سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
مفاهیم بین فرهنگی بدن
انسان شناسان به این نکته پی برده اند که تصورات در مورد چیستی بدن در سرتاسر دنیا به شدت متفاوت است. روان شناسی و زیست پزشکی (شامل روان پزشکی) به طور کلی بدن را موجودیتی جهانی در نظر می گیرند که در تمام پهنه ی گیتی و در تمامی زمان ها به یک شکل عمل می کند. از این گذشته آن ها معتقدند که به ازای هر فرد یک بدن وجود دارد و هر بدن، بخشی از یک فردیت است که پوست آن را دربر گرفته است...
مفاهیم بین فرهنگی بدن[1]
Eileen Anderson-Fye[2]
انسانشناسان به این نکته پی بردهاند که تصورات در مورد چیستی بدن در سرتاسر دنیا به شدت متفاوت است. روانشناسی و زیستپزشکی[3] (شامل روانپزشکی) به طور کلی بدن را موجودیتی جهانی در نظر میگیرند که در تمام پهنهی گیتی و در تمامی زمانها به یک شکل عمل میکند. از این گذشته آنها معتقدند که به ازای هر فرد یک بدن وجود دارد و هر بدن، بخشی از یک فردیت است که پوست آن را دربر گرفته است. در مقابل، انسانشناسان روانشناختی و پزشکی کشف کردهاند که تنوعی از مفاهیم و کارکردهای نسبتا رایج در مورد بدن وجود دارد، همان طور که نظامهای درمانی متفاوتی وجود دارند که بر اساس پیشفرضهای مختلفی در مورد چیستی بدن استواراند.
به شکلی ساده شده اما از نظر مفهومی مفید، یکی از روشهای طبقهبندی جوامع بر اساس ادراکهای متفاوت از بدن، تقسیمبندی آنها به جوامع فردگرا[4] در برابر جوامع جامعهمحور[5] است. در جوامع فردگرا همچون اغلب کشورهای غربی، بدن به عنوان موجودیتی فردی همراه با حقوق و مسئولیتهای فردی تلقی میشود. به همین ترتیب، کنشهای درمانی[6] برای افراد بالغ نیز به شکلی فردی انجام میشود. در مقابل، به عنوان یک نمونهی کاملا متضاد با این رویکرد، میتوان از کار انسانشناس و روانپزشک آن بکر[7] نام برد. بکر تحقیقات قابل توجهی در مناطق روستایی فیجی[8] و بهویژه بر روی دختران و زنان انجام داده است. او به این نتیجه رسید که درک سنتی-قومی مردم فیجی از بدن، درکی جامعهمحور است؛ به این معنی که چندین نفر در برابر محافظت از یک بدن و تغذیهی آن مسئولاند. به این ترتیب، بدن موجودیتی اشتراکی بود که علاوه بر فرد، سایر اطرافیان نزدیک او را نیز در بر میگرفت. در این فرهنگ، یک بدن تنومند به شکلی سنتی باارزش تلقی میشد زیرا نشان میداد که از آن فرد به خوبی مراقبت شده است. به علاوه یک بیماری محلی نیز وجود داشت که میتوان آن را لاغر شدن[9] ترجمه کرد. هنگامی که تصور میشد فردی به لاغر شدن مبتلا شده است، این مسئله صرفا موضوعی مربوط به خود آن فرد نبود، بلکه تقریبا تمامی اطرافیان نزدیک او نیز درگیر فرایند تشخیص و درمان میشدند. به عبارت دیگر، بیماری و بدن نه تنها مسئولیتی فردی، بلکه مسئولیتی همگانی بود. در جزایر دیگر اقیانوس آرام، آفریقا، نواحی دریای کارائیب، آسیا و آمریکای لاتین، فرهنگها دیدگاههایی اغلب جامعهمحور در مورد بدن دارند. در فرایند جهانی شدنِ جوامع چندفرهنگی، چنین فهمهای متفاوتی از جنبههای نظری و عملی در روانشناسی و پزشکی اهمیت دارند.
فرایند جهانی شدن موجب شده تا مفاهیم متفاوت در مورد بدن، از خلال تغییرات فرهنگی و مهاجرت، در تماسی فزاینده با یکدیگر قرار گیرند. در نمونهی بالا در مورد فیجی، بکر فرصت تحقیق دربارهی آزمایشی طبیعی که بخشی از فرایند جهانی شدن بود را بهدست آورد. پس از هفت سال که او در این منطقه دربارهی تصویر بدن[10] به تحقیق میپرداخت، این اجتماع با تلویزیون و برنامههای غربی آن آشنا شد. در نتیجه بکر این امکان را پیدا کرد که نتایج تحقیقات خود را در مورد مفهومبندی بدن[11]، تصویر بدن و اختلالات رفتاری تغذیه[12]، پیش و پس از ورود تلویزیون ثبت کند. نکتهی عجیبی که بکر و همکارانش کشف کردند این بود که 18 ماه پس از ورود تلویزیون، بر اساس گزارش خود افراد، رژیمهای غذایی و رفتارهای پاکسازی[13] افزایش قابل توجهی یافته بود. از این گذشته، بکر در مصاحبههای کیفی خود اظهارات زنان جوان را مبنی بر این که مایلاند بدن آنها همچون بدن شخصیتهای سریالهایی همچون بورلی هیلز به نظر برسد، ثبت کرد. این تمایل به این دلیل نبود که آنها تصور میکردند بدن لاغر زیباتر است، بلکه بیشتر از آن رو بود که لاغری را وسیلهای برای موفقیت در کسب اهدافی جذاب همچون روابط عاطفی، مشارکت اجتماعی، ماشینها و خانههای گران قیمت میدانستند. از این گذشته، در میان این زنان جوان و نسل بعد از آنها تمایل به کار بر روی بدن فردی[14]، به نحوی که پیش از این دیده نشده بود، به چشم میخورد. این مطالعه، اولین تحقیقی بود که تاثیرات بالقوهی برنامههای تلویزیونی را بر روی تصویر بدن و مفهومبندی بدن به شکلی بین فرهنگی مستند میساخت.
در مورد مهاجرت، تعارض میان مفاهیم فردی و جامعهمحور در مورد بدن به شیوههای مختلف به چشم میخورد. یکی از موقعیتهای متداول در مورد مراقبتهای پزشکی مهاجران و پناهندگان در ایالات متحده، زمانی است که گروهی از اعضای یک خانواده، در جلسات پزشکیِ انفرادی بیمار حاضر میشوند. نظام مراقبتهای پزشکی ایالات متحده، موقعیتهای پزشکی-درمانی را رویدادی انفرادی و خصوصی تلقی میکند در حالی که بسیاری از مهاجران غیر غربی، به دلیل این که درمان بدن را فرایندی جمعی میدانند، انتظار دارند تا خانواده نیز در این فرایند دخالت داده شود. به همین ترتیب، یکی از دلایلی که مهاجران و پناهندگان در کشورهایی مانند انگلستان، در معرض خطر بالاتری ازابتلا به اختلال در تغذیه و تصویر بدنی[15] تلقی میشوند، این است که آنها در این جوامع در تماس با مفاهیم فردی شدهی غربی از بدن و کار بر روی بدن به عنوان نوعی انضباط اخلاقی مهم قرار میگیرند. جالب این که برخی گروههای مهاجر از شرق آسیا همچون کرهای ها از الگوی افزایش خطر ابتلا به اختلال تغذیه و تصویر بدن تبعیت نمیکنند. الگوی کرهایهای مهاجر اختلالات کمتری را در مقایسه با هموطنان آنها در کره نشان میدهد. چرایی این موضوع همچنان در در حال بررسی و تحقیق است اما فرضیههای اولیه حاکی از این است که ایدهالهای بدنی[16] در کره لاغرتر از کشورهای غربی است و در نتیجه فشار بر روی مهاجران کرهای دراین کشورها برای رقابت و انضباط بدن، کمتر از جامعهی کره است.
منبع:
Anderson-Fye EP. Anthropological Perspectives on Physical Appearance and Body Image. In: Thomas F. Cash, editor., Vol 1. San Diego: Academic Press; 2012.
http://anthropology.ir/node/25536
[1] Cross-cultural Conceptions of the Body
[2] Case Western Reserve University انسانشناس روانشناختی و پزشکی - استاد دانشگاه
[3] Biomedicine
[4] Individualistic Societies
[5] Sociocentric Societies
[6] Healing practices
[7] Anne Becker
[8] Fiji
[9] Going thin
[10] Body image
[11] Body conceptualization
[12] Disordered eating behaviors
[13] Purging behaviors نوعی اختلال رفتاری در تغذیه شامل استفراغهای تعمدی و سوءاستفاده از داروهای مسهل برای کاهش وزن- م
[14] Work on the individual body
[15] Disordered eating and body image
[16] Body ideals
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست