چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
منزلت زن
زیباترین و بزرگترین سخن در باب و منزلت زن سخن نغز و آموزندهی پیامبر اکرم(ص) است که میفرماید: «مرد در دامن زن به معراج میرود»
دیدگاه صریح قرآن نیز درخصوص زن میتواند کاملترین و بارزترین نکته باشد. چرا اینکه در قرآن ۲۴ بار کلمه ی رجُل (مرد) و ۲۴ بار کلمهای امرأه (زن) یاد آوری شده است. بنابراین مبرهن است که قرآن نه تنها هیچ گونه تبعیض و یا برتری را در ارتباط با مرد ویا زن متذکر نشده است،بلکه بر یکرنگی و مساوات بین این دو نیز تأکید مؤکد و لازم را دارد.
نکتهی دیگر اینکه از لحاظ منطق و عقل نیز میتوان دریافت که زن دارای حق و حقوق لازم در زندگی اجتماعی است. چون اگر این جور تصور شود که انسان دارای حق و حقوق است، بی شک زن نیز از این قضیه مستثنی نیست. چرا که زن هم، انسانی به معنی اخص و حقیقی کلمه به شمار میرود. بنابراین زن تحت هر شرایطی دارای احترام و منزلت ویژه است و به بیانی اگر زن را از زندگی و منویّات آن کنار بزنیم، طبعاً این زندگی بی مفهوم و سرشار از تهی خواهد بود. تأثیر زن در شکلگیری بر همهی ما روشن است و این مهم نیز براساس شواهد و قرائن موجود بر کسی مستور نیست. زن در طول تاریخ همیشه قهرمان پرور و قهرمان ساز بوده، به نحوی که وقتی تاریخ را به عقب ورق میزنیم، نقش زن در پیدایش و زوال قدرت و پیدایش و یا زوال پیروزیها و یا شکستهای یک ملل در ادوار تاریخی بسیار با اهمیت و کارساز واقع شده است. داستان هبوط حضرت آدم و حوا به زمین و تولید و تکثیر در روی کرهی زمین که مورخان در زوایای مختلف بدان پرداخته و در تشریح آن کوشیدهاند، بر روی و صفحهی ذهن ما امری واضح و آشکار است.
و البته چه بسیار بی عدالتی و اجحاف که در جادهی تاریخ از سوی حاکمان بر زن رفته است و سعی بر آن شده که در تضعیف و تقلیل جایگاه و شخصیت آن کاسته شود. به بیانی زن در طول تاریخ همیشه بیشتر کار و تلاش کرده، اما کمتر دیده شده است. و بیشتر رنج و مشقت زندگی را لمس کرده، اما کمتر در سکوی تشکر و قدردانی این زندگی قرار گرفته است. و یا بیشتر قهرمان سازی کرده، ولی کمتر به فکر قهرمانی خود بوده است.
شاید گفت بزرگترین قهرمان پروری زن همان عاطفه و محبتی است که در حق بچه و شوهر خود روا میدارد. لذا این سیر و طرز برخورد با زن را ما بر تابلوی مدون تاریخ، بیشتر میتوان احساس کرد. چه اینکه با مطالعه و تأمل و تفقد در تاریخ بالطبع علت و دلایل عمدی این مهم، بهتر قابل شناسایی و پرداختن است. اما علاوه بر مواردی که ذکر رفت، در گسترش و تعالی حقوق و مشخص شدن چارچوب اساسی فرهنگ و تمدن زن، دین اسلام سهم بسزایی را دارد. چون با ظهور پیامبر اکرم(ص) این مهم شکل و شمایلی منطقی و عقلایی ای را به خود گرفت.
به نحوی که در این خصوص میتوان به دو کتاب مفید مسئله حجاب و حقوق زن دراسلام از استاد شهثید مطهری و کتاب زنان قهرمان تألیف دکتر احمد بهشتی و نقش زن در پیدایش و زوال قدرت از دیدگاه فردوسی تألیف ا. ب و کتاب نفیس قرآن و سایر کتب مفیدی که در خصوص زن نگاشته شده است مراجعه و شخصیت زن را از این زوایا بررسی و بهتر فهمید. با این تعابیر دو علت عمده در جهت توجه بیشتر اسلام به جایگاه زن میتوان یافت: یکی اینکه از عهد باستان در سرزمین حجاز و حتی ایران باستان و قانون فراگیر(تلمود) که از سوی یهودیان وضع شده بود، در حق زن ناروایی و بی عدالتی و اجحاف فراوان رفته بود. دوم اینکه تثبیت و تصویب قوانین اجتماعی ملل آن زمان درخصوص زن قوانینی غیر مشروع و غیر منطقی بودند، چه اینکه از زن بعنوان یک کالا و سرگرمی تمتع میبرند. لذا با اینکه اسلام با آمدن خود آزادی و آزادنگری را که حق مسلم زن بود، متداول ساخت و در ترقی و بالندگی آن به نحوی اکمل کوشید، اما هنوز که هنوزه ترازوی عدالت انسانها در سنجش ویژگیها و رفتارهای پسندیده زن کوتاهی کرده است. به نظر میآید که زن با این همه تحقیر که در بطن تاریخ به خود دیده و گرفته است؛هنوز هم در خود باوری خود در جهت خود ساختگی با مشکلاتی مواجه است. یکی از این موانع را میتوان تربیت ناصحیح و عقیم یک سرزمین برشمرد که درجغرافیای فکری زن پایگاه خویش را مستحکم داشته است و در تشتت مؤلفههای این تربیت کوشیده است.
بنابراین این نوع طرز تفکر که در ذهن زن بصورت ریشهای ریشه دوانده است، هر چند به مرور زمان در حین کم رنگ و کم قوت شدن است، اما این مسئله نیز بصورت کوتاه مدت قابل درمان نیست و بی گمان با برنامههای اصولی و در زمانی بلند جواب خواهد داد. لذا از همه مهمتر هدف نگارنده زن ایرانی است که در هر شرایطی قابل آزمایش و تحصین بوده و هست و باید با نگاهی معقول و شایسته بدان نگریست.
پس بیائیم دست منطق و عدالت را در دست همدیگر گذاشته و بی گمان دریابیم که زن نیز یک مخلوق اجتماعی است و در تمام ابعاد زندگی گام به گام در کنار مرد بوده و درخیلی از موارد بیشتر از مرد حوادث ناگوار آن و زندگی را تحمل نموده است، پس چرا نسبت به جایگاه اجتماعی رفیع و سازنده آن عدول شود. یک زن ایرانی در شرف و حیا و حجب و نجابت و پاک دامنی و وفای به عهد در جهان بی بدیل و بی همتا است و در یک کلام میتوان گفت در نگاه آن علاقه و رغبت به زندگی در جهت ساختن آن را به عینه میتوان مشاهده کرد. پس زنی با این همه خوبی و صفات برتر جای شک و شبههای مبنی بر عدم توجه به آن احساس نمی شود.
چاپ در هفته نامه پیام گستر کرج
شماره سوم نیمه دوم دیماه
عابدین پاپی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست