شنبه, ۱۶ تیر, ۱۴۰۳ / 6 July, 2024
مجله ویستا

معرفی واحد درسی نظریه‏ های جدید انسان شناسی



      معرفی واحد درسی نظریه‏ های جدید انسان شناسی

عنوان انگلیسی:‏ New Trends in Anthropological Theory
تعداد واحد: 2
نوع درس: نظری( اجباری)
شرح درس: در این درس، دانشجویان با آخرین نظریات انسان‏شناسی فرهنگی و نقد این نظریات آشنا می شوند.محور اصلی درس بر اساس نظریاتی تنظیم شده است که دهة 1970 به بعد در انسان‏شناسی مطرح شده‏اند و در طول درس تلاش می شود که بر روابط این نظریات با سایر شاخه‏های علوم اجتماعی و انسانی و همچنین روابط آنها با مصادیق عملی و کاربردی چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حا توسعه نیز تاکید شود.
هدف: هدف از این درس انتقال دیدگاهی انتقادی نسبت به مفهوم کلی نظریه و نظریات انسان‏شناسی به دانشجویان است تا بتوانند در پایانة خود و همچنین در پژوهش های آتی خود از آن برای تدوین چارچوب های نظری و محورهای تحلیلی کار خود از آنها استفاده کنند.

روش: شیوة تدریس این درس به صورت انتخاب موضوع بر اساس سر فصل های آن و ارائة‏ کار تحقیقی در طول ترم و همچنین تدوین یک گزارش تحقیقی مکتوب پس از پایان کلاس به استا مربوطه است. هر یک از دانشجویان در جلسات نخست یکی از نظریه‏پردازان، یکی از مکاتب و نظریه‏ها، و یا یکی از مفاتهیم مهم را در میان نظریات و گرایش های نظری جدید انسان شناسی انتخاب کرده و دربارة آن به تحقیق و ارائه کار خواهد پرداخت.

سرفصل‏ها:
1 - بررسی انتقادی مفهوم نظریه و نقش آن در پژوهش های انسان‏شناختی
2 – تحول مفهوم فرهنگ و نظریات آن
3 نظریه‏های نوتطوری و محیط شناسی جدید و نقد آنها
4 – نظریة ماتریالیسم فرهنگی
5 – نظریة های جنسیتی و فمینیستی جدید و نقد آنها
6 – نظریه ‏و شناخت، بررسی انتقادی نظریه‏های شناختی
7 –– نظریه‏های جدید انسان شناسی دینی
8 – نظریه‏های جدید انسان شناسی سیاسی
9 – نظریه‏های نومارکسی جدید در انسان شناسی و نقد آنها
10 – بررسی انتقادی نظریات کلیفورد گیرتز( انسان‏شناسی تفسیری)
11 – بررسی انتقادی نظریات پیر بوردیو
12 – نظریه های پسامدرن در انسان‏شناسی
13 - مفهوم بازتابندگی و نقد آن در نظریه‏های جدید انسان شناختی