دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

برند زارا، داستان موفقیت آمانسیو اورتگا


برند زارا از موفق ترین برندهای تولید پوشاک در جهان است. این برند اسپانیایی که سومین برند معروف طراحی و تولید مد در جهان است، زیر مجموعه هلدینگ ایندیتکس، یک مجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی و بزرگترین گروه مد جهان است، که به غیر از زارا، مالک برندهای دیگری، مانند ماسیمو دوتی، پول اند بر، اویشو، اوترکه، استرادیواریوس و برشکا نیز هست.

تعداد کمی از برندهای مشهور لباس در دنیا وجود دارند که با وجود کیفیت بالای محصولات، قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای داشته باشند اما برند زارا با هدف احترام به مشتری از عهده این مهم به خوبی برآمده است. در واقع زارا داستان تبدیل یک کسب و کار کوچک به بزرگترین گروه مد در دنیاست.


تاریخچه پیدایش برند زارا

آمانسیو اورتگا گائونا، متولد 28 مارس سال 1936در ایالت لیون اسپانیا است. او به همراه همسر خود روزالیا‌مرا، کمپانی ایندیتکس  تاسیس کرد. در ابتدا کار این شرکت تولید منسوجات و پارچه بود.
 

برند زارا، داستان موفقیت آمانسیو اورتگا | وب
 
Amancio Ortega، بنیانگذار Inditex پس از 12 سال ساخت منسوجات، تصمیم به تولید لباس گرفت او اولین فروشگاه لباس خود را در سال 1975 در مرکز شهر لاکرونیای اسپانیا افتتاح نمود. در ابتدا نام این فروشگاه زوربا (فیلمی کلاسیک از سینمای یونان ) بود که به دلیل مشابهت اسم با یک بار در نزدیکی این فروشگاه, نام آن را به زارا تغییر داد. 

کار اولین فروشگاه زارا تولید لباس های ارزان قیمت و مطابق با مد روز اسپانیا بود. پس از مدتی به علت قیمت مناسب لباس های آمانسیو اورتگا فروشگاه زارا در لاکرونیا به شهرت رسید.
 

در سال 1977 اولین کارخانه پوشاک زارا در حومه لاکرونیا ایجاد شد. با ادامه موفقیت های زارا، اورتگا تصمیم گرفت فروشگاه های خود را در سراسر اسپانیا گسترش دهد و 9 فروشگاه جدید در شهرهای مختلف اسپانیا تاسیس کرد.

در سال 1988 اولین فروشگاه زارا در خارج از اسپانیا باز شد، در واقع این شروع فعالیت های بین المللی زارا بود. این فروشگاه در پورتو پرتغال افتتاح شد.

اولین فروشگاه زارا در آمریکا در سال  1989 شروع به کار کرد. این فروشگاه در نیویورک واقع بود و مورد استقبال آمریکایی ها قرار گرفت.سال 1990, سال شروع فعالیت فروشگاه های زارا در فرانسه مهد مد و لباس بود.

در سال 1998 زیر مجموعه برشکا کمپانی ایندیتکس ایجاد شد. این زیر مجموعه به تولید لباس برای جوانان می پردازد.

بیشتر بخوانید:
تاریخچه برند جیوردانو؛ پیشتاز در خاورمیانه


زیر مجموعه استرادیواریوس در سال 1999 به زارا اضافه شد. این زیر مجموعه که در ابتدا به تولید لباس های مورد پسند خانم های جوان می پرداخت  بعد ها به تولید لباس های مورد علاقه مردان جوان نیز مشغول شد و به این صورت هدف آن برآورده کردن خواسته قشر جوان جامعه بود.

در سال  2001 نام تجاری اویشو که تولید لباس زیرزنانه را بر عهده دارد به مجموعه Inditex اضافه شد. در همین سال ایندیتکس وارد بازار بورس ارواق بهادار مادرید شد.
 
 

برند زارا، داستان موفقیت آمانسیو اورتگا | وب
 
در سال 2003 فروشگا هایی با نام تجاری خانه زارا (Zara Home) برای اولین بار به طور رسمی افتتاح شد.

به این ترتیب موفقیت های اورتگا ادامه یافت و فروشگاه های برند زارا در سراسر جهان افتتاح شدند. 

برند زارا از نمونه های کسب و کارهای موفق در دنیاست و بسیاری از مدیران به دنبال پی بردن به رموز موفقیت اورتگا هستند.

مهمترین دلیل موفقیت برند زارا از بین بردن شکاف بین طراحان مد و مشتریان بود و مردم با زارا می توانستند خیلی زود به لباس های دلخواه خود برسد. اورتگا اساس تولیدات خود را بر روی خواسته های قشر متوسط  جامعه متمرکز نمود و به این صورت در مدت کوتاهی محبوبیت بسیاری به دست آورد.
 
 

برند زارا، داستان موفقیت آمانسیو اورتگا | وب

 

نکات زیر واقعیت های جالب درباره زاراست

  • شرکت ایندیتکس بزرگترین فروشگاه زنجیره پوشاک در جهان است.
  • آمانسیو اورتگا، بنیانگذار برند زارا، چهارمین مرد ثروتمند جهان است.
  • Zara بیش از 2100 فروشگاه در 88 کشور جهان دارد و همیشه فروشگاه های خود را در بهترین و گرانترین بخش های هر شهر تاسیس می کند.
  • 50 درصد از تولیدات برند زارا هنوز هم در اسپانیا تولید می شود.
  • زارا دارای یک تیم از بهترین طراحان مد دنیاست که به طور مستمر در حال طراحی و ویرایش طرح های خود با توجه به نظرات مشتریان می باشد. شاید این مهمترین دلیل موفقیت چمشگیر زارا باشد احترام به خواسته مشتریان.
  • کمپانی زارا ادعا دارد که طراحی و تولید یک لباس جدید در این کمپانی بین 1 تا 2 هفته طول می کشد.
  • با وجود این که زارا هزینه خیلی کمی را صرف تبلیغات می کند محبوبیت بسیاری در بین مردم جهان دارد.
    طراحان زارا به طور متوسط سالانه 12 هزار طرح جدید را روانه بازار می کنند.
  • با وجود این که زارا به علت قیمت های مناسب محصولات خود معروف است اما طراحی های زیبای این برند باعث شده است که کیت میدلتون همسر شاهزاده ویلیامز از طرفداران اصلی این برند جهانی باشد.


زارا سومین برند محبوب مد و لباس در دنیاست که طی مدت کوتاه توانسته با استراتژی های خاص بنیانگذار خود آمانسیو اورتگا به موفقیت های چشم گیری دست یابد. این کمپانی با در نظر گرفتن خواسته های مشتریان خود به برندی محبوب در بین مردم جهان تبدیل شده است.

منابع:

businessinsider

inditex

fa.wikipedia

 

گروه مد و پوشاک وب