جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

طرق پیشگیری از چاقی


پیشگیری از چاقی و عوارض ناشی از آن نظیر پیشگیری اغلب بیماری‌ها به مراتب آسان‌تر از درمان بیماری است در مورد پیشگیری دو اصل کلی را باید در نظر داشت:
الف - مصرف مواد غذائی در حد متعادل و متناسب با نیازمندی‌های شخصی.
ب - انجام فعالیت و کار فیزیکی به‌طور منظم و روزانه
استعمال داروهای لاغرکننده، حمام‌های بخار و حتی داروهای قطع‌کننده اشتها دارای اثرات موقتی می‌باشند، رژیم‌های سخت چند روزه که اخیراً در بعضی از بیمارستان‌های اروپا به‌کار می‌رود و به‌کار بردن ترشحات غده تیروئید گرچه ممکن است در مدت زمان کوتاهی چند کیلو از وزن بکاهد ولی از نظر بهداشت شخصی و طول عمر چندان کار صحیح نیست و گاهی ممکن است تعادل بدن را به‌هم بزند و اختلالات دیگری را موجب گردد.
روزه گرفتن در ماه رمضان برای افراد چاق به شرطی در کم کردن وزن مفید است که اولاً غذای افطار آنها خیلی زیاد نبوده و از فعالیت روزانه خود نکاهند. به‌طور کلی روزه از نظر تغذیه‌ای برای کسانی‌که کمبود غذائی ندارند مفید است، در کسانی‌که به‌ نوعی از سوء‌تغذیه مبتلاء هستند مضر می‌باشد.
بدیهی است شارع مقدس اسلام نیز گرفتن روزه را برای کسانی‌که مبتلاء به بیماری باشند حرام نموده است. کما اینکه در مورد زنان باردار و شیرده نیز که احتیاج به غذای بیشتر از معمول دارند نیز روزه را مجاز نداسته‌اند.
با توجه به نکات فوق به این نتیجه می‌رسیم که اولاً با تنظیم رژیم مناسب و برنامه فعالیت جسمی به آسانی می‌توان از چاق شدن جلوگیری کرد. ثانیاً بیمارانی که در حال حاضر چاق هستند. با داشتن رژیم و اصول فوق‌الذکر و صبر و پشتکار و اراده خیلی قوی نتیجه خواهند گرفت. چون مسئله چاقی مسئله روز و هفته و ماه نیست بلکه مسئله چاقی مشکل سال‌ها و همه عمر است. بنابراین اگر از نظر تغذیه بهبود و کنترل وزن به‌صورت بطئی صورت می‌گردد مع‌هذا ارزش بسیاری زیادی خواهد داشت.


همچنین مشاهده کنید