جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


ستاره ها امسال با دست پر می آیند


ستاره ها امسال با دست پر می آیند
پاسخ به این پرسش که " امسال ستاره ها در چه فیلم هایی بازی کرده اند ؟"‌ ، هیجان انگیزترین بخش جشنواره فیلم فجر است. طرفداران دو آتشه ستاره ها دوست دارند از همین الان فیلم هایی را که با بازی بازیگر مورد علاقه شان ساخته شده ، جستجو و برای دیدن آن برنامه ریزی کنند. با این حساب در فضای مبهم جشنواره ای که قرار است فیلم ها برای اولین بار نمایش داده شوند،‌برگ برنده در دست فیلم هایی است که از ستاره های بیشتری بهره برده اند. تجربه نشان داده که این گونه فیلم ها در ضیافت فرهنگی جشنواره نامشان به سرعت بر سر زبان ها می افتد و در کانون توجهات قرار می گیرند. مطلب حاضر مروری است بر فیلم های ستاره ها ی حاضر در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر. فیلم هایی که با بهره گیری از "جذابیت جادویی " ستاره ها می توانند کوره جشنواره امسال را داغ تر کنند.
● ترانه علیدوستی:
بازیگر گزیده کار سینمای ایران قصد دارد همچنان به این خط مشی اش ادامه دهد. بازیگر با نخستین فیمش – من ترانه پانزده سال دارم - گوی سبقت را از دیگران ربود و در هفده سالگی سیمرغ بلورین بهترین بازیگری جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. او همچنین یک رکورد دیگر نیز از خود به جای گذاشته و برای فیلم اول تا سومش ،‌ "‌ من ترانه ... "‌ ،‌"‌ شهر زیبا "‌ و "‌چهارشنبه سوری"‌سه بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شده است.
بازی " علیدوستی "‌ در فیلم کنعان به یکی از موضوعات داغ موافقان و مخالفان فیلم بدل شد. وی سال گذشته در گفتگو با روزنامه خراسان در پاسخ به سوالی درباره شباهت های ظاهری سه نقش اولش گفت"‌مطمئنم وقتی کنعان را ببینید،‌نظرتان عوض می شود. " مانی حقیقی نیز چندی پیش در گفتگو با خراسان از بازی علیدوستی دفاع کرد و آن را انتخابی مناسب برای نقش "‌مینا " دانست. با این حال منتقدان بازی "‌علیدوستی" معتقد بودند که او نتوانسته نقش یک زن ۳۵ ساله را باورپذیر بازی کند.
با این وضعیت فیلم "‌تردید" میدان سرنوشت سازی برای " ترانه علیدوستی"‌ محسوب می شود. با "‌تردید" تعداد فیلم های این بازیگر در طول ۶ سال کار حرفه ای اش به عدد ۶ می رسد. خود او بارها اشاره کرده که دوست داشت به جای ۶ فیلم در ۲۶ فیلم بازی کند اما حاضر نیست هر فیلمنامه ای را با هر شرایطی بپذیرد. درباره "‌تردید" ،‌ "‌ترانه علیدوستی" بر این نکته تاکید کرد که حضور داشتن در فهرست اسامی یک فیلم ارزشمند برایش کافی است. اثری که پس از هفده سال از نخستین تجربه " واروژ کریم مسیحی" ساخته شده و همچون "‌پرده آخر"‌ به رابطه زندگی واقعی با دنیای نمایش می پردازد.
فیلمبرداری فیلم اواخر مرداد ۸۶ در سینما رکس لاله‌زار آغاز و پس از مدتی به دلیل بیماری کارگردان متوقف شد. این پروژه پس از بهبودی کریم‌مسیحی و با تغییر تهیه‌کننده دوباره وارد مرحله پیش‌تولید شد و از ۱۵ مرداد ۸۷ با عوامل جدید کلید خورد.
اگر فیلم پر حرف و حدیث " درباره الی"‌ (‌اصغر فرهادی)‌ مجوز نمایش بگیرد،‌امسال یک فیلم دیگر با بازی ترانه علیدوستی را نیز شاهد خواهیم بود. فیلمی که به خاطر حضور " گلشیفته فراهانی "‌ و اتفاقات حاشیه ای این بازیگر سرنوشت مبهمی پیدا کرده است.
علیدوستی هم اکنون مشغول بازی در نمایش " مانیفست چو" به کارگردانی محمد رحمانیان است.
● بهرام رادان:
چند سالی است که انتخاب هایش را با دقت و وسواس بیشتری انجام می دهد. تا آنجا که می توان پیش بینی کرد فیلمی که "‌رادان" در آن حضور پیدا کرده حتما یک سری استاندارد های لازم را داشته است.
البته در دو سال گذشته با بد شانسی هایی هم مواجه شد. مثل اکران نشدن فیلم " سنتوری " و شکست فیلم " ۴ انگشتی " (‌سعید سهیلی)‌ در گیشه.
امسال از او فیلم "‌ تردید " را خواهیم دید که توضیحاتش پیش تر ارائه شد.
آن هایی که فیلم جذاب " ‌بوتیک " را در جشنواره بیست و دوم دیدند منتظرند تا یک بار دیگر خاطره لذت بخش تماشای فیلمی دیگر از " حمید نعمت ا... "‌ برایشان تکرار شود.
«بی‌پولی» یک کار کمدی رمانتیک است که بازیگران اصلی آن لیلا حاتمی و بهرام رادان هستند و فیلم‌نامه این فیلم را حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست درباره‌ی زوج جوانی که در ابتدای زندگی زناشویی خود و پس از تولد فرزند دچار بحران بی‌پولی می‌شوند، روایت می‌کنند.
" بهرام رادان "‌ در فیلم "‌ زادبوم "‌ (‌ ابوالحسن داودی) با آقای بازیگر یعنی عزت ا... انتظامی همبازی است. فیلمی که دهمین فیلم ابوالحسن داوودی محسوب می شود و بخش هایی از آن در هامبورگ و دبی فیلمبرداری شده است. نکته جالب درباره بازی بهرام رادان این که او در این فیلم به زبان آلمانی صحبت می کند.
بهرام رادان این روزها به حرفه خبرنگاری هم رو آورده و بخشی از مصاحبه های هنری چند نشریه و سایت را انجام می دهد.
● باران کوثری:
او در ادریبهشت ماه امسال در گفتگو با خراسان بر این نکته تاکید کرد که سیمرغ مسیر بازیگری اش را تغییر نداده و فقط باعث تشویق او شده است. باران کوثری در عمل نیز گفته اش را به اثبات رساند. او همچنان پرکار است و در" معرض دید بودن" را به گزیده کاری ترجیح می دهد.
باران کوثری پس از آن که در فیلم های " روز سوم "‌ و " خون بازی "‌ نقش یک دختر مجروح جنگی جنوبی و یک دختر معتاد را بازی کرد،‌ در حیران در نقش یک زن روستایی شمالی که همسر یک مرد افغانی است، جلوی دوربین رفت. از جمله نکات قابل توجه فیلم میزاک می توان به همبازی بودن "‌باران کوثری" با زنده یاد خسرو شکیبایی ، حضور مادر این بازیگر یعنی رخشان بنی اعتماد در مقام تهیه کننده، فیلمبرداری بخشی از فیلم در خیابان های مشهد و مناطق مرزی استان خراسان رضوی اشاره کرد. همچنین "‌ حیران " نخستین تجربه بلند داستانی " شالیزه عارف پور" محسوب می شود و با این فیلم یک کارگردان زن دیگر نیز به جمع فیلمسازان زن سینمای ایران اضافه می شود.
"‌ می زاک "‌ به کارگردانی " حسین علی لیالستانی "‌ دیگر فیلمی است که با بازی " باران کوثری"‌ در جشنواره امسال حضور دارد.
پیش بینی می شود دیدنی ترین بازی " باران کوثری "‌ در فیلم "پستچی سه بار در نمی‌زند" دومین فیلم سینمایی حسن فتحی اتفاق بیافتد. بینندگان پرشمار تلویزیون از این کارگردان سریال موفق "‌میوه ممنوعه " را به یاد دارند که بازی روان و گیرای "‌علی نصیریان " در آن چشمگیر بود. این بار نیز " حسن فتحی "‌ از تجربه "‌ نصیریان " و شور و انرژی چند بازیگر جوان همچون محمدرضا فروتن، باران کوثری و لیلا زارع بهره برده است.
فیلم داستان مردی است که در عمارت خارج شهر دختری را گروگان می‌گیرد تا پدر دختر را به آنجا بکشاند و با او تسویه حساب کند. این فیلمنامه تاریخی و فلسفی را فتحی در قالبی معمایی و جنایی نوشته و جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده آن است.
باران کوثری دو فیلم نمایش داده نشده "‌کتونی سفید"‌ و " نسل جادویی"‌ (‌ایرج کریمی)‌ را نیز در کارنامه دارد.
● محمد رضا شریفی نیا:‌
اگر در فهرست فیلم های پرفروش چند سال گذشته خوب بگردید، حتما نامش را در چند فیلم صدر جدول گیشه پیدا خواهید کرد. از این بازیگر سال گذشته فیلم های پرفروش "‌اخراجی ها " ، "‌پارک وی"‌ ، "‌مهمان" ، " نصف مال من نصف مال تو"‌ اکران شد و امسال نیز با فیلم های "‌دایره زنگی " و " زن ها فرشته اند" مخاطبان زیادی را به سالن های تاریک سینما کشاند. برخی معتقدند حضور او در هر پروژه سینمایی به دلیل تیم مجربی که با خودش می آورد، می تواند موفقیت اقتصادی فیلم را تضمین کند.
مطرح ترین فیلم "‌شریفی نیا "‌ در جشنواره امسال "‌اخراجی های ۲ " (‌مسعود ده نمکی) است که احتمالا حضور پر سر و صدایی خواهد داشت. اخراجی های ۲ نخستین فیلم ایرانی است که سنت دنباله سازی فیلم های خارجی را به سینمای ایران آورده و قرار است ادامه داستان شخصیت های فیلم "‌اخراجی ها "‌ را در مرحله اسارت روایت کند. این فیلم ۴۵ بازیگر و ۴۰۰ هنرور دارد و بیشتر فیلمبرداری اش در لوکیشن شهرک سینمایی دفاع مقدس انجام شده است. اخراجی های ۲ می تواند با سوار شدن بر موج فیلم قبلی کارگردان خبر سازترین فیلم جشنواره امسال باشد. فیلمی که بیشتر کارشناسان از همین الان گیشه پررونقی را برایش پیش بینی کرده اند.
شریفی نیا امسال همچنین با فیلم "‌پر تهرانی "‌ مهمان جشنواره بیست و هفتم می شود. اهمیت فیلم به نام کارگردانش یعنی کاظم راست گفتار بر می گردد که فیلم جنجالی "‌نقاب " را کارگردانی کرده است. فیلمی که مدتی کوتاه به روی پرده رفت و سپس اکرانش متوقف شد و وزیر ارشاد بابت ساخته و اکران شدنش از مردم عذر خواهی کرد.
در خلاصه داستان «پسر تهرانی» آمده است: پسر جوانی (امین حیایی) به دلایلی زن نمی‌گیرد و این موضوع باعث ماجراهایی می‌شود.
محمد رضا شریفی نیا در کنار محمد رضا فروتن با ۵ فیلم جزو پرکارترین بازیگران جشنواره امسال هستند. شریفی نیا علاوه بر دو فیلم یاد شده درفیلم های " صندلی خالی" ،‌" یک اشتباه کوچولو"‌ و "‌تسویه حساب" (‌تهیمنه میلانی)‌ نیز جلوی دوربین رفته است.
«تسویه حساب» به نویسندگی و کارگردانی تهمینه میلانی، با بازی ‌مهناز افشار، اکبر عبدی.‌لادن مستوفی، شهره لرستانی.‌السا فیروز آذر، رضا عطاران، سیاوش تهمورث،غلامحسین لطفی، بهاره افشاری،حامد بهداد،احمد مهرانفر، مهدی فقیه و محمدرضا شریفی‌نیا ساخته شده است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است:‌ تسویه حساب نقدی اجتماعی است در مورد آسیب‌های اجتماعی، به ویژه در میان زنان و علل بزهکاری آنها
● امین حیایی:‌
در هر سه فیلم جشنواره ای امسالش با " محمد رضا شریفی نیا" همبازی است.
" اخراجی‌ها ۲"،‌ " یک اشتباه کوچولو" و‌ "پسر تهرونی" سه فیلمی هستند که او با خودش به جشنواره بیست و هفتم می آورد. تهیه کنندگان به این بازیگر به چشم یک فرشته نجات نگاه می کند و با جذب او به گروه بازیگران خاطرشان از بابت فروش فیلم راحت می شود. شایعه ای که این روزها طرفداران امین حیایی را نگران کرده زمزمه های مبنی بر " ممنوعیت حضور او در فیلم های سینمایی "‌است که معلوم نیست تا چه حد درست باشد.
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد در جشنواره سال گذشته اگر قدر خودش را بداند می تواند موفقیت های بیشتری را را در کارنامه حرفه ای اش رقم بزند.
● محمد رضا فروتن:
" عاشق دلشکسته و عصبی " فیلم های ایرانی امسال با ۵ فیلم پرکارترین بازیگر جشنواره بیست و هفتم لقب گرفته است. او در دو فیلم "‌ میزاک" و " پستچی سه بار در نمی زند" با باران کوثری همبازی است. در این فیلم، سه مقطع تاریخی قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی را به صورت همزمان در ۳ طبقه یک عمارت روایت می شود و کوثری و فروتن ساکنان طبقه اول این آپارتمان اند. «پستچی سه بار در نمی‌زند» داستان مردی است در عمارتی خارج از شهر، دختری را به گروگان می‌گیرد تا پدر دختر را به آن خانه بکشاند و بر سر ماجراهای گذشته، با او تسویه‌حساب کند.
" عیار ۱۴ "‌ دیگر فیلمی است که فروتن در آن جلوی دوربین رفته است. طرفداران پرشمار فیلم جوان پسندانه "‌نفس عمیق "‌ لحظه شماری می کنند تا ببینند "‌پرویز شهبازی"‌ توانسته موفقیت فیلم اولش یعنی "‌ نفس عمیق "‌ را تکرار کند یا خیر. بخشی از فیلمبرداری این فیلم در شهر " سرعین "‌ انجام شده است.
فروتن امسال دومین حضورش در فیلمی از " ‌فریدون حسن پور "‌ را به ثبت رسانده است. نخستین تجربه همکاری مشترک فروتن با این کارگردان به فیلم معناگرای "‌وقتی همه خواب بودند"‌ بر می گردد که فروتن در آن جا در نقش یک جوان ساده دل و عقب افتاده ذهنی را ارائه می داد.
مهم ترین امتیاز فیلم " شبانه روز" حضور مربع ۴ ستاره (‌محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، مهناز افشار، حامد بهداد) است که امیدهای فیلم را برای موفقیت در گیشه بیشتر می کند.
محمدرضا فروتن سال گذشته با فیلم کنعان نقش یک "‌ مرد میانسال"‌ را ایفا کرد که به اعتقاد بسیاری بازی جذابش از دید داوران جشنواره پنهان ماند.
● مهتاب کرامتی:
برای فردی که هم تولیدی لباس دارد و هم سفیر صلح یونیسف در ایران است ،‌ "‌پرکار بودن در حوزه بازیگری "‌اتفاق عجیب و غریبی محسوب می شود.
مهتاب کرامتی با وجود همه دغدغه ها و گرفتاری هایی که دارد ۵ فیلم "تردید" واروژ کریم‌مسیحی،‌ "دوزخ، برزخ، بهشت" بیژن میرباقری، "شبانه‌روز" امید بنکدار و کیوان علیمحمدی و "بیست" عبدالرضا کاهانی را به جشنواره امسال تقدیم کرده است.
او علاوه بر ایفای نقش در فیلم های مختلف به نمایندگی از یونیسف در حوزه آموزش و حقوق کودک و تغذیه و سلامت کودکان نیز فعالیت دارد و در مناطق محروم مانند هرمزگان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان طرح هایی را دنبال می کند.
مهتاب کرامتی با نقش های تلویزیونی اش در سریال های مردان آنجلس و خاک سرخ به یک بازیگر معروف و محبوب بدل شد اما در سال های گذشته در فیلم هایی بازی کرد که اکران موفقی نداشتند. بنابراین به اندازه ابتدای دوران بازیگری اش در معرض دید قرار نگرفت.
وی هم اکنون فیلم آتش سبز را بر روی پرده دارد.
● پرویز پرستویی:‌
اگر سال گذشته فیلم "‌صد سال به این سال ها" اجازه نمایش پیدا می کرد،‌تنها نقش آفرینی او را در بین فیلم های پارسال می دیدیم. اما این اتفاق نیفتاد و غیبتش در جشنواره بیست و ششم به شدت احساس شد. او تنها بازیگری است که سه سال پیاپی موفق به کسب سیمرغ بازیگری شده است. (‌مارمولک ،‌ بید مجنون ، به نام پدر)‌
یلم"بیست" به کارگردانی "عبدالرضا کاهانی" و تهیه کنندگی "پوران درخشنده " برای نمایش در جشنواره بین المللی فیلم فجر آماده شد.
دوستداران پرویز پرستویی امسال با دو فیلم "‌بیست "‌ (‌ عبدالرضا کاهانی)‌ و کتاب قانون (‌مازیار میری)‌ با این بازیگر در جشنواره ملاقات خواهند کرد.
" کتاب قانون"‌ دومین تجربه همکاری مشترک پرستویی با "مازیار میری" محسوب می شود. همکاری که در فیلم "‌فریاد سکوت" نتیجه درخشانی در پی نداشت.
فیلم "بیست" با مضمونی اجتماعی، داستان تعدادی کارگر شاغل در یک تالار پذیرایی است که وابستگی عاطفی به مکان کاری خود دارند، اما تالار قرار است در بیست روز بعد تعطیل شود و آنها باید تلاش کنند که این اتفاق نیافتد.
"پرویز پرستویی" در کنار بازیگرانی چون "مهتاب کرامتی"، "حامد بهداد" ،"علیرضا خمسه" و "فرشته صدر عرفایی" در این فیلم ایفای نقش کرده است.
احسان رحیم زاده
http://www.filmneggar.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید