شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
آموزش سئو؛ آشنایی با اصطلاحات مهم و ثبت سایت در گوگل
این راهنما برای چه کسانی مناسب است؟
اگر در پهنای وب، صاحب وبسایت هستید یا مدیریت آن را بر عهده دارید یا در جهت فروش محصولات و خدمات خود با توجه به جستجوهای قابل توجه گوگل به تولید و بهبود محتوی نیاز دارید، این راهنمای جامع سئو کمک زیادی به شما خواهد کرد. شاید صاحب یک شرکت تجاری نوپا، یا مدیر و سردبیر تولید محتوای بسیاری از وبسایتها، یا کارشناس سئو یک نمایندگی طراحی سایت باشید؛ یا این که به مباحث سئو سایت علاقه داشته و مایل هستید مبانی این حوزه را خودتان بر سایت شخصی خود پیاده کنید؛ در هر صورت این راهنمای جامع سئو، کلیدی برای رفع ابهامات شما است. اگر به یک نگاه کلی به مباحث و مبانی بهینه سازی موتور های جستجو (SEO) نیاز دارید، باید بگوییم که درست کلیک کردهاید. در نظر داشته باشید که در این مقاله به پرده برداری از رمز و راز گوگل و روشهای خارق العاده ای که رتبه اول را در صفحه اول نتایج به وبسایت شما میدهد، پرداخته نمیشود (متاسفیم!)، اما در ادامه با بهترین تجربیات و تکنیکهایی آشنا میشوید که به خزنده گوگل و موتورهای جستجو این اجازه را میدهد که به راحتی در پهنای سایت شما حرکت کرده، به صفحه شما رتبه دهند و از همه مهمتر محتوای سایت شما را درک کنند.
اصول بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، معمولا درباره ایجاد تغییرات کوچکی در نقاط خاصی از وبسایت بحث میکند. هنگامی که هر تغییری را به صورت انفرادی نگاه کنید، به سود و مزیتهای کوچک آنها پی میبریم؛ اما تجمیع این تغییرات کوچک، تاثیر چشم گیری بر تجربه کاربران و عملکرد مثبتتر موتورهای جستجو در زمینه نتایج ارگانیک دارد. ممکن است با بیشتر موضوعات این راهنمای جامع آشنا باشید، چراکه هر موضوع مانند یک ماده مغذی برای صفحات وب است، اما شاید هنوز شاهد بهترین تاثیرات نبودهاید.
شما باید سایت خود را در جهت نیازهای کاربران بهینه سازی کنید. یکی از این کاربران، یک موتور جستجو است که به سایر کاربران پهنای وب کمک میکند تا به محتوای شما دسترسی پیدا کنند. بهینه سازی موتورهای جستجو یا در اصطلاح "سئو" چیست؟ سئو به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوی یک صفحه وب را به خوبی ارائه داده و سپس درک کنند. شاید وبسایت شما از سایت نمونه این مقاله بزرگتر یا کوچکتر باشد، اما موضوعات بهینه سازی شرح داده شده در ادامه مطلب برای تمامی سایت ها با اندازهها و اهداف مختلف قابل اجرا است. امیدواریم که این راهنمای جامع به پیشرفت سایت شما کمک کند.
موضوعاتی که در این مطلب در مورد سئو سایت مطالعه خواهید نمود:
- مقدمه و آشنایی بهتر
- به گوگل کمک کنید تا محتوی شما را پیدا کند
- به خزنده گوگل بگویید که به کدام صفحات وارد نشود
- به گوگل (و کاربران) کمک کنید تا محتوی وبسایت شما را درک کنند
- ظاهر خود را در نتایج موتورهای جستجو مدیریت کنید
- سلسله مراتب سایت خود را سازمان دهی کنید
- محتوی صفحات وب خود را بهینه سازی کنید
- تصاویر صفحات وب خود را بهینه سازی کنید
- وبسایت خود را در جهت جستجوهای موبایل بهینه سازی کنید
- وبسایت خود را ارتقا دهید
- عملکرد جستجوها و رفتار کاربران را آنالیز کنید
1. مقدمه و آشنایی بهتر
1. مقدمه و آشنایی بهتر
اصطلاحات: موارد زیر اصطلاحاتی هستند که در این راهنمای جامع به کار برده شده اند:
- ایندکس (Index) – فهرست بندی: گوگل همه صفحاتی را که به وجود آنها پی میبرد، در ایندکس خود ذخیره میکند. ایندکس درباره هر صفحه به محتوا و موقعیت (URL) آن صفحه مربوط میشود. ایندکس کردن زمانی رخ میدهد که گوگل به سراغ یک صفحه میرود، آن را میخواند و به ایندکس یا فهرست خود اضافه میکند:
- امروز گوگل چندین صفحه از وبسایت ما را ایندکس کرده است. - خزیدن (Crawl): به مراحل جستجو و پیدا کردن صفحات جدید یا بروز رسانی شده خزیدن میگویند. موتورهای جستجو دارای خزنده هستند. گوگل با خواندن نقشه وبسایت، لینکها و URL ها و یا روشهای خاص دیگر به وجود این صفحات جدید یا بروز رسانی شده پی میبرد.
-گوگل در پهنای وب میخزد، به دنبال صفحات جدید میگردد، سپس آن ها را ایندکس میکند (در زمان و موقعیت مناسب) - خزنده (Crawler): یک نرم افزار خودکار که عمل خزیدن را انجام میدهد؛ صفحات وب را پیدا کرده و آنها را ایندکس میکند.
ربات گوگل یا گوگل بوت (Googlebot): نام خزنده گوگل است.
- ربات گوگل دائما پهنای وب را میخزد. - سئو (SEO) – بهینه سازی موتورهای جستجو: به مراحل بهتر کردن وبسایت برای رضایت موتورهای جستجو سئو گفته میشود. به افرادی که به بررسی و انجام این کار مشغول هستند، سئوکار یا کارشناس سئو گفته میشود.
- به تازگی یک سئوکار استخدام کردهایم تا وجود خود در پهنای وب را بهتر کنیم.
آیا بر روی گوگل هستید یا نه؟
به این موضوع پی ببرید که سایت شما در ایندکس گوگل وجود دارد یا نه – URL صفحه خانه سایت خود را کنار عبارت :site قرار داده و در گوگل جستجو کنید. برای مثال، باید مانند عبارت "site:vista.ir" را جستجو کنید. اگر شاهد نتایج بودید، شما در ایندکس گوگل قرار دارید.
اگر سایت شما در ایندکس گوگل قرار نداشته باشد (با این که گوگل میلیاردها صفحه را جستجو میکند) این امکان وجود دارد که بعضی از سایتها از قلم بیافتند. اگر خزنده گوگل یک سایت را ایندکس نکند، به احتمال زیاد یکی از دلایل زیر وجود دارد:
- سایت شما به خوبی توسط سایر سایتهای موجود در وب به یکدیگر متصل نشدهاند.
- به تازگی سایت خود را راه اندازی کردهاید و گوگل زمان کافی برای خزیدن در آن را نداشته است.
- طراحی سایت به صورتی است که کار خزیدن در محتوای صفحات را برای گوگل دشوار کرده است.
- گوگل در حین خزیدن در سایت شما به مشکل یا error برخورد میکند (یا برخورد کرده است).
- قوانین سایت شما به گوگل اجازه نداده است تا به سایت شما وارد شده و کار ایندکس را انجام دهد.
چگونه سایت خود را به گوگل معرفی کنیم؟
گنجایش و جامعیت نتایج موتورهای جستجو راحت و رایگان است؛ بنابراین معرفی سایت خود به گوگل لزومی ندارد. گوگل یک موتور جستجوی کاملا بروز و خودکار است که به صورت دائم در پهنای وب جستجو میکند، می خزد و به دنبال سایتهایی است که آنها را به ایندکس خود اضافه کند. در حقیقت بخش عظیمی از سایتهایی که در نتایج جستجوی گوگل وجود دارند به صورت دستی ایندکس نشدهاند، بلکه به صورت خودکار در حین خزیدن به ایندکس گوگل اضافه شدهاند.
از طرف دیگر، کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) ابزاری در اختیار شما قرار میدهد که با استفاده از آن بتوانید محتوای صفحات خود را به گوگل معرفی کرده و عملکرد خود را در نتایج گوگل مشاهده کنید. اگر مایل بودید، این کنسول میتواند با ارسال اخطار، مشکلاتی را که گوگل در مواجه با سایت شما به آنها برخورد کرده است، به اطلاع شما برساند.
حال که با مقدمات و شمای کلی عملکرد گوگل آشنا شدید، این سوالات را در مورد وبسیات خود بپرسید:
- آیا وبسایت من در گوگل حضور دارد؟
- آیا محتوی با کیفیت برای کاربران تولید میکنم؟
- آیا کسب و کار محلی من در گوگل حضور دارد؟
- آیا دسترسی به محتوای وبسایت من سریع و راحت است؟
- آیا وبسیات من ایمن و قابل اعتماد است؟
آیا به یک کارشناس سئو نیاز دارید؟
سئوکار کسی است که در جهت بهبود حضور و فعالیت شما در نتایج موتورهای جستجو تجربه و تخصص کافی دارد. در ادامه این راهنمای جامع با روشهای مختلف بهینه سازی وبسایت آشنا میشوید. علاوه بر آن شاید به استخدام یک کارشناس سئو نیاز پیدا کنید که به صفحات وبسایت شما رسیدگی کند.
استخدام یک سئوکار تصمیمی است که میتواند عملکرد شما نزد گوگل را ارتقا دهد و در زمان صرفه جویی کند. این اطمینان را حاصل کنید که یک سئوکار باتجربه و وظیفه شناس استخدام میکنید، چراکه یک سئوکار غیر متعهد میتواند به سایت شما آسیب وارد کند. بسیاری از نمایندگیهای معتبر طراحی سایت و مشاوران کسب و کار سرویسهای مفیدی را در جهت سئو به مدیران وبسیات ارائه میدهند، موارد زیر از این جمله اند:
- بررسی دوباره محتوا یا ساختار وبسایت
- توصیههای فنی در جهت پیشرفت وبسایت: برای مثال، استفاده از جاوا اسکریپت، ری دایرکت ها، هاستینگ و ... .
- بهبود محتوا
- مدیریت کسب و کار آنلاین و کمپینهای مرتبط
- جستجوی کلمات کلیدی (Keyword research)
- آموزش اصول سئو
قبل از استخدام یک کارشناس سئو، ایده بسیار خوبی است که سطح علمی خود را در این حوزه افزایش دهید و با طرز کار موتورهای جستجو آشنا شوید. توصیه میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. اگر به استخدام یک کارشناس سئو فکر میکنید، شک نداشته باشید. زمان مناسب برای استخدام میتواند با طراحی مجدد سایت، یا همزمان با راه اندازی وبسایت جدید باشد. با این کار از ابتدای مسیر، وبسایت بهینه سازی شده و رضایت موتور جستجو بدست خواهد آمد. برای این کار باید بروز باشید.
2. به گوگل کمک کنید تا محتوا شما را پیدا کند
اولین قدم در سئو سایت و قرار دادن سایت در ایندکس گوگل اطمینان از این است که آیا گوگل میتواند سایت شما را پیدا کند یا خیر؟! بهترین راه برای انجام این کار به کارگیری نقشه سایت (sitemap) است. نقشه سایت یک فایل بر روی سایت است که به موتور جستجو درباره صفحات جدید یا بروزرسانی شده خبر میدهد. گوگل از طریق لینکهایی که از طرف سایر وبسایتها به صفحات وبسایت شما زده میشود، میتواند به وجود صفحات جدید یا تغییر یافته شما پی ببرد. برای اطلاعات بیشتر موضوع " وبسایت خود را ارتقا دهید" مطالعه کنید.
