جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
بیوگرافی پانتهآ بهرام + آلبوم عکسهای پانتهآ بهرام
بیوگرافی کامل پانتهآ بهرام
پانتهآ بهرام بازیگر ایرانی تئاتر، سینما و مجموعههای تلویزیونی است. او دانشآموخته مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما و ادبیات نمایشی است. وی در ۱۳ اسفندماه ۱۳۴۸ در تهران متولد شد. در ۱۳۶۶ فعالیت بازیگری خود را به صورت آکادمیک با ورود به مدرسه صدا و سیما و تحصیل در رشته بازیگری آغاز کرد. اولین حضور جدی در تئاتر را در ۱۳۶۷ با بازی در مقابل تماشاگر در تالار هنر و قصه شبنم تجربه کرد. در ۱۳۷۱ با تحصیل در رشته ادبیات نمایشی گام جدیدتری در تعمیق دانش آکادمیک در زمینه هنرهای نمایشی برداشت.
فیلم شناسی پانتهآ بهرام
سینما
- ١٣٩١ من مادر هستم، فریدون جیرانی
- ١٣٨٩ بی خود و بی جهت، عبدالرضا کاهانی
- ١٣٨٩ اسب حیوان نجیبی است، عبدالرضا کاهانی
- ۱۳۸۸ خواب های دنباله دار، پوران درخشنده
- ۱۳۸۸ طهران:روزهای آشنایی، داریوش مهرجویی
- ۱۳۸۸ هیچ عبدالرضا کاهانی
- ۱۳۸۷ پستچی سه بار در نمی زند، حسن فتحی
- ۱۳۸۵ اقلیما، محمدمهدی عسگرپور
- ۱۳۸۵ بچه های ابدی، پوران درخشنده
- ۱۳۸۴ چهارشنبه سوری، اصغر فرهادی
- ۱۳۸۳ سه راه حل برای یک مشکل
- ۱۳۸۱ غوغا، سعید سهیلی
- ۱۳۸۱ بانوی من، یدالله صمدی
- ۱۳۸۱ توکیو بدون توقف، سعید عالم زاده
- ۱۳۷۸ عینک دودی، محمدحسین لطیفی
- ۱۳۷۵ زشت و زیبا، احمدرضا معتمدی
- آتقی و شهر خیال «۱۳۶۹»
- مجلس عاشقانه سلیمان و بلقیس «۱۳۶۹»
- مرگ یزدگرد «۱۳۷۰»
- شب بخیر مادر «۷۵-۱۳۷۴»
- زمستان ۶۶ «۱۳۷۶»
- رقص کاغذ پاره «۱۳۷۷»
- پس تا فردا و دل سگ «۱۳۷۸»
- یک دقیقه تا سکوت «۱۳۷۹»
- افسون معبد سوخته «۱۳۸۰»
- همان همیشگی – زمزمه مردگان – رازها و دروغها «۱۳۸۱»
- خواب در فنجان خالی – شب هزار و یکم «۱۳۸۳»
- نمایشنامهخوانی آدمهای خیس «۱۳۸۳»
- شکلک «مهر ۱۳۸۳»
- با دهان بند سکوت «مهر ۱۳۸۳»
- زمزمه مردگان «آذر ۱۳۸۳»
- هی مرد گنده گریه نکن! «دی ۱۳۸۳»
- منطقه اشغال شده «بهمن ۱۳۸۳ - در جشنواره تئاتر فجر»
- نورا «تابستان۱۳۸۹ - به کارگردانی: علیرضا کوشک جلالی»
تلویزیون
- آئینه «سری سوم» «۱۳۶۶»
- چهره به چهره
- بحران معنویت
- ایستگاه
- مسافر
- بحران معنویت
- سکوت
- پلیس جوان
- وکیل«فیلم»
- زیر هشت
- خانواده حمزهعلی خان
- تعبیر وارونه یک رویا «۱۳۹۴»

- ۱۳۷۰، جایزه اول بازیگری نمایش مرگ یزدگرد
- ۱۳۷۵، زمستان ۶۶ جایزه سوم بازیگری
- ۱۳۷۷، جایزه اول بازیگری جشنواره دفاع مقدس"زمستان ۶۶"
- ۱۳۷۸، جایزه اول بازیگری تئاتر پس تا فردا
- ۱۳۸۰، جایزه دوم بازیگری «تئاتر رازها و دروغها»
- جایزه اول کانون ملی منتقدان «برای تئاترهای همان همیشگی و رازها و دروغها»
- ۱۳۸۲، جایزه دوم بازیگری «تئاتر شکلک»
- ۱۳۸۳، برگزیده بهترین بازیگر زن در نخستین جشن بازیگر در تاریخ ۹
- ۱۳۸۴، برگزیده بهترین بازیگر زن در دومین جشن بازیگر در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۴
- ۱۳۸۹، برگزیده بهترین بازیگر زن در پنجمین جشن کانون فیلم دانشگاه آزاد اسلامی همدان «برای فیلم هیچ»
