شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


سودکلان دلالان از خرید و فروش کارت سوخت


سودکلان دلالان از خرید و فروش کارت سوخت
ناهماهنگی های موجود میان دستگاه‌هایی که به‌نحوی باید بر اجرای سهمیه بندی سوخت، فرسوده و از رده خارج شدن خودروها نظارت کنند باعث شده تا با گذشته قریب به یکسال از اجرای این طرح کارت های سوختی تهیه شود که وسیله نقلیه مورد نظر یا درپارکینگ‌ خاک می خورد و یا بنزین آن در باک دیگری ریخته می‌شود.
در حال حاضر بیش از یازده ماه از آغاز طرح سهمیه بندی بنزین در ایران می گذرد طرحی که با تمام بایدها و نبایدها به اجرا گذشته شد و در روزهای نخست پیامدهای مثبت آن از جمله کاهش آلودگی هوا جدا از بحث جلوگیری از اتلاف سوخت شهروندان تهرانی را امیدوار به دیدن آسمان آبی پایتخت کرد بنحوی که براساس گزارشی که در اولین روز سهمیه بندی بنزین از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در تهران بدست آمد میزان آلاینده‌ها در شهر یک سوم کاهش یافت و در ایستگاه سنجش آلودگی هوا در فاطمی در این روز میزان مونوکسید کربن نسبت به روز قبل ۲۵ درصد کاهش داشت.
در آن زمان فتح الله امی مدیر طرح کاهش آلودگی هوای تهران در این رابطه گفت: در سال ۸۴ دولت تنها برای ذرات معلق آلاینده در تهران یک‌هزارو ۷۷۲ میلیارد ریال خسارت پرداخت کرد این در حالی بود که سرانه سهمیه ذرات معلقی که هر تهرانی در سال ۸۴ استنشاق کرده ۵۰۰ گرم بوده در حالی‌که بدن انسان فقط قدرت پالایش ۲۳۵ گرم آن را دارد به همین دلیل بیماری‌های آسم و سرطان در تهران در آن سال افزایش یافت.
وی وزن مصرف بنزین در پایتخت را در ان روزها بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن دانست بعبارتی یک نوع بمب شیمیایی که اثر مخرب زیست محیطی نیز به دنبال دارد.
کاهش آلودگی هوا در کنار صرفه جویی ۲۳۵ میلیون دلاری در سال، کاهش ۶۵ میلیون دلاری خسارت زیست محیطی، افزایش ظرفیت تردد در معابر شهری، کاهش حجم ترافیک، گسترش حمل و نقل همگانی،
جمع شدن مشاغل کاذبی چون مسافرکشی و ... همگی از نتایج مثبت اجرای این طرح در مدت زمانی نه چندان طولانی بود. اما امروز با گذشت قریب به یکسال نه تنها گره کور ترافیک حل نشده است بلکه نسل تازه‌ای از دلالان پا به عرصه وجود گذاشتند که راهکارهای جدیدی را به درخواست کنندگان بنزین مازاد بر سهمیه ارائه می‌کردند.
فروش کارت سوخت، رواج گرایش به خرید خودروهایی چون وانت که سهمیه آنها بالا بود و تمایل افراد به خرید و فروش وسایل نقلیه اسقاطی و فرسوده بصورت راه‌حل جدیدی برای مالکان خودرو درآمد تا بتوانند بدون توجه به میزان تعریف شده مصرف به تردد خود حتی در زمان‌های غیر ضروری ادامه دهد.
صدر یکی از افرادی است که با وجود اعمال سهمیه بندی بنزین و استفاده دائم از وسیله نقلیه خود تاکنون با مشکلی مواجه نشده است.
وی در این رابطه می‌گوید: ازهمان روزهای اول به سفارش یکی از دوستان کارت سوختی تهیه کردم. در حال حاضر هم یک وانت خریده‌ام که در یکی از پارکینگ‌ها است و از کارت سوخت آن استفاده می‌کنم. حتی یکبار یکی از همکاران به من پیشنهاد دار تا خودروی اوراقی را بخرم که هزینه پارکینگ هم نداشته باشد.
ناهماهنگی های موجود میان دستگاه‌هایی که بنحوی بر اجرای سهمیه بندی سوخت نظارت می کنند و یا باید بر فرسوده و از رده خارج شدن خودروها نظارت کنند باعث شده همچنان برای این وسایل نقلیه کارت های سوختی تهیه شود که بنزین ان در باک دیگری ریخته می‌شود و از این راه نوعی اشتغال کاذب ایجاد شود مه متاسفانه سود آور نیز هست زیرا این بازار داغ همچنان مشتریان پروپا قرص خود را دارد و خواهد داشت.
در حال حاضر با وجود این که در پارکینگ های تهران خودروهای از رده خارج شده‌ای وجود دارد که کارت سوخت برای آنها صادر می شود و صاحبان آنها یا با خرید و فروش بنزین سود نسبتا زیادی را نصیب خود و یا از سهمیه بیشتری جهت رفت و آمد خود استفاده می کنند و چون منع قانونی برای استفاده از این کارت‌ها وضع نشده است دارندگان خودروهای اسقاطی و حتی اوراقی تا تعیین تکلیف و از رده خارج شدن از سهمیه ها استفاده و در جایگاه های سوخت خرید و فروش بنزین می کنند.
محمد ناصری، سخنگوی ستاد اجرایی کارت هوشمند سوخت می‌گوید: خودروهایی که در چرخه حمل و نقل فعال هستند و از لحاظ کیفیت از رده خارج نشده اند برای آنها کارت سوخت آنها صادر می شود.‌
وی ادامه می دهد: تا زمانی که خودروها اوراق نشوند و شماره آنها به ما اعلام و لیست نشود ما نمی‌توانیم از صدور کارت و در نظر گرفتن سهمیه بنزین برای شان خودداری کنیم.
به گفته ناصری متاسفانه از روزهای نخست اجرای این طرح نیز به علت برخی ناهماهنگی ها میان خودرو سازان، ستاد تبصره سیزده و ستاد اجرایی کارت هوشمند برای خودروهای فرسوده‌ای هم که از رده خارج شدند کارت سوخت صادر شده است.
ناصری تعیین تکلیف این خودروها و اعلام کردن شماره وسایل نقلیه فرسوده را وظیفه ستاد حمل و نقل، مدیریت سوخت و نیز خودروسازان دانست و ادامه داد: تا زمان اعلام نکردن قطعی از رده خارج شدن خودروهای اوراقی و از رده خارج در پارکینگ ها کارت سوخت برای آنها صادر می شود.
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید