودی مستقل و عینی تلقی کرده و از طرف دیگر خود نیز به عنوان موجودی عینی در آن فعالیت و رفتار نموده و بالاخره بتوانیم ذهنیات ناشی از ادراک آن را با ذهنیات خود تطبیق دهیم . در چنین حالاتی انسان حتی نسبت به یک شیء یا فضا احساس( این همانی )می کند وآن را قسمتی از من خود یا مای جمع می پندارد . بدین ترتیب ذهنیت فرد از حد خود تجاوز کرده و عینیت بخشی از دنیای عینی را تبدیل به ذهنیت خود می کند ،به معنای دیگر آن را بخشی از هویت خود می داند . مانند احساسی که فرد در برابر بازیچه ی دوران کودکی خود دارد . این موضوع در مورد فضاها نیز صادق است . بطور مثال مدرسه ی دوران کودکی و یا خانه ی پدری جزئی از ما و یا هویت ما شده . این هویت امکان می دهد که در آن فضا مطمئن تر و آرام تر حرکت کنیم . چون شناخت و تسلط ذهنی فضا نه تنها نیروی زیادی را برای ادراک طلب نمی کند بلکه آسودگی خاطر و در نتیجه احساس امنیت را به دنبال دارد . احساس راحتی و خوانایی فضا لازم و ملزوم ( این همانی ) با فضاست . (پاکزاد ،1375 :104-102 )
در شهر به عنوان مکانی که دیدار در آن صورت می پذیرد و آدمیان گرد هم می آیند ،(هستم) به آیینه ای تبدیل می شود که هر آنچه هست را در خود گرفته و پس از بازتاب عرضه می دارد . در شهر تمامی چیزها یکدیگر را آیینه وار نمایانیده و از تداخل بازتاب هایشان تصاویر گوناگون حادث می گردد . بنابراین از خلال ( دیدار ) و ( گزینش ) است که جهانی در اختیار گرفته می شود و این جمله ی ویتگنشتین یادآوری می شود که : ((من جهان خویشتنم)) (نوربری-شولتز ، 1381 :77 )
در اینجا دو امر اساسی اهمیت می یابد :
1/ عضویت اجتماعی به معنای شرکت جستن علی رغم تنوعات و اختلافات
2/ هویت فردی در مفهوم تسلیم ناپذیری مقابل یکنواختی
لذا شهر می باید با وجود پیشکش امکان گزینش فردی ، داشتن نوعی احساس تعلق را نیز عرضه دارد . به همین دلیل است که وقتی جهانی را در اختیار داریم با احساس تملک هویت فردی ، در بطن عضویت اجتماعی جامع و غالبا متناقض سکونت می گزینیم.
مساله اینجاست که دیدار شهری چه مضامینی را در بر می گیرد ؟
کان معتقد است : (( شهر، مکانی است که پسر بچه ای خردسال هنگام گام برداشتن در آن به احتمال زیاد چیزی را خواهد دید که با وی از آنچه خواستار انجام دادنش در تمام دوره ی زندگی خود می باشد ، سخن می گوید . )) (نوربری- شولتز ، 1381 :77 )
او با اظهار این عبارت بیان می کند که در واقع شهر است که افشای زندگی را ممکن می دارد. زندگی و مکان توامان تعلق پذیرفته و مقصود شهر در آن گونه از افشا که ( دیدار ) می خوانیم ، خلاصه می شود .
زندگی همواره ( به صورت چیزی ) وقوع یافته و ما همواره ( به عنوان کسی ) یا به عبارتی بر مبنای گزینش ( چیزی ) در آن شرکت می جوییم . بدین ترتیب سکونت مجتمع ، گرد هم آمدن مطلق نبوده ، بلکه عبارت است از هستی در جهان ، در جایی و با عنوان کسی . این ((جایی )) یعنی مکان است که زندگی را مرئی می دارد . مکان با مفهوم سابقه و یا تصویری ماندگار و در عین حال بیانگر و دعوت کننده، به تثبیت زندگی و نگهداری از آن می پردازد.
بنابراین هستی ما به مکان موکول گردیده و هنگامی که به گزینش از بین تصاویری که عرضه داشته ایم می پردازیم بر هویت خود نائل آمده ایم . (نوربری-شولتز ،1381 : 78 )
دیدار و گزینش را می توان با عملکردهای عمومی تعیین موقعیت و احراز هویت نیز مرتبط دانست . به این ترتیب ( دیدار ) در اصل عملی می شود در راستای تعیین موقعیت ، حال آنکه ( گزینش ) بر احراز هویت منطبق می گردد . (نوربری-شولتز ،1381 : 82 )
در نتیجه هویت مکانی بخشی از زیر ساخت هویت فردی انسان و حاصل شناخت های عمومی او درباره ی جهان فیزیکی است که انسان در آن زندگی می کند . پروشانسکی نیز به اهمیت رابطه ی متعادل بین هویت مکانی فرد و ویزگی های محیط بیرونی تاکید می کند . (بهزادفر ،1386 :65 ) لذا شهر دست ساخته ای است که به ثبت خاطرات دیدار می پردازد . ساخت شهر توسط آدمی و با تعمد فراهم ساختن امکان گزینش صورت می گیرد و آزمون شهری به ما می آموزد که زندگی از لایه های بی شمار معنا شکل گرفته و این معانی را نمی توان از اینجا و اکنون منفک دانست .
منابع :
- بهزادفر،مصطفی( 1386 ) ،هویت شهر ( نگاهی به هویت شهر تهران ) ، تهران : سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران . موسسه نشر شهر
- پاکزاد ، جهانشاه( 1375 ) ، ((هویت و این همانی با فضا ))،صفه ، سال ششم ، شماره 22-21
- گروتر ، یورک کورت (1386 )، زیبا شناسی در معماری ، ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبد الرضا همایون .-تهران : دانشگاه شهید بهشتی
- نوربری-شولتز ، کریستیان (1381 ) ، مفهوم سکونت : به سوی معماری تمثیلی ، ترجمه آزاد محمود امیر یار احمدی ، تهران : آگه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست