سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
عمق میدان در سینما چیست؟
عمق میدان چیست؟
عبارت عمق میدان (Depth of Field)گستره و محدودهای که تمام اشیا در کادر فیلم با وضوح و به روشنی دیده میشوند، اشاره میکند. اگر از لنز زاویهباز (Wide Angle) استفاده کنیم، همهچیز در پسزمینه و پیشزمینه به خوبی دیده میشود. اما در عمق میدان کم ، تنها بخش کوچکی از شیء قابل رؤیت است و بقیه آن محو و غیرقابل تشخیص به نظر میرسد.
اثرات افزایش عمق میدان
هرچه فاصله سوژه از دوربین افزایش یابد، عمق میدان نیز افزایش خواهد یافت. این کار بدون درنظر گرفتن نوع لنز و درجه دیافراگم انجام میگیرد. افزایش عمق میدان به تناسب، در لنز واید و درجههای بسته دیافراگم بیشتر و بالعکس در لنز تله و درجههای بازترِ دیافراگم، کمتر خواهد بود.
وضوح بیشتر عمق میدان
با بستن دیافراگم (انتخاب اعداد بزرگتر) میتوان به عمق میدان وضوح بیشتری دست یافت. اما باید بدانیم که این افزایش، تابع فاصله کانونی لنز نیز میباشد. جداول مندرج در روی لنزها که بصورت اعدادی قرینه ثبت شدهاند میزان عمق میدان را نشان میدهند ولی میبایست درنظر داشته باشیم که این جداول تا زمانی معتبر هستند که لنز مستقیماً روی دوربین سوار شده باشد.
استفاده از دیافراگمهای بسیار کوچک نیز، که به سوراخِ سر سنجاقی (Pin hole) معروف هستند، باعث افزایش شدید عمق میدان میشوند. این دیافراگمها معمولاً بصورت صفحات فلزی با سطح سیاه و مات و بصورت دست ساز توسط عکاس ساخته میشوند، و بر روی حلقههایی همچون حلقههای فیلترها که در جلوی لنز دوربین نصب میشوند، تعبیه شده و روی لنز سوار میگردند. اندازه این دیافراگمها، بطور ساده قابل محاسبه بوده که لزوم محاسبه آن در نورسنجیِ سوژه اهمیت پیدا میکند. کاهش عمق میدان نیز کابردهای خاص خود را دارد.
نمونه فیلم های سینمایی
کارگردانان سرشناسی چون ژان رنوار ،(Jean Renoir)روبرتو روسیلینی (Roberto Rossellini) و اورسن ولز (Orson Welles) در فیلمهایشان از عمق میدان باز (wide depth of field) استفاده میکردند. علاوه بر این، ویژگی دیگر فیلمهای آنان استفاده از دکورهایی بود که با کمال دقت و وسواس در صحنه چیده میشدند. آنها از بازیگران و الگوهای حرکتی آنان چنان بهره میبردند که نگاه هر بینندهای را بر پرده سینما به دنبال خود میکشاند. این کارگردانان با استفاده از این تکنیکها نوعی توهم سه بعدی ایجاد میکردند. آندره بازن (Andre Bazin)، منتقد معروف سینما، این شیوهها را به دلیل زیباییشناسی واقعگرایانهی آنها مورد تحسین و تأیید قرار داده است.
منبع: کارن بکستن/ ترجمه دکتر یونس شکرخواه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
مجلس شورای اسلامی ایران مجلس خلیج فارس بابک زنجانی قوه قضائیه دولت دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان مجلس یازدهم محمدباقر قالیباف
قوه قضاییه هواشناسی شهرداری تهران تهران سیل شورای شهر تهران دستگیری آموزش و پرورش سلامت پلیس قتل شورای شهر
قیمت دلار خودرو قیمت طلا سایپا ایران خودرو بازار خودرو دلار تورم بانک مرکزی قیمت خودرو مالیات ارز
تلویزیون سینمای ایران سریال سینما فیلم تئاتر موسیقی دفاع مقدس رسانه ملی بازیگر محمدرضا گلزار کتاب
سازمان سنجش شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش عالی
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه نوار غزه عربستان اوکراین ترکیه
فوتبال استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال وحید شمسایی بازی باشگاه پرسپولیس لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت تبلیغات فناوری اپل همراه اول پهپاد گوگل روزنامه آیفون
داروخانه سازمان غذا و دارو خواب کاهش وزن بارداری دیابت طول عمر سلامت روان قهوه فروش اینترنتی دارو آلزایمر