دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا

فضاهای معماری تکیه طریقت قادری



      فضاهای معماری تکیه طریقت قادری
حسین فرهمند

بسیاری از بناها بر اساس کارکرد و نیازمندی انسان ها به آن بنا شده است؛به طور کلی می توان این گونه بیان کرد که معماری بر گرفته از نیاز انسان ها برای پناه گرفتن و در امان ماندن از گزند حیوانات درنده بوده با پیشرفت بشر اینم ماوا نیز کم کم به سمت پیچیده تر شدن رفته است؛ زیار جامعه بشری در این سمت سوق بوده است.
به دنبال شکل گیری اولین بناهای مذهبی در بین النهرین؛ بسیاری از خاسته های بشر نیز رنگ مذهبی صرف به خود گرفت؛ به طوری که بشر به دنبال آب و نان و مایحتاج اولیه زندگی حاضر به انجام یکسری امور روزانه در برابر قدرت های طبیعی شد و چون آن قدرت ها را بسیار بالاتر از آدمی می پنداشتند؛از این نخبگان جوامع با رهبری این حس مردمی آن ها را به سمت اماکنی روانه ساختند که خود آن ها متولیان آن بودند؛این اماکن اولین بناهای مذهبی بود که به نظر نگارنده اولین بار این فرآیند شکل گیری در بین النهرین به منصه ظهور رسید.
این فرآیند شکل گیری بناهای مذهبی و حرکت به سمت پیچیدگی بناهای مذهبی با کمک نخبگان و اصرار مردم بر ادامه این آداب باعث پیچیدگی بناهای مذهبی شد که این امر را می توان در اریدو در عراق امروزی مشاهده کرد.اریدو در جنوب عراق واقع شده است و دارای 18 دوره استقراری بوده که توالی و پیچیدگی در معماری بناهای مذهبی را می توان در تسلسل لایه های آن مشاهده و استنتاج نمود.
در دین اسلام نیز به دنبال ورود آن به ایران و همگون شدن تقریبی با فرهنگ ایران باستان بسیاری از بناهای دینی بازمانده از دوران زردشتی با تلفیقی از فکر ایران و اسلامی در قالب جدید در آمده بسیاری از اماکن مذهبی ایران مربوط به دوره ابتدایی ورود اسلام در ایران شکل گرفت.(مسجد نایین ). فهم ویژگی های معماری بناهای مذهبی، تا حدی می تاند بیانگر برخی از ویژگی ها و شرایط تاریخی و اعتقادی آن مذهب باشد. با توجه بها ینکه در سنت مطالعات علمی معماری اسلامی عموما بر مسجد تاکید شده استف در انی نوشتار سعی خواهیم کرد به معماری تکیه پرداخته شود، تکیه ای نه در شرایط اکثریت بودن یک فرقه صوفیانه، بلکه در بطن جامعه و در حاشیه قدرت سیاسی ساخته شده است.
 

برای خواندن مطلب کامل در زیر کلیک کنید:

 

 

 

پیوستاندازه
12971.doc238.5 KB