3. به خزنده گوگل بگویید که به کدام صفحات وارد نشود
3. به خزنده گوگل بگویید که به کدام صفحات وارد نشود
بهترین تکنیکها
برای اطلاعات غیرحساس، با استفاده از robots.txt جلوی خزیدن ناخواسته گوگل را بگیرید
یک فایل " robots.txt " به موتورهای جستجو اجازه دسترسی و خزیدن در قسمتهای خاصی از سایت را نمیدهد. این فایل که باید "robots.txt" نامیده شود، در روت دایرکتوری سایت قرار داده میشود. صفحاتی که با "robots.txt" در مقابل خزنده مسدود میشوند، هنوز امکان خزیدن در آنها وجود دارد، بنابراین برای صفحات حساس تر خود از یک روش ایمنتر و مطمئنتر استفاده کنید.
از موارد زیر اجتناب کنید:
- به صفحه نتایج جستجوی داخلی سایت خود (صفحات سرچ) اجازه ندهید که توسط گوگل بررسی شود. کاربران از این که با کلیک بر روی نتایج جستجوی گوگل به یک صفحه جستجوی دیگر وارد شوند، متنفرند.
- به URL ها اجازه دهید که به عنوان نتایج سرویسهای پراکسی توسط موتور جستجو بررسی شوند.
برای اطلاعات حساس، از روش های ایمن تر استفاده کنید
در این موارد، از تگ خاصی که از ایندکس شدن صفحات جلوگیری میکند استفاده کنید. با این کار صفحه مورد نظر شما بر روی گوگل ظاهر نمیشود. دیگر نگران این مسئله نیز نباشید که یک کاربر با لینک خارجی به صفحه مورد نظر شما دسترسی پیدا کند. برای ایجاد امنیت کامل، میتوانید از روشهای امنیتی و شناسایی کامل استفاده کنید؛ میتوانید پسوورد گذاری کنید یا این که آن صفحه را کلا از سایت خود حذف کنید.
4. به گوگل (و کاربران) کمک کنید تا محتوای وبسایت شما را درک کنند
به گوگل اجازه دهید که صفحه شما را همانند یک کاربر ببیند
هنگامی که ربات گوگل درون یک صفحه می خزد، باید صفحه و محتوای آن را همانند یک کاربر ببیند. برای ایجاد بهترین ایندکس ممکن و ترجمه کامل صفحه، همیشه به ربات گوگل اجازه دهید تا به جاوا اسکریپت، CSS، و فایل تصاویر وبسایت شما دسترسی داشته باشد. اگر فایل robots.txt سایت شما از بررسی موارد گفته شده جلوگیری کند، این مسئله به صورت مستقیم بر ترجمه الگوریتم گوگل و نحوه ایندکس شدن محتوای سایت شما تاثیر منفی میگذارد. این اشکال میتواند رتبه صفحات شما را از حد عالی دور کند.
موارد توصیه شده:
- این اطمینان را حاصل کنید که ربات گوگل میتواند درون فایلهای جاوا اسکریپت، CSS و تصاویر بخزد، برای این کار از ابزار Fetch as Google استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می دهد که دقیقا به روش دیدن و ترجمه محتوای وبسایت توسط ربات گوگل پی ببرید. همیچنین به شما کمک مکند تا مشکلات و ابهامات زیادی را در مورد ایندکس شدن صفحات خود پیدا کنید.
- با استفاده از کنسول جستجوی گوگل فایل robots.txt وبسایت خود را بررسی و تست کنید.
برای داشتن سئو سایت مناسب عنوان های منحصر به فرد و دقیق بسازید
یک تگ تایتل (Title) به کاربر و موتور جستجو میگوید که عنوان این صفحهی مشخص چیست. تگ title همانند تصویر زیر باید در قسمت head در کد HTML سایت شما قرار بگیرد. شما باید برای هر صفحه از وبسایت خود یک عنوان منحصر به فرد و غیرتکراری انتخاب کنید.
عنوان ها و توضیحات خوبی در نتایج جستجو ایجاد کنید
عنوان صفحه خانه وبسایت شما (Home Page) میتواند نشان دهندهی نام سایت یا تجارت شما باشد یا شامل سایر اطلاعات مهم مانند موقعیت مکانی کسب و کار یا اهداف شرکت یا پیشنهادات آن باشد.
بهترین تکنیک ها
محتوای صفحه را دقیق توضیح دهید: یکی دیگر از نکات کلیدی در سئو سایت این است که برای صفحات سایت خود عنوانی را انتخاب کنید که به صورت طبیعی خوانده شود و به خوبی با موضوع محتوای صفحه ارتباط داشته باشد.
از موارد زیر اجتناب کنید:
- انتخاب یک عنوان نامربوط نسبت به محتوای صفحه (بطور مثال مطلب شما نباید درباره آشپزی باشد و عنوان آن را پزشکی بنویسید! مطلب و عنوان باید باهم سازگار باشند.)
- استفاده از عنوانهای پیش فرض یا مبهم مانند "بدون عنوان" یا "صفحه جدید 1"
برای هر صفحه عنوان خاص خود را ایجاد کنید: هر صفحه بر روی وبسایت شما باید دارای یک عنوان خاصی و غیرتکراری باشد، این کار به گوگل کمک می کند تا صفحات مختلف و تا حدودی مشابه را از یکدیگر تمییز دهد. اگر سایت شما از صفحات موبایلی جداگانه استفاده می کند، بیاد داشته باشید که عناوین ورژن موبایل نیز باید خوب باشند.
از مورد زیر اجتناب کنید:
- استفاده از یک عنوان خاص برای تمام صفحات وب یا بخش زیادی از صفحات
از عنوانهای خلاصه، اما توصیفی استفاده کنید: عنوانها میتوانند کوتاه و پر مغز باشند. اگر یک عنوان بیش از حد بلند باشد یا طوری نوشته شود که نسبت به محتوا نامربوط تلقی شود، گوگل ممکن است تنها قسمتی از آن را که به صورت خودکار در صفحه نتایج قرار میگیرد، نشان دهد. گوگل ممکن است متناسب با عبارت جستجو شده توسط کاربر یا دستگاه استفاده شده برای جستجو، عنوانهای مختلفی به نمایش بگذارد.
از موارد زیر اجتناب کنید:
- استفاده از عنوان های طولانی که کمک زیادی به کاربر نمیکنند
- پر کردن تگهای عنوان (title tags) با استفاده از کلمات کلیدی غیر ضروری
استفاده از متا تگ "description"
متا تگِ توصیف (description)، خلاصهای از موضوع صفحه مشخص شده را در اختیار گوگل و سایر موتورهای جستجو قرار میدهد. عنوان یک صفحه میتواند چند کلمه یا یک عبارت باشد، اما متا تگِ توصیف یا متا دسکریپشن ممکن است یک جمله یا دو یا حتی یک پاراگراف باشد. کنسول جستجوی گوگل دارای ابزار بهینه سازی HTML است که در مورد کوتاه بودن، بلند بودن یا حتی کپی بودن هر متا تگ توصیف به شما گزارش میدهد (همین اطلاعات در مورد تگ تایتل نیز موجود است). همانند تگ title، متا تگ توصیف نیز باید در قسمت head در کد HTML سایت شما قرار بگیرد.
ویژگی های یک متا تگ توصیف (description meta tags) ایده آل چیست؟
متا تگهای توصیف به این خاطر مهم هستند که گوگل ممکن است از آنها به عنوان خلاصه و شرح صفحات استفاده کند. به کلمه "ممکن است" توجه کنید، چراکه گوگل میتواند قسمتی از متن موجود در صفحه را که با کلمه جستجو شده مرتبط است، به عنوان متا تگ توصیف نمایش دهد. بنابراین بهتر است به هر صفحه خود یک متا تگ توصیف (خلاصه توصیفی) اضافه کنید، چرا که عدم وجود آن میتواند گوگل را در انتخاب یک قسمت مناسب از متن به اشتباه بیاندازد – گوگل ممکن است انتخاب خوبی از متن شما نداشته باشد.
بهترین تکنیک ها
محتوای موجود در صفحه را دقیقا خلاصه کنید: توصیف یا خلاصهای بنویسید که مخاطب با دیدن آن در صفحه نتایج جستجو، اطلاعات کاملی از محتوای سایت شما به دست آورده و به سمت آن جذب شود. از آن جایی که هیچ میزان حداقل یا حداکثری برای طول این متن وجود ندارد، توصیه میکنیم تا جایی این متن را ادامه دهید که به صورت کامل در نتایج جستجو نمایش داده شود (به این نکته توجه کنید که کاربران ممکن است با توجه به کلمه جستجو شده طول متفاوتی از متن متا تگ توصیف مشاهده کنند.) و شامل تمامی اطلاعات مرتبط و مفیدی باشد که کاربر به آن نیاز دارد. کاربر باید با مطالعه این خلاصه به ارتباط و فایده محتوای صفحه وبسایت شما پی ببرد. کاربر باید بداند که آیا با کلیک بر روی این نتیجه به خواست خود خواهد رسید یا خیر؟!
از موارد زیر اجتناب کنید:
- نوشتن یک متا تگ توصیف که هیچ ارتباطی با متحوی صفحه شما ندارد.
- استفاده از توصیفات عام مانند "این یک صفحه درباره ..." یا "این صفحه درباره کارت بیسبال بحث میکند"
- اشباع متا تگ توصیف با کلمات کلیدی
- کپی کردن تمام متن و محتوای نوشته شده در قسمت متا تگ توصیف
برای هر صفحه یک خلاصه توصیفی منحصر به فرد بنویسید: داشتن متا تگهای توصیف متفاوت برای هر صفحه به کاربر و گوگل کمک زیادی میکند، به خصوص هنگامی که کاربران با جستجوی یک کلمه کلیدی شاهد چند نتیجه از سایت شما در صفحه نتایج هستند. اگر سایت شما دارای هزاران یا میلیونها صفحه است، نوشتن دستی این خلاصه میتواند کار دشواری باشد. از این رو میتوانید به صورت اتوماتیک و با توجه به محتوای موجود در صفحه به تولید متا تگ توصیف بپردازید.
از مورد زیر اجتناب کنید:
- استفاده از یک متا تگ توصیف (خلاصه توصیفی) برای همه صفحات یا بخش اعظم آن ها.
استفاده از تگ های هدینگ (عنوان و زیرعنوان) با هدف تاکید بر اهمیت
از آن جایی که تگ های عناوین متن (Heading tags) حامل خود را بزرگتر از اندازه متن استاندارد صفحه جلوه میدهد، این نشانه بصری به کاربر میفهماند که این متن مهم است و متن زیر این عنوان میتواند برای خواننده مفید باشد. وجود اندازههای مختلف در عنوانها با هدف ایجاد یک ساختار محتوای دارای سلسله مراتب، مهم است. با وجود آنها جستجو و گردش کاربر در صفحه راحتتر انجام میشود.
بهترین تکنیک ها
تصور کنید که در حال نوشتن یک طرح کلی هستید: دقیقا مانند ایجاد یک طرح و نقشه کلی برای یک صفحه، کمی به این مسئله فکر کنید که نکات اصلی و نکات مهم محتوی چه مواردی هستند و در انتخاب درست تگهای هدینگ دقت داشته باشید.
از موارد زیر اجتناب کنید:
- نوشتن متنی که به تشخیص ساختار صفحه کمک نمیکند و سپس تگ کردن آن
- استفاده از تگهای هدینگ در مکانهایی که سایر تگها مانند em و strong مناسبترند.
- به صورت بی قاعده از اندازههای مختلف تگهای هدینگ استفاده شود.
در استفاده از تگهای هدینگ مضایقه کنید: تنها در مواردی که احساس میکنید مناسب است از تگهای هدینگ استفاده کنید. وجود زیاد عناوین تگ شده کار بررسی صفحه را برای کاربر دشوار میکند و ممکن است کاربر در تشخیص شروع و پایان یک موضوع دچار سردرگمی شود.
از موارد زیر اجتناب کنید:
- استفاده بیش از حد از تگهای هدینگ در یک صفحه
- استفاده از عناوین طولانی
- استفاده از تگ های هدینگ در جهت رنگ و لعاب دادن به متن و نه در جهت ساختار
دیتای ساختاری (اطلاعات تکمیلی) اضافه کنید – مارک آپ
دیتای ساختاری یک کد است که شما میتوانید به صفحات سایت خود اضافه کرده تا محتوای صفحه را برای موتورهای جستجو شرح دهید؛ بنابراین موتور جستجو بهتر میتواند محتوی صفحه را درک کند. از طرفی موتورهای جستجو با فهم این موضوع، محتوای صفحات شما را به روشهای برجستهتر در صفحه نتایج به نمایش میگذارد. این کار میتواند باعث جلب توجه و جذب مشتری به سمت تجارت شما شود.
برای مثال، اگر دارای یک فروشگاه آنلاین هستید و یک صفحه خاص از محصولات خود را مارک آپ کنید، این به گوگل کمک میکند تا آن صفحه را با ویژگیهای دوچرخه، قیمت آن، و علاقه کاربران درک کند. گوگل این اطلاعات را به صورت مجزا و برجسته در نتایج جستجو نمایش میدهد. به این نتایج "نتایج ارزشمند" گفته میشود. علاوه بر استفاده از دیتای ساختاری در جهت رسیدن به نتایج ارزشمند، گوگل ممکن است نتایج مرتبط را در فرمتهای دیگر به نمایش بگذارد. برای مثال، اگر دارای یک فروشگاه مواد غذایی هستید، مارک آپ کردن ساعات کار مغازه به مشتریان علاقه مند کمک میکند تا در آن زمان جستجو از باز یا بسته بودن فروشگاه شما اطمینان حاصل کنند.
میتوانید بسیاری از موضوعات و نهادهای مرتبط با کسب و کار را مارک آپ کنید:
- محصولاتی که میفروشید
- موقعیت مکانی کسب و کار شما
- ویدئوهای مرتبط به محصولات یا کار
- ساعات کار فروشگاه
- لوگوی اختصاری تجارت شما
توصیه میکنیم از هر نوع دیتای ساختاری قابل استفاده و قابل اجرا بر روی محتوی خود استفاده کنید. میتوانید مارک آپ را به کد HTML صفحات خود اضافه کنید، یا از ابزاری مانند Data Highlighter و Markup Helper کمک بگیرید.
بهترین تکنیک ها
با استفاده از ابزار Structured Data Testing مارک آپ خود را بررسی کنید: زمانی که محتوی خود را مارک آپ کردید، با استفاده از ابزار تست Structured Data Testing گوگل می توانید این اطمینان را حاصل کنید که هیچ مشکلی در اجرای اطلاعات بوجود نیامده است. همچنین می توانید URL محتوا را وارد کرده، یا HTML حامل مارک آپ را کپی کنید. از مارک اپ نامعتبر استفاده نکنید.
پیگیری وضعیت صفحات مارک آپ شده: ابزار Structured Data report موجود در کنسول جستجوی گوگل به شما نشان میدهد که چه تعداد از صفحات سایت شما توسط گوگل با یک نوع خاص از مارک آپ شناسایی شده است، این اطلاعات چندبار در نتایج جستجو نشان داده شدهاند، و طی 90 روز گذشته، کاربران چه تعداد کلیک بر روی آن ها انجام داده اند. همیچنین هر نوع اشکال و ایراد نیز توسط گوگل شناسایی میشود.
از موارد زیر اجتناب کنید:
- اضافه کردن نوعی دیتای مارک آپ که برای کاربران قابل دیدن نیست
- ایجاد نظرات کاربران به صورت قلابی یا اضافه کردن مارک آپ های نامرتبط
5. ظاهر خود را در نتایج موتورهای جستجو مدیریت کنید
دیتای ساختاری (اطلاعات تکمیلی یا مارک آپ) را بر روی صفحات خود صحیح کنید تا برای تمامی کاربران قابل خواندن باشد، می توانید از وب های بازدید کاربران، و ... استفاده کنید.
ادامه مطلب در قسمت های دوم و سوم ...
آموزش سئو؛ بهیه سازی محتوای سایت، عکس و نسخه موبایل)
قسمت سوم:
آموزش سئو (قسمت سوم: آنالیز سایت و رفتار کاربران و ترفندهای سئو)
منبع: Google Webmasters
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست