شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

دانشگاه سرچشمه نوآوری


دانشگاه سرچشمه نوآوری
نامیدن سال ۸۷ به عنوان سال نوآوری و شکوفایی از سوی رهبر معظم انقلاب می تواند آغاز یک حرکت و نهضت جدید برای پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور باشد. در این میان رسالت برخی از دستگاه های اجرایی برای پیشبرد این مهم بسیار حساس و سرنوشت ساز است.
دانشگاه و دانشگاهیان هم به علت حضور مؤثر در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از اهمیت و جایگاه ویژه ای در شکوفایی و نوآوری کشور برخوردارند .
دانشگاه های کشور به ویژه پس از انقلاب در زمینه نوآوری و شکوفایی علم و فناوری فعالیت بسیار زیادی داشتند.
به اعتقاد اکثر کارشناسان آموزشی جسارت لازم در فضای دانشگاهی برای نوآوری وجود دارد و یقیناً هدف اصلی برای رسیدن به نوآوری از دانشگاه ها شروع می شود و دانشگاه ها می توانند در این باره به مردم کمک کنند.
دکتر حسن مسلمی نائینی، مدیرکل دانشجویان وزارت علوم در این باره می گوید: در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب قبل از موضوع نوآوری و شکوفایی این بحث مطرح شد که دولت باید بیشتر از نیروی مردم استفاده کند و مردم باید سطح مشارکت خود را از حد انتخابات بگذرانند و مسئولان به این سمت حرکت کنند که از ظرفیت مردم بیشتر استفاده شود. بنابر این من معتقدم این نوآوری محقق نمی شود مگر این که مردم بیش از این به صحنه بیایند و مسئولان نیز نباید احساس کنند که مردم یک گروه خاص و ناتوان در امر برنامه ریزی هستند و حال که مسئول شده ایم دیگر خودمان می توانیم برنامه ریزی کنیم، بلکه باید از فکر مردم استفاده کرد. وی تأکید می کند: « دانشگاه ها می توانند به ملت کمک کنند، دانشگاهی فرد تحصیلکرده به جهات علمی می تواند در خدمت مردم باشد.»
● دانشگاهیان پیشقدم در نوآوری
برخی از فعالان دانشجویی معتقدند ، دانشگاهیان مهمترین رکن برای نوآوری و شکوفایی جامعه هستند و قشر دانشجو این توان را دارد که با جسارت کافی در مسیر سازندگی کشور گام بردارد.
علیرضا خضریان فعال دانشجویی درباره نوآوری دانشگاهیان در حوزه های مختلف اجتماع، اقتصاد و سیاست می گوید: «نوشدن، نوآوری و نوماندن مقوله ای است که اگر در جامعه از بین رود، آن اجتماع دچار کهنگی می شود. آنچه در این میان مهم است این است که نوآوری محصولی است که بیش از آن که از طریق بروکراسی قابل رسیدن باشد از درون جامعه متبلور می شود و در این میان دانشگاه به علت خاصیت جوانی و علمی خود مطمئناً نقشی پیش برنده ایفا می کند و دانشگاهیان و دانشجویان تأثیرگذارترین جریان در ایجاد فرهنگ نوآور و خلاق در هر جامعه هستند این محصول موجب خواهدشد تا جامعه در مسیر خلاقیت و نوآوری بیش از پیش گام برداشته و به سمت بالندگی و شکوفایی پیش رود. دانشجویان نیز به علت خاصیت های جوانی و استقلال از جریان های قدرت و ثروت می توانند جسارت لازم را در شکوفایی صنعت و تکنولوژی داشته باشند و برای حرکت در مسیر نوآوری نیز نیازی به کسب اجازه از این و آن ندارند.»
خضریان تأکید می کند: «دانشگاهیان باید با حرکت در جهت کسب قله های رفیع علمی با حفظ هویت دینی، جامعه را در مسیر شکوفایی و بالندگی یاری کنند . تلاش کنند تا با حرکت در مسیر اثبات کارآمدی نظام مبتنی بر دین، کشتی انقلاب اسلامی ایران را درآستانه ورود به دهه چهارم از حیاتش به سمت پیشرفت همراه با عدالت سوق دهند تا شکوفایی ایران اسلامی محصول نوآوری دانشگاهیان باشد.»
مدیران نوآور معنای نوآوری را درک می کنند
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با تأکید بر نوآوری در مدیران می گوید: «مدیر نوآور باید معنای نوآوری را درک کند و به مجموعه خود علاوه بر ایجاد انگیزه لازم اختیار کافی را برای حرکت در عرصه های نو با ریسک بالا بدهد.
باز شدن باب حضور افراد جوان و با نشاط و کنار گذاشتن حلقه بسته مدیران می تواند علاوه بر ایجاد فضای نو در سطح دانشگاه ها، انگیزه لازم را برای شکوفا شدن استعدادهای جوانان فراهم کند.
علیرضا زاهدی به نوآوری در عرصه علمی و اقتصادی اشاره می کند و می گوید: «در عرصه علمی و فناوری برای توجه به دانش بومی و ایده هایی که موجب دستیابی کشور به صنایع پیشرفته جهان می شود باید تلاش شود و در عرصه اقتصادی باید در حوزه طرح هایی که از گذشته آغاز شده است و هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است توجه شود و از ادامه یافتن طرح هایی که توجیه فنی و اقتصادی ضعیفی دارند، جلوگیری به عمل آید. همچنین در عرصه فرهنگی نیز ارتقای سطح فرهنگ مردم برای رسیدن به اصل اسراف در تولید و قناعت در مصرف باید در رأس قرار گیرد که متأسفانه فرهنگی معکوس با آن در جامعه حاکم است.
● مخاطب پیام نوآوری و شکوفایی تمام ملت اند
امسال سال شکوفایی و نوآوری نامگذاری شده است، سالی که قرار است در آن تمام بخش های اجرایی برنامه هایی جدی را برای رسیدن به سند چشم انداز ۲۰ ساله ارائه دهند و برای رسیدن به پیشرفت علمی تلاش فراوانی انجام شود. با این حال به اعتقاد برخی از فعالان دانشگاهی، تنها دانشگاه جریان ساز برای نوآوری و شکوفایی نیست بلکه مخاطب پیام رهبر معظم انقلاب تمام آحاد ملت است.
محسن منصوری، دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان در این باره می گوید: «نوآوری و شکوفایی باید هم از سوی ملت و هم از سوی دولت انجام شود، هر کسی با توجه به نوع مسئولیتی که دارد باید در جامعه برای پیشبرد اهداف کشور پیشقدم باشد و
درنهایت تلاش، خلاقیت و فکر مسئولیت خود را به عنوان یک شهروند انجام دهد.» منصوری تأکید می کند: «به نظر می رسد بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب به دولت بوده است که در سال جدید با برنامه ریزی جدی تر و تسهیل در برخی از پروژه های نیمه تمام اقدامات خود را به سرانجام برساند.»
وی درباره نقش دانشجویان در نوآوری و شکوفایی کشور می گوید: «دانشگاهیان و دانشجویان باید چاره اندیشی کنند که کشور دچار چه کمبودها و مشکلات است و کدام اقدام می تواند روند توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور را تسریع بخشد. تشکل های دانشجویی باید رسالت خود را بازخوانی و بهترین راه را برای رسیدن به هدف انتخاب کنند. تمام این اقدامات هم با داشتن برنامه ریزی منسجم و منظم به دست خواهد آمد.»
هدی هاشمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید