یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
معرفی کتاب«سیر تاریخی تعزیه در کازرون»

مظلومزاده، محمدمهدی(1382)، سیر تاریخی تعزیه در کازرون، واحد فرهنگمردم مرکز تحقیقات و سنجش برنامهای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مصور، 318 ص، 22000 ریال. تعزیه یکی از مهمترین و نابترین هنرهای سنتی ایرانی و شیعی است که در طول تاریخ و بر دورههای مختلف حیات اجتماعی و سیاسی ایرانیان تاثیر مهمی گذاشته است. ماندگاری برخی هنرهای خاص ایرانی مانند «موسیقی» از طریق تعزیه ممکن شده است. بهباور برخی محققان پس از ورود اسلام به ایران و مسلمان شدن ایرانیان هنر موسیقی ایرانی و گوشههای آن ممکن بود به فراموشی سپرده شود اما پیدایش هنر تعزیه و نیاز آن به موسیقی، باعث حفظ و حیات دوباره موسیقی ایرانی شد.
تعزیه امروز شکل تکاملیافتهتر و پیچیدهتر سوگواریهای ساده شیعیان ایرانی برای شهیدان کربلا در سدههای نخستین هجری است. درباره تاریخ پیدایش تعزیه نظریههای مختلفی از سوی محققان تاریخ هنر در ایران بیان شده است. برخی از محققان و نظریهپردازان خاستگاه نمایش تعزیه را آیین سوگسیاوش میدانند که تاریخی سههزار ساله دارد و برخی دیگر پیشینه این نمایش را نهایتا دوران صفویه ذکر کردهاند.
تعزيه صورتي نمايشي است كه مردم اين سرزمين براي واگويهكردن سوز و گداز واقعه عاشورا، برگزيدهاند و از آن طريق فرياد مظلوميت را در نجوا و بازنگري آن واقعه، سال در پي سال و قرن در پي قرن به گوش عالميان رساندهاند. از آنجا که هر پديده اجتماعي، خاصيت مكاني و زماني خاص خود را دارد؛ اما تعزيه با وجود جايگاه موثر اجتماعي خود در گذشته، امروزه ديگر كاركرد پيشين خود را ندارد. امروزه تعزيه در بخشي از هنر نمايش، يعني"نمايش مذهبي" جاي گرفته و پژوهش و تفكر درباره آن به شكل تخصصي انجام ميگيرد. با این حال، گردآوري آداب و رسوم برگزاري تعزيه در ميان مردم شهرهاي مختلف، منجر به حفظ اسناد ارزشمندي درباره چگونگي انجام آن و مراحل مختلف آن شده است. از اين رهگذر، به خوبي ميتوان اهميت امر گردآوري در اين زمينه از جمله مطالب این کتاب را خاطر نشان كرد.
اين كتاب حاصل سالها تحقيق، مشاهده و گردآوري مطلب درباره موضوع «تعزيه و سير تاريخي آن در كازرون» و نيز بيانگر عشق و ارادت مولف محترم به اهل بيت(ع)، خصوصا اباعبداللهالحسين(ع) و واقعه كربلاست.
مؤلف در مقدمه كتاب سير تاريخي تعزيه در كازورن شيوة جمع آوري و نگارش كتاب را چنين بيان كرده است: از بهار 1346 كه گردآوري فرهنگ مردم كازرون در استان فارس را زير نظر زنده ياد استاد ابوالقاسم اِنجوي شيرازي، مدير مركز فرهنگ مردم و برنامه راديويي فرهنگ مردم به طور جدي آغاز كردم، در زمينة عزاداري حسيني و تعزيه در ماههاي محرم و صفر نيز تحقيقات عميق، وسيع و گستردهاي را انجام دادم و به مرور، از ميان انبوه يادداشتهاي تحقيقاتي ميداني و نسخ خطي مجالس تعزيه كازرون، مقالاتي را هم به چاپ رساندم. از ميان انبوه يادداشتهاي تحقيقاتي خود و دفاتر ياد شده در زمينه عزاداري و تعزيه، اين مجموعه را با عنوان « سير تاريخي تعزيه در كازرون» در دو جلد تأليف كردم كه جلد اول در زمينه عزاداري و تعزيه نگاشته شد و جلد دوم به مجالس تعزيه اختصاص دارد. جلد اول براي چاپ و به منظور نشر، در اختيار واحد فرهنگ مردم سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ا يران قرار گرفت... در اين كتاب، علاوه بر مشاهدات عيني و شركت در مجالس آييني و نمايش تعزيه در كازرون، از تعزيهگردانها، تعزيهخوانهاي همشهري و نوحهگرهايي كه به دعوت نگارنده لبيك گفتند، استفاده شده كه نام آنان در پانويس صفحات كتاب اشاره شده است.
اين اثر از همان ابتدا كه به چاپ رسيد مورد توجه بسياري از تعزيهشناسان و صاحبنظران و همچنين مورد انتقاد تعدادی از نقادان و محققان قرار گرفت و دليل اصلي استقبال و انتقاد از اين اثر، شيوهاي بود كه محمد مهدی مظلوم زاده با تأكيد بر روايات و شفاهيات و نه شيوه اسنادي و كتابخانهاي در كتاب به كار برده بود.
مطالب کتاب در هفت فصل تنظیم شده است. ابتدا پیشگفتار و مقدمه و سپس فصل اول کتاب با عنوان سیر تاریخی تعزیهداری(از زمان دیلمیان تا زمان حاضر) آغاز میشود. فصل دوم با عنوان بانیان خیر و تعزیهگردان شامل بخشهای: سقاخانهها، بانیان تعزیه و عزاداری، تأمین مخارج تعزیهداری، نذریهای ایام عزاداری، هیئتهای عزاداری در محلات شهر، تعزیهگردانی و تعزیهگردانها و تعزیخوانهای محلات در شهر و روستا است. فصل سوم با عنوان تعزیهسرایی و تعزیهسرایان شامل بخشهای: تعزیهسرایی و نسخهنویسان، فهرست مجالس تعزیه، مجالس به دست آمده، سوگسرایی و انواع سوگنامه، تعزیهسرایان کازرونی و نوحهسرایان معاصر است.
فصل چهارم با عنوان مجالس روضه و تعزیهخانهها شامل: روضهخوانی و روضهنویسی، روضهخوانها، مجالس روضه، تکایا و حسینیهها و تعزیهخوانهای روستایی است. فصل پنجم به وسایل عزاداری و تعزیه اختصاص دارد. فصل ششم با عنوان مراسم عزاداری و کتلی عاشورا شامل بخشهای: پیش از حلول ماه محرم، عزاداری پسر بچهها، خونریزان، عزاداری دهه اول محرم، رباعی و رباعی خوانی، روز تاسوعا، شب عاشورا، مجلس عزاداری زنانه، مراسم کتلی در روز عاشورا، قمه زنی، شام غریبان، تعزیه هفتاد و دو تن و عزاداری کازرونیهای مقیم شیراز است. فصل آخر نیز با عنوان تعزیه و تعزیهخوانی شامل: چاووشیخوانی در تعزیه، تعزیه وسیله آموزشی، تعزیه در روستا، تعزیههای غریبهها و امدادهای غیبی در تعزیه است. تکمله کتاب نیز شامل پیوست کتاب(11 مورد اسناد کهن و اشعار طوماری و 61 قطعه عکسهای مربوط به تعزیه) و فهرست اعلام میباشد.
صفحه سید علیرضا هاشمی در انسان شناسی و فرهنگ
http://www.anthropology.ir/node/7462
ایمیل نویسنده:400hashemi@gmail.com
وبلاگ نویسنده: http://400hashemi.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست