یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا

بررسی نشانه‌شناسی موسیقی ایرانی در نمایش تعزیه



      بررسی نشانه‌شناسی موسیقی ایرانی در نمایش تعزیه
صادق رشيدي

چکیده
در آیین تعزیه، موسیقی به دو شکل کلی مورد استفاده قرار می‏گیرد، 1ـ موسیقی آوازی، 2ـ موسیقی سازی، موسیقی مذکور، در حقیقت موسیقی ایرانی است که البته دارای ژانرهای متعددی است. موسیقی و مرثیه سرایی عناصر حیاتی و غالب تعزیه به شمار می‏روند که به شکل‏های مختلف مانند رجزخوانی ، حماسه‏خوانی ، اعلام و فراخوانی و ... در اجرا نمود شنیداری می‏یابند. این نوع از موسیقی با تمام جزئیات آن براساس نظریه نشانه شناسی لایه‏ای قابلیت تحلیل می‏یابد. (سجودی، 1382) با تکیه بر نشانه شناسی لایه‏ای می‏توان کلیه لایه‏های متفاوت پدیدآورنده‏ی یک متن چند رسانه‏ای را از لایه‏های شنیداری که گفتاری، موسیقی، صداهای محیطی و سکوت معنادار را در برمی‏گیرد تا لایه‏های دیداری مثل خط و تصویر و ... را در تعامل با یکدیگر و در نظام شبکه‏ای که تولید و دریافت متن را ممکن کرده است، بررسی کرد. بر این اساس در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی صورت پذیرفته تعزیه به مثابه یک متن که شامل لایه‏های متعددی است ـ که در کنار هم یک بافت را شکل می‏دهند ـ را مورد بررسی قرار گرفته است.از زاویه دید نشانه شناسی یکی از این لایه ها ـ عناصر ـ در تعزیه موسیقی است که جزء لایه‏های اصلی به شمار می‏رود که نیز در جایگاه خود یک متن به شمار می‏رود که باز حاوی لایه‏های متعددی است مانند: ساز، خواننده، گوشه‌ها، مقام‌ها و ... که برمبنای رابطۀ همنشینی فرم و بافت موسیقایی را شکل می دهند. نظریه نشانه‏شناسی لایه‏ای این امکان را فراهم ساخته تا موسیقی ایرانی در دل شبکه عناصر به هم پیوسته آیین تعزیه مورد بررسی قرار بگیرد مفاهیم بنیادی نشانه شناسی لایه‏ای مانند: متن، بافت، بافت‏سازی و بافت‏زدایی و ساختار سلسله مراتبی متن و ... مبنا و چارچوب این بررسی‏ها قرار گرفته‏اند.

برای خواندن این مقاله در زیر کلیک کنید:

 

پیوستاندازه
4395.doc664.5 KB