یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
اوقات فراغت و نیازهای مردم

در بحثهای پیشین به سه مفهوم مرتبط با اوقات فراغت یعنی بازی، سرگرمی و تفریح پرداختیم. به نظر میرسد که مردم در رابطه با تفریح، سرگرمی و کلاً اوقات فراغت نیازهایی دارند. نتیجه برآورده شدن این نیازها جامعه را نیز منتفع میسازد. گفته میشود که خدمات تفریحی و فراغتی در هر اجتماع برپایه نیازهای مردم آن بنا شده است. اما باید دید اوقات فراغت، سرگرمی و تفریح چگونه میتواند این نیازها را برآورده سازد. از این رو دراین بخش نگاهی مختصر به نیازهای مردم در رابطه با فراغت میاندازیم. این نیازها سبب شرکت افراد در فعالیتهای فراغتی میشود.
ابتدا به نیاز به فراغت و چندوچون آن و سپس به تفاوت نیاز و تقاضا و درنهایت به عوامل تاثیرگذار بر شرکت مردم در فعالیتهای فراغتی میپردازیم.
نیازهای انسانی چیزی است که با سائق drive متفاوت است و به معنای چیزی است که انسان جای آن را خالی میبیند و خلاء آن را احساس میکند. امروزه بحث مکدوگال درباره غریزی بودن رفتار انسان منسوخ شده و تاثیر اجتماع و فرهنگ هم در نحوه برآورده ساختن غرایز یا سرکوب کردن آن و هم در ایجاد نیازهای گوناگون پذیرفته شده است. نیازها عمدتاً و ماهیتاً اجتماعی هستند اما خود سائقها و انگیزههای جسمی و روانشناختی نیز دارای رشد و تکاملاند و در طول زندگی تغییر میپذیرند.
در مباحث مربوط به نیازها، نظریه مازلو بیشتر از سایر نظریهها مورد توجه قرار میگیرد. او معتقد است که ترتیب نیازها به صورت سلسله مراتبی است. در سطح پایین این سلسله مراتب، نیازهایی وجود دارند که اولیه نامیده میشوندو دال بر نیازهای فیزیولوژیکی هستند مثل (غذا، خواب، مسکن) و در راس این سلسله مراتب نیازهایی وجود دارند که مرتبط با عوامل روانشناختی انسان مثل نیاز به خودشکوفایی (تحقق نفس)و خلاقیت است. بنابر نظریه مازلو پیش از آنکه نیازهای متعالی به ظهور برسند، نیازهای پستتر انسان باید برآورده شده باشند.
تیلمن با توجه به تئوری مازلو و مقولهبندی انواع گوناگون نیازهای انسان، ده نیاز را که به اعتقاد او برای تعیین «نیازهای فراغت» مردم مهماند شناسایی کرده که عبارتند از:
1- نیاز به تجربههای جدید مثل مسافرت و ماجراجویی
2- نیاز به استراحت و تفریح
3- نیاز به فعالیت جسمی و سلامتی
4- نیاز به کسب هویت (شناخت چیستی و کیستی خود)
5- نیاز به امنیت یعنی ایمنی از تشنگی، گرسنگی و درد
6- نیاز به برتری یعنی توان کنترل دیگران در محیط
7- نیاز به تعامل و ارتباط با دیگران
8- نیاز به فعالیت ذهنی و خلاقیت
10- نیاز به خدمت به دیگران یعنی نیاز به مفیدبودن
نیازهای کاذب و فراغت
چه بسا در زمینه فراغت نیازهایی خلق شود که اساساً ضرورتی نداشته باشد این نیازها درواقع نیازهای کاذب هستند. بین آنچه که خود فرد میداند که به آن نیاز دارد و آنچه دیگران فکر میکنند او به آن نیاز دارد تفاوت وجود دارد.
مارکوزه معتقد بود که اجتماع فرد را به داشتن برخی «نیازها» ترغیب میکند که به هیچ وجه ضروری نیست از همینرو میبینیم که فرد به اتومبیل، تلویزیون و ویدئو و تلفن همراه نیاز پیدا میکند. مارکوزه این نیازها را نیازهای کاذب میداند زیرا چندان ضروری نیست( برای مثال رفتن گاه و بیگاه به سفر یا استفاده از غذای رستوران).
به علاوه نیازهای انسان در مراحل مختلف زندگی تغییر پیدا میکند. زیرا دلمشغولیها، دلبستگیها، علایق و فعالیتهای انسانها تغییر میکند برخی از دلمشغولیها هرچند در تمام مدت زندگی ممکن است وجود داشته باشد، اما در یک مرحله خاص از زندگی برجسته و نمایان میشود. مراحل اصلی زندگی را به شرح زیر برشمردهاند:
1- کودکی و نوجوانی (سالهای مدرسه)
2- جوانی (سالهای بین اتمام مدرسه تا تشکیل زندگی مستقل)
3- دوره میانسالی
4- مرحله سالمندی(بازنشستگی)
به نظر راپویورت فعالیتهای تفریحی ناشی از علایق هستند و علایق نیز خود ناشی از دلمشغولی است و به نظر میرسد که برخی علایق نیازها، خواستهها و خدمات فراغتی و تفریحی، به مرحله خاصی از زندگی تعلق دارد.
غالباً «نیاز» need را با خواسته wanting برابر میگیرند. اما میان این دو تفاوت وجود دارد. به نظر میرسد که نیاز مفهومی اساسیتر است و خواسته از نیاز نشأت میگیرد.
محققان عموماً درصدد ایجاد خواستههای فراغتی بودند و کمتر به درک نیازهای مردم پرداختهاند و انگیزههای مردم برای تمایل به تفریح را هنوز کشف نکردهاند و توجه ندارند که چرا مردم در فعالیتهای تفریحی شرکت میکنند؟
اگر قرار باشد در زمینه فراغت خدماتی ایجاد و ارائه شود بایستی مبتنی بر نیازهای مردم باشد (نیازهای افراد موردنظر). میگویند که موفقیت بسیاری از خدمات فراغتی و تفریحی مبتنی است بر توانایی گردهم آوردن افراد و سازگاری آنها با یکدیگر.
هرچند نیاز به خودشکوفایی غالباً تحت تاثیر مسائل فرهنگی است اما انسانها به رشد روانی نیازمندند و نیازبه تعامل اجتماعی برای زندگی انسانها، نیازی اساسی است.
بنابراین نیاز به تعامل اجتماعی، نیاز به رشد روانی و نیاز به خودشکوفایی از نیازهای غایی و نهایی انسانهاست.
فلسفه وجودی مدیریت و برنامهریزی برای اوقات فراغت، ایجاد موقعیتهایی برای رضایتخاطر و رشد و تکامل فرد است. برای برنامهریزی فراغت، میتوان از طریق ارزیابی نیازها (نیازسنجیها) از انگیزههای پنهان، علایق، افکار، عادات، خواستهها و دانش افراد آگاه شد.
آگاهی از ویژگیهای جمعیتشناختی، چگونگی استفاده از زمان، رفتار مردم در اوقات فراغت و نگرش آنها به موضوع فراغت، از راههای عملی این نیازسنجی است. شناسایی الگوهای فراغت افراد، مستلزم ارزیابیهای کمی و کیفی است.
همه ما از نظر داشتن نیازهای اساسی به یکدیگر شباهت داریم. از این لحاظ که به برخی چیزها علاقه داریم یا پارهای موضوعات برایمان مهمترند نیز به بعضی افراد (نه همه آنها) شباهت داریم. (اشتراک در علایق) اما از بسیاری جهات نیز به هیچ کس شبیه نیستیم، بلکه موجودات منحصر به فردی هستیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست