پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

طرح واره‌های معنا، ‎درس‌گفتار 4:‌ بازی هایی که باید بکنیم



      طرح واره‌های معنا، ‎درس‌گفتار 4:‌ بازی هایی که باید بکنیم
جردن پیترسون، ترجمه: مانی حمیدی و آران غریب‌پور

ویژگی های بازی چیست ؟ قواعد اخلاقی انسان از کجا پدیدار می شوند ؟ آیا اخلاقیات پایه های عقلانی دارد ؟ از سازمان اجتماعی جانوران چه درس هایی می توانیم بگیریم ؟ داستان های کهن و اسطوره ها چگونه با تکنولوژی مدرن و روان درمانی پیوند می خورند؟
لائتسه می گوید این فضای خالی درون یک کاسه است که کاسه را ارزشمند می کند . به گونه ای دیگر می توان گفت محدودیت داشتن همان قدر به ما فرم و امکان می دهد که محدودیت نداشتن .  این محدودیت ها دقیقا چیزی است که بازی را تعریف می کند . مثلا در بازی شطرنج تعداد بیشماری حرکت وجود دارد که شما نمی توانید انجام دهید ، و در مقابل تعداد بسیار کمی حرکتِ مجاز که می توانید بکنید. با این حال دقیقا همین قواعد هستند که بازی را با تمام پیچیدگی هایش ممکن می کنند . دو مثال مهم از محدودیت هایی که به انسان فرم و شکل داده است احساسات و انگیزش های اعضای جامعه است . هر چقدر که جوامع در اندازه و پیچیدگی رشد می کردند ، مردم نیز به طور فزاینده ای  اطلاعات مرتبط با انگیزش ها و احساساتشان را با یکدیگر به اشتراک می گذاشتند .بعد از گذشت هزاران سال از این تبادلات ، ساختار های استواری که ارضا کننده ی خواسته های احساسی بوده اند ، به عنوان الگو های مشخص خود را در دل داستان ها نشان می دهند. پس قواعد اخلاقی و فلسفی ما تنها مخلوقاتی عقلانی نیستند که نظم را بر وضعیت آشوب ناک قبلی غالب کنند. حتی در حیوانات اجتماعی دیگر مثل گرگ ها و شامپانزه ها ، ساختار های سلسله مراتبی اجتماعی به عنوان راه حلی برای مسائل احساسی و انگیزشی که گروه را تهدید می کند ، وجود دارد. ما خیلی بیشتر به این ماهیت زیستی شبیه هستیم تا ماشین های عقلانی . داستان هایی که از دل چنین فرآیند تکاملی ای پدیدار می شوند ، راهنماهایی برای عمل کردن در دل این پیچیدگی گیج کننده و مفهوم سازی ما را شکل می دهند. با نگاه کردن به داستان های مصریان و سومریان از چنین دریچه ای ، به این نتیچه می رسیم که آن ها داستان هایی از تاریخ گذشته نیستند و حتی می توانند با روش های جدید در روان درمانی قابل مقایسه باشند .

 



What characterizes a game? How do the moral rules of human society emerge? Is morality a rational construct? What can we learn from social organization in lower animals? How are archaic stories and
myths relevant to modern techniques of psychotherapy?
Lao Tzu has pointed out that it's the space inside a pot that makes the pot worthwhile. Another way to say this is: those things that limit you give you as much form and possibility, as those things that enable you. Such limitations are also exactly what define games. For example the rules of chess prevent you from virtually an unlimited number of moves, and allow you only a small number of actions. Yet, these rules are what make the game possible at all and in all of its complexity. Two important instances of limitations that give form and shape to human societies are the emotions and motivations of its members. As societies grew in size and complexity, people engaged in a negotiation process exchanging emotional and motivational information. After thousands of years of this exchange stable structures that satisfy these emotional requirements emerge as recognizable patterns that are then codified into stories. So our philosophies and moral codes are not merely rational creations designed to impose order on a previously chaotic social state. Even lower order social animals like wolves and chimpanzees, exhibit hierarchical social structures that serve as a solution to emotional and motivational problems that besets the group. We are far more like these biological entities than rational machines. The stories that emerge from such evolutionary processes form our conception of the world and guidelines of how best to act in the face of its overwhelming complexity. Looking at Egyptian and Sumerian stories through this lens, we realize they are not outdated and can even be compared to modern techniques in psychotherapy.
 

برای ارتباط با مترجمین و طرح سوالات و یا نظرات خود می‌توانید با آدرس ‌mapsofmeaning.farsi@gmail.com مکاتبه کنید.

مطالب مرتبط:
معرفی پروژه طرح واره های معنا‎

فهرست طرح واره‌های معنا
درس‌گفتار ۱:‌هیولاهای مخلوق انسان
درس‌گفتار ۲:‌ستیز با آشوب
درس‌گفتار ۳:‌همچون خدایان شدن
درس‌گفتار ۴:‌بازی هایی که باید بکنیم
درس‌گفتار ۵:دست و پنجه نرم کردن با ترس
درس‌گفتار ۶:‌تسلیم در برابر نظم
درس‌گفتار ۷:‌تاملاتی در باب سفر پیدایش
درس‌گفتار ۸:‌تفکر در باره بهشت
درس‌گفتار ۹:فرد شدن
درس‌گفتار ۱۰:فهم شر
درس‌گفتار ۱۱:از دست دادن دین
درس‌گفتار ۱۲:حقیقت های مهم
درس‌گفتار ۱۳:قدرت درون

 

ویژه نامه ی «هشتمین سالگرد انسان شناسی و فرهنگ» 
http://www.anthropology.ir/node/21139

ویژه نامه ی نوروز 1393 
http://www.anthropology.ir/node/22280