جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
بررسی دینکرد ششم
میرفخرایی، مهشید، 1392،بررسی دینکرد ششم، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اول، 490 صفحه
مطالب دینکرد گرچه اساساً مبتنی بر آثار زبانی و فرهنگی ایران باستان به ویژه منابع بازمانده از دورۀ ساسانی است؛ اما تدوین نهایی آن در سدۀ سوم هجری روی داده است و این زمانی است که به سبب تسلط دین جدید و تضعیق زردشتی و درهمشکستن نهادهای دولتی و رسمی مرتبط با آن، خط زبان فارسی میانه که بازتابدهندۀ این فرهنگ بود، در زیر تسلط زبان دری و خطی که ابهامها و دشواریهای خط فارسی میانه را نداشت، کاربرد و اهمیت خود را از دست داده بود؛ از این رو موبدان دانشمند زردشتی بر آن شدند تا به منظور دفاع از دین و تعلیم آموزههای آن و حفظ سنتها و احکام دین، خط و زبان اصلی خود را که نمودار هویت آنان بود، نگهدارند و از همین رو است که همۀ آثار بازمانده به زبان فارسی میانه در این سده نوشته شده که مطالب آن مبتنی بر آثار مکتوب و احتمالاً شفاهی بازمانده از دورۀ ساسانی بوده و دینکرد مهمترین آنها است.
دینکرد بدون تردید مهمترین و بزرگترین اثر به زبان فارسی میانه، دانشنامهای دربردارندۀ آثاری قدیمتر به شکل گزیده با تعبیر و تفسیر است. دینکرد موجود دربردارندۀ هفت کتاب سه تا نه است. دو کتاب نخست گم شده و آغاز کتاب سوم نیز افتاده است.
هدف کتابهای ششم تا نهم مجهزکردن دینداران به دانش دینی است و بنابراین دستورالعملهایی برای زندگی این جهانی در اختیار آنان قرار میدهد. کتاب ششم اثری ادبی از نوع حِکَمی است و دربردارندۀ مجموعهای از امثال سائر، شعائر اخلاقی، قواعد رفتاری و توصیفی از ویژگیهای خوب و بد یا فضیلتها و رذیلتها است. سخنان غالباً به نخستین مردان دین و دانایان پیشین منسوب است که مقام مهمی در اینگونه آثار زردشتی دارند.
اندرزهای این کتاب احتمالاً اصل و ترجمۀ یکی از بخشهای اوستا به نام "برش نسک" که خلاصۀ آن در دینکرد هفتم آمده، برگرفته و شرح و بسط داده شده است. اندرزهای این کتاب نیز تحت همان دو عنوان کلی اندرزهای عملی، یعنی امور دینی و نظری یعنی غیردینی قرار میگیرند؛ اما نمیتوان فاصله و تمایزی میان این دو دسته قائل شد؛ چه از سویی مطالب غیردینی گاه به مسائل زندگی روزانه نیز پرداختهاند.
دینکرد ششم مجموعهای یکدست نیست و مؤلف واحدی ندارد. بخشهای بزرگ کتاب هر کدام میتواند مجموعهای منفرد به شمار آید. این بخشها با ساختار تکراری آغازین خود از یکدیگر متمایز میشوند.
این کتاب بیشتر بر اندیشۀ دینی تأکید دارد. آرایههای ادبی مانند کنایه، استعاره و تخیل در آن به چشم میخورد؛ مثلاً در بند 186: در هر تنی خیم بیش از همۀ ژاژ (= علف) هایی است که به کوه و دشت است.
یا: دین با کلام مقدس آنگونه پیوسته و هماهنگ است که گوشت با پوست و رگ با لایۀ پوست.
فهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه:ادبیات اندرزی و دینکرد ششم
ساختار کتاب
ویژگیهای دینکرد ششم
درونمایۀ دینکرد ششم
دستنویسها
پیشینۀ پژوهش و ویرایش حاضر
کوتاهنوشتها و نشانهها
بخش اول: آوانویسی متن پهلوی، یادداشتهای آوانویسی.
بخش دوم: برگردان فارسی، یادداشتهای برگردان فارسی.
بخش سوم: واژهنامه، کتابنامه، نمایه، متن پهلوی دینکرد مدن.
برای خرید کتاب های معرفی شده در انسان شناسی و فرهنگ به این کتابخانه یا سایت مربوط به آن مراجعه کنید
خانه کتاب دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
تهران، پل گیشا، جنب دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
61117952 - 021
09384439577
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل رئیس جمهور دولت سیزدهم رئیسی توماج صالحی دولت سیدابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی مجلس تعطیلی شنبه ها شورای نگهبان
سیل مشهد سیل مشهد هواشناسی تهران خراسان رضوی پلیس باران سازمان هواشناسی بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو قیمت دلار مسکن ایران خودرو تعطیلی شنبه دلار بانک مرکزی تورم
لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی نمایشگاه کتاب سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سریال سینما فردوسی موسیقی
ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی غزه روسیه آمریکا فلسطین حماس جنگ غزه چین اوکراین ترکیه یمن حزب الله لبنان
فوتبال تراکتور پرسپولیس جام حذفی سپاهان مس رفسنجان لیگ برتر لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال باشگاه استقلال بازی جواد نکونام
هوش مصنوعی گوگل آیفون اپل همراه اول سونی سرعت اینترنت تبلیغات عیسی زارع پور
بارداری پوست کاهش وزن چای دیابت آلزایمر