- ۱۳۹۱، برنده دیپلم افتخاروتندیس بهترین بازیگرنقش اول زن ازسی ویکمین جشنواره فیلم فجر «برای فیلم روزروشن»
نگاهی به کارنامه بازیگری پانتهآ بهرام
بازيگرنقشهاي پيچيده
پانتهآ بهرام را بيش از هر چيز بايد بازيگر حرفهاي تئاتر دانست زيرا دستاوردها و موفقيتهاي مهم و قابل تحسين او بر صحنه تئاتر ايجاد شده است. او فضاي تئاتر و بازيگري تئاتر را خيلي خوب ميشناسد. بازيهاي خوب او در تئاتر «مرگ يزدگرد»، «زمستان 66»، «پس تا فردا»، تئاتر «رازها و دروغها»، تئاتر «شكلك» و بسياري از تئاترهاي ديگر او خود گواهي بر اين مدعا است. حالا اين بازيگر تئاتري به تلويزيون پا گذاشته و توانسته در سريالهايي بازي كند كه آنتن را ميگيرد و بيننده پرتوقع صدا و سيما را پاي تلويزيون ميخكوب میکند.
همسو شدن با فضاي سينما و تلويزيون
او بازيگري است كه توانسته با وجود شيوه بازي تئاترياش در تلويزيون و سينما موفقيتهاي در خور تامل و قابل توجهي كسب كند. به عبارت ديگر تلاش كرد تا خود را با فضاي تلويزيون و سينما همسو كند و آثاري را انتخاب كند كه جنس بازياش در آنها شيوه درشت نمايي شده و غلو آميز و آموزههاي تئاترياش در آنها نمايان باشد تا سرنوشتي كه در خصوص برخي بازيگران تئاتر رخ داده در باره او شكل نگيرد. اتفاقي كه باعث سرخوردگي و حضور هميشگي آنها در عرصه تئاتر شده است. در حقيقت بهرام با بازي پر تواني كه از خود دارد، اجازه اين را نميدهد تا كسي بتواند او را بد بداند و از بازي او تعريف نكند... شايد بهرام ويژگي بصري خيلي از بازيگران اين روزهاي قاب تصوير را نداشته باشد اما با كارنامه كارياش نشان داده كه استعداد امر مهمتري در هنرمند بودن هنر هفتم است تا زيباييها و ويژگيهاي بصري.
«مسافر» نقطه عطف بازي در تلويزيون
پانتهآ بهرام در تلويزيون كارش را با مجموعههايي چون «وكيل»، «پليس جوان»، «سكوت»، «چهره به چهره»، «بحران معنويت » و «مسافر» آغاز كرد اما نقطه عطف اين حضور به سريال «مسافر» باز ميگردد. نقشهاي او در سريال وكيل و پليس جوان چندان محوري نبود و براي او شايد تنها جنبه همكاري مجدد با كارگردان سريال قبلياش را داشت و در وكيل هم شايد بتوان گفت كه جنبه شناخت بازي در قاب تصوير براي او مهم بود، اما مسافر بهخاطر نقش، شيوه بازي آن دختر معتاد و لحن و گونه خاص اداي ديالوگ و نيز همبازي بودن با بازيگري مانند ابوالفضلپور عرب در آثار تلويزيوني او جايگاه متفاوتتري يافت. او در بسياري از مواقع بازي همسطح و در پارهاي موارد بالاتر از ابوالفضلپور عرب به نمايش گذاشت. در مسافر بهرام خيلي خوب توانست، نقش زن معتادي را ايفا كند كه به خاطر اين اعتياد همه چيز را از دست خواهد داد. او چهره جديدي در تلويزيون بود و همين امر هم به او كمك كرد تا نقش را براي بيننده باورپذير كند. راستي جالب است بدانيد كه نام پانتهآ بهرام در سريال مسافر سيروس مقدم هم منيژه بود، يعني همين اسمي كه در سريال زير هشت دارد اما اين منيژه كجا و آن منيژه كجا. هر دوي نقشها متفاوت است و به جرات ميتوان گفت هيچ ربطي بههم ندارند.
بازي تحسين بر انگيز در چهار شنبه سوري
پس از بازي در اين سريال شرايط خوبي براي حضور او در سينما فراهم شد. اگرچه فيلمهاي نخست او تا فيلم «چهارشنبه سوري» چندان باب ميل مخاطبانش نبود اما بازي تحسين برانگيز او در فيلم «چهارشنبه سوري» دوره جديدي از بازي او را در سينما نويد داد. دورهاي كه در آن بازيهاي خوبي در فيلمهايي مانند اقليما، پستچي سه بار در نميزند، هيچ و بدرود بغداد را به همراه داشت. بازي پانتهآ بهرام در چهارشنبهسوري بهقدري ديدني است كه بيننده تا ساعتها بعد از خارج شدن از سينما ميتواند لحظه بهلحظه بازي او را در ذهنش مرور كند و او را بهخاطر اين همه باهوشي در ارائه نقشش تحسين كند.
اقليما، پستچي سهبار در نميزند و هيچ
اقليما اگر چه داستان آشنايي براي مخاطبانش داشت اما بازي خوب و سرشار از نگراني و ترس و وحشت پانتهآ بهرام را نميتوان فراموش كرد. در اين جنس بازي بهرام بايد مخاطب را با خود همراه ميكرد و با بازي سرشار از اضطراب و استرس و تشويش او ترحم مخاطب را برانگيخت. در پستچي سه بار در نميزند نقشآفريني و كلام آهنگين پانتهآ بهرام از نقاط قوت فيلم بهحساب ميآمد. ديالوگ سهم بسزايي در ايفاي نقش و انتقال حس به مخاطب دارد. در چنين شرايطي اگر ديالوگ براي مخاطب و بازيگر نامفهوم باشد تلاش بازيگر و گروه بينتيجه خواهد ماند. پانتهآ بهرام در فيلم «هيچ» باوجود اينكه برخي از ديالوگهايش بهخاطر لكنت زبان نامفهوم بود اما توانست حس نقش را به تمامي درك و آن را به مخاطب خود منتقل كند. بهطوري كه هم لحظات جذاب نقش براي مخاطب جلوه كرد و هم مخاطبانش در لحظات سخت و تلخ با او ابراز هم دردي ميكردند. در مجموع حس مخاطب را نسبت به خود بر انگيخته بود. او در هيچ آنقدر خوب بود كه ميتوان او را نمونهاي درست و دقيق از زنان اينچنيني جامعه دانست.
عشق زني عرب
در فيلم بدرود بغداد نيز او با وجود نامانوس بودن زبان عربي و ديالوگهاي آن توانست در كنار همراه كردن حس بازي با ديالوگ عربي حالات روحي يك زن عرب را نيز به تمامي به مخاطب غيرعرب خود منتقل كند. صحنهاي كه او به دوربين خيره ميشود و نزديك به دو دقيقه با زبان عربي مونولوگگويي ميكند، ديدني است.
چرا كه تنها اداي ديالوگ و القاي حس براي اين نقش بهخصوص كافي به نظر نميرسيد. بلكه در وهله اول حالات، زندگي، خواستها، دغدغهها، تنهايي، نياز و عشق يك زن عرب را درك كرده و قادر به اجراي آن شده. كاري كه پانتهآ بهرام بهخاطر آموزههاي بازيگرياش در تئاتر به خوبي از پس آن برآمده است.
بازيگر شخصیتهای خاص و پيچيده
شخصيتهايي كه پانتهآ بهرام بهخوبي قادر است از پس آن برآيد بايد داراي وجوه خاصي باشند، به عنوان مثال اين شخصيتها نبايد اشخاصي بهمعناي تام رئال باشد. يعني زنان ساده با دغدغههاي زنانه كه در حال زندگي عادي هستند نقشهاي مناسب براي بازي اين بازيگر نيستند، بايد وجوهي غير زنانه يا غيره عادي در دل شخصيتشان نهفته باشد تا بهرام در پس جستوجوي لايههاي دروني نقش آن را بروني كند. نقش بهرام در مسافران، بدرود بغداد و بسياري از نقشهاي موفق او از اين شاخصه مهم پيروي ميكردند اين اما جداي از علاقه او به جستار در لايههاي دروني نقش به نوع بازي تئاتري او نيز بازميگردد. او بايد حالات غلوآميزي در نقشهايش بيابد و گونه بازيگرياش را در آن بگنجاند. اگر در سريالي شخصيت فاقد اين وجوه پنهان و پيدا باشد بهرام چندان موفقيتي را كسب نخواهد كرد. به عنوان مثال سريالهاي نخست او از جمله اين بازيهاي نهچندان موفق او هستند.
منيژه شخصيت پيچيدهاي خواهد بود
بازي اخير بهرام در سريال «زير هشت» با وجود اينكه در آغاز او را دختر معمولي كه مايل به داشتن يك زندگي ساده است ميبينيم اما رمز و رموزي در دل اين شخصيت ديده ميشود كه اين مفهوم را به مخاطب منتقل ميكند كه اين كوه آتشفشان خاموش تا انتها خاموش باقي نخواهد ماند و با جلو رفتن داستان شاهد اتفاقها و تغييرات اساسي در نقش منيژه خواهيم بود.
از سوي ديگر سيروس مقدم كارگرداني است كه اين ويژگي بازي بهرام را به تمامي ميداند، چرا كه يكي از بهترين نقشهاي بهرام در تلويزيون با سريال او رقم خورده است از اين رو به سراغ اين شخصيت رفته كه داراي پيچيدگيهاي فراواني است و از اين رو او ميداند كه بازيگر ديگري جز بهرام قادر به نمايش كشيدن اين ويژگيهاي منحصر به فرد نيست...
بيشك بازي پانتهآ بهرام در لحظات حس و اوج و فرودها يا انتقام جوييهايي كه در دل داستان پيش خواهد آمد نقشي مهم و محوري خواهد داشت. به عبارت ديگر اگر او در ايفاي نقشش به درستي برآيد مجموعه زير هشت در رسيدن به آنچه كارگردان، نويسنده و ديگر بازيگران براي رسيدنش ميكوشند موفق خواهد بود. شايد پانتهآ بهرام براي ايفاي نقش منيژه در «زير هشت» كمي بزرگتر از سن واقعي دختر جواني باشد، اما سيروس مقدم معتقد است هيچكس بهجز او نميتوانست اين نقش را بازي كند. به همين دليل هم بهرام بازي در اين سريال را پذيرفت و قبول كرد تا بعد از چيزي قريب به هشت سال به تلويزيون باز گردد و نقشي راتجربه كند كه ميتواند ريسك بزرگي براي او باشد. از آن جهت كه اگر اين نقش پذيرفته و مقبول نشود، ميتواند در زندگي كاري او تاثير داشته باشد. به هرحال اين را نبايد فراموش كنيم كه پانتهآ بهرام تا بهحال موفق شده چندين بار از جشنواره فيلم فجر و جشن خانه سينما، سيمرغ بلورين و تنديس خانه سينما را به خانه ببرد و هم از جشنوارههاي جهاني صاحب افتخارات شود.
تصاویر پانتهآ بهرام در شبکههای اجتماعی






















منبع: ویکی پدیا، بازیگراننما
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست