چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


رؤیای رنگین کمان


رؤیای رنگین کمان
یک سؤال: اهل سینما هستید؟ منظورم این نیست که مثلاً شما هم جزو فیلمسازان یا دست اندرکاران تولید فیلم هستید، بلکه خیلی ساده، منظورم این است که آیا سینما و فیلم دیدن و اینطور چیزها، برای شما اهمیت هم دارد یا نه؟ کافی است فقط بگویید که دوست دارید یک فیلم را روی پرده سینما ببینید یا حداقل، وقتی تلویزیون دارد یک فیلم سینمایی نشان می دهد، این فرصت را به خودتان می دهید که بالشی بگذارید و پایی دراز کنید و لم بدهید و تخمه ای بشکنید و فیلمی ببینید!
اگر چنین خصلتی دارید که وقتی تلویزیون دارد فیلم نشان می دهد یا سینمای دو خیابان آن طرفتر فیلمی اکران کرده که وسوسه دیدنش شما را واداشته که دست اهل و عیال را بگیرید و عصر روزی، سر از سالن تاریک سینما در بیاورید، همین اندازه اشتیاق، کفایت می کند تا ما، شما را به عنوان مخاطب سینمای ایران بشناسیم.
خوب، پس حالا، احتمالاً خیلی دوست خواهید داشت تا به بهانه برگزاری بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر، چیزهایی درباره برنامه های جشنواره امسال بدانید. البته حدس می زنم که بخشی از این اطلاعات را به صورت پراکنده از این طرف و آن طرف شنیده باشید، اما این مطلب، در همین فرصت اندکش می خواهد یک تصویر کلی از جشنواره امسال به شما نشان بدهد. گفتید که اهل سینمایید؟! خوب، پس بفرمایید جشنواره، آن هم بدون بلیت!
امسال و پیش از شروع جشنواره بیست و ششم فیلم فجر، یک اتفاق مهم افتاد و آن چیزی نبود جز استعفای علیرضا رضا داد که پس از چندین سال فعالیت در بخشهای مختلف مرتبط با سینمای ایران، دو سالی بود که در سمت مدیر عاملی بنیاد سینمایی فارابی فعالیت می کرد و دبیر جشنواره های بیست و چهارم و بیست و پنجم فیلم فجر نیز بود. او پس از این استعفا که مدتها بود که خبر آن شنیده می شد، به سمت مشاور عالی و نماینده ویژه جعفری جلوه ( معاونت سینمایی وزرات ارشاد) در هیأت امنا و شرکتها و مؤسسه های وابسته به بنیاد فارابی منصوب شد.
با استعفای رضا داد، مدیرعاملی بنیاد فارابی به دکتر مجید شاه حسینی، از مدیران تلویزیون رسید که در فاصله سالهای ۷۴ تا ۸۵ به عنوان مدیر گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه یک سیما فعالیت داشته و در بخش عمده این ایام نیز با محمدرضا جعفری جلوه (مدیر آن زمان شبکه یک و معاون سینمایی فعلی) همکاری کرده است.
این اتفاق از آن نظر حائز اهمیت است که این استعفا در زمانی واقع شد که فرصت زیادی تا برگزاری جشنواره بیست و ششم باقی نمانده بود و طبیعتاً امکان بروز تغییراتی در برنامه های جشنواره را موجب می شد که گویا با برنامه ریزیهای رضا داد قبل از تحویل پستش، مشکلات مجید شاه حسینی در اولین روزهای کاری اش در سمت مدیر عاملی بنیاد فارابی و دبیری جشنواره بیست و ششم به حداقل رسید.
اما جشنواره امسال، مثل هر سال در دو بخش «سینمای ایران» و «سینمای جهان» (رقابتی و غیر رقابتی) برگزار می شود که هر بخش هم زیر مجموعه های خودش را دارد.
در مجموع، در این دوره از جشنواره ۲۲۴ فیلم بلند سینمایی، کوتاه و مستند از ۶۳ کشور جهان به روی پرده می رود که از این میان ۸۸ فیلم ایرانی و ۱۳۶ فیلم خارجی هستند.
از میان فیلمهای ایرانی، ۴۴ فیلم بلند داستانی، ۱۴ مستند بلند، ۱۲ مستند کوتاه و ۱۸ فیلم داستانی کوتاه هستند و فیلمهای خارجی، ۷۹ فیلم بلند داستانی، ۴۶ فیلم کوتاه داستانی و ۱۳ عنوان فیلم مستند را شامل می شوند.
در بخش سینمای ایران، هدف، معرفی فیلمهای ارزشمند یک سال فیلمسازی در سینمای ایران است و ارزیابی و تشویق هنرمندان این عرصه به منظور اعتلای «هنر، صنعت» سینما. البته شرط اصلی حضور در این بخش، زمان تولید یا نمایش فیلم است و فیلمهایی در جشنواره فیلم فجرامسال حضور دارند که تا بهمن ماه سال ۱۳۸۶ در تهران و یا در دوره های گذشته این جشنواره به نمایش در نیامده یا از تاریخ تولید آنها بیش از دو سال نگذشته باشد.
هیأت انتخاب فیلمهای بخشهای مختلف جشنواره امسال هم عبارت بودند از :
▪ هیأت انتخاب بخش فیلمهای سینمای بین الملل: سیاوش صلواتیان، محمد سعید قائنی نجفی، جمال امید، محمدرضا مختاری.
▪ هیأت انتخاب بخش فیلمهای سینمای ایران: محمد ابراهیم صلواتی فرد، محمدرضا تخت کشیان، داریوش فرهنگ، پوران درخشنده، مجید رضا بالا.
▪ هیأت انتخاب بخش فیلمهای کوتاه و مستند ایران: بیژن میرباقری، مهدی همایون فر، محمود زنده نام.
▪ هیأت انتخاب بخش مواد تبلیغی: ایرج تقی پور، علیرضا سرتیپی اصفهانی، رضا عابدینی، مهدی کرم پور، امیر عباس گردان.
اما رسم نچندان خوشایند جشنواره امسال، همچون سالهای گذشته، اطلاع رسانی قطره چکانی و ذره ای لیست داوران بخشهای مختلف جشنواره بود که همچنان سؤال بسیاری از علاقه مندان سینماست که چرا جشنواره ای با این وضعیت و بعد از بیست و پنج دوره برگزاری، نمی تواند لیست کامل داوران بخشهای مختلفش را یک جا ارایه کند؟! این مشکل امسال هم به چشم آمد و لیست داوران بخشهای مختلف جشنواره، با فواصل مختلف اعلام شد.
امسال ۱۵ داور خارجی به همراه پنج داور ایرانی در بخش بین الملل و ۱۶ داور ایرانی هم در بخش سینمای ایران، فیلمهای جشنواره را داوری می کنند.
اما لیست داوران بخشهای مختلف جشنواره به این شرح است:
داوران بخش «سودای سیمرغ» (سینمای ایران) عبارتند از: مسعود جعفری جوزانی، احمدرضا معتمدی، کیومرث پوراحمد، امین تارخ، اکبر نبوی، منوچهر محمدی و احمد مراد پور.
داوران بخش «نگاه اول»هم عبارتند از: مسعود فراستی، میراحمد میراحسان، محمد رضا مختاری، محمد رضا شرف الدین و کیانوش عیاری.
داوران خارجی بخش «جلوه گاه شرق« (سینمای آسیا) هم عبارتند از: «عباس ارناوط» دبیر جشنواره فیلم الجزیره، «پیتر هری ریست» رئیس دانشکده سینمایی دانشگاه کنکوردیا در کانادا، «امابل تیکوی اگولوز» فیلمساز و دبیر جشنواره سینما نیلا از فیلیپین ،«رئیس چلیک» فیلمساز ترک و «سیدمهدی شجاعی» داستان نویس از ایران.
داوران بخش «جام جهان نما» (سینمای بین الملل) جشنواره امسال هم عبارتند از: «بودادب داسگوپتا» فیلمساز هندی، «لئون ویتالی» تهیه کننده انگلیسی، «ولادیمیر منشوف» فیلمساز آذربایجانی، «جیان پائلو کوگنو» فیلمساز از ایتالیا، «نیکول گیومه» دبیر جشنواره از فرانسه و «اکبر عالمی» مدرس سینما و «محمد بزرگ نیا» کارگردان سینما از ایران.
داوران بخش «چشم واقعیت» هم عبارتند از: احمد ضابطی جهرمی، محمد تهامی نژاد، وحید موسائیان، محمد شهبا و محمدرضا دزفولی.
داوران بخش «در جستجوی معنا» (سینمای معناگرا) هم عبارتند از: «احسان نورا... قابیل» منتقد فیلم از ترکیه، «ماریو گرتر» پدرروحانی از جشنواره فیلم ادیان امروز ایتالیا، «مایکل پترونی» فیلمساز استرالیایی، «پیتر مالون« رئیس بخش سینمایی سیگنیس از انگلیس و «نادر طالب زاده» فیلمساز ایرانی .
داوران بخش «بین الادیان» هم عبارتند از: «آندرو روچا اسکارپتا» استاد الهیات از اسپانیا، «یوس هورمانس» از بلژیک به همراه دکتر «محمد باقر قهرمانی»استاد دانشگاه از ایران.
● بخش سینمای ایران جشنواره امسال، هشت بخش دارد:
۱) «سودای سیمرغ» (مسابقه آثار سینمای داستانی): یک گروه داوری شامل حداقل پنج نفر هنرمندان و صاحب نظران به انتخاب دبیر جشنواره ۱۶ سیمرغ را در دو گروه به برگزیدگان اهدا می کنند.
گروه اول: سیمرغ زرین جایزه ویژه سینمای ایران به نگاه ملی ( شرقی، دینی، ایرانی )
سیمرغهای بلورین «بهترین فیلم»، «کارگردانی»، «فیلمنامه»، «بازیگر نقش اول زن» و «بازیگر نقش اول مرد».
گروه دوم: در این بخش هیأت داوران جوایز خود را به فیلمهایی اهدا می کنند که موجب پیشرفت و ارتقا در آن حوزه تخصصی شده باشند، سیمرغهای بلورین «بهترین فیلمنامه اقتباسی»، «فیلمبرداری»، «تدوین»، «موسیقی متن»، «بازیگر نقش زن مکمل»، «بازیگر نقش مرد مکمل»، «صدای فیلم»، «طراحی صحنه و لباس»، «جلوه های ویژه» و «چهره پردازی» از جمله این جوائزاند.
فیلمهای امسال این بخش عبارتند از:
▪ باد درعلفزار می پیچد (خسرو معصومی)
▪ به همین سادگی (سیدرضا میرکریمی)
▪ در میان ابرها (سیدروح ا... حجازی)
▪ دیوار ( محمد علی طالبی)
▪ شب (رسول صدرعاملی)
▪ آتش سبز (محمدرضا اصلانی)
▪ آواز گنجشکها (مجید مجیدی)
▪ آن مرد آمد (حمید بهمنی)
▪ استشهادی برای خدا (علیرضا امینی)
▪ احضار شدگان ( آرش معیری)
▪ انعکاس (رضا کریمی)
▪ جعبه موسیقی (فرزاد موتمن)
▪ خاک آشنا (بهمن فرمان آرا)
▪ خواب زمستانی (سیامک شایقی)
▪ ستایش (محمدرضا رحمانی)
▪ سهم گمشده (حسن نجفی)
▪ تولدی دیگر (عباس رافعی)
▪ حس پنهان (مصطفی رزاق کریمی)
▪ کنعان (مانی حقیقی)
▪ هامون و دریا (ابراهیم فروزش)
▪ همیشه پای یک زن در میان است ( کمال تبریزی)
▪ محیا (اکبر خواجویی)
▪ پرچمهای قلعه کاوه (محمدنوری زاد)
▪ فرزند خاک (تلخ عین عسل) (محمدباشه آهنگر)
۲) «نگاه اول»(نخستین فیلم بلند فیلمساز): در این بخش یک سیمرغ بلورین به بهترین فیلم اول فیلمساز با داوری یک گروه مستقل اهدا می شود.
فیلمهای امسال این بخش هم این فیلمهایند:
▪ انتهای زمین (ابوالفضل صفاری)
▪ تنها دو بار زندگی می کنیم (بهنام بهزادی)
▪ چراغی در مه (پناه بر خدا رضایی)
▪ حس پنهان(مصطفی رزاق کریمی)
▪ دایره زنگی(پریسا بخت آور)
▪ در میان ابرها(سید روح ا... حجازی)
▪ ستایش (محمدرضا رحمانی)
▪ سفر به سرزمین دور(ساسان پسیان)
▪ سهم گمشده (حسن نجفی)
▪ شب حوراء (شهاب ملت خواه)
▪ قرنطینه (منوچهر هادی) و
▪ کتونی سفید (محمد ابراهیم معیری).
۳) «مرور سینمای ایران(غیر رقابتی): فیلمهای این بخش از میان آثاری انتخاب شده اند که به دلیل محدودیت در تعداد فیلمهای بخش مسابقه، موفق نشده اند در بخش مسابقه حضور داشته باشند. در این بخش نیز فیلمها مورد ارزیابی قرار می گیرند و دبیر جشنواره از بهترین اثر قدردانی خواهد کرد.
۴) «بخش خارج از مسابقه»: فیلمهای این بخش، آثاری موازی با فیلمهای بخش مسابقه هستند، اما به لحاظ رعایت مقررات(از جمله عضویت یکی از سازندگان فیلم در هیأت داوری) امکان حضور در بخش مسابقه را ندارند و یا سازنده فیلم، خود خواستار نمایش فیلمش در این بخش شده است. فیلمهای خارج از مسابقه جشنواره امسال عبارتند از:
▪ تنها دو بار زندگی می کنیم (بهنام بهزادی)
▪ چراغی در مه (پناه بر خدا رضایی)
▪ سایاب (محمد علی سجادی)
▪ شب حوراء (شهاب ملت خواه)
▪ صد سال به این سالها (سامان مقدم)
▪ نشانی (فریدون حسن پور)
▪ همخانه (مهرداد فرید)
▪ انتهای زمین(ابوالفضل صفاری)
▪ سبز کوچک (غلامرضا رمضانی)
▪ حقیقت گمشده (محمد احمدی)
▪ هر شب تنهایی(رسول صدرعاملی)
▪ قرنطینه (منوچهر هادی).
۵) «فیلم برگزیده تماشاگران»: جشنواره از طریق مراجعه به آرای تماشاگران فیلمهای جشنواره، به محبوب ترین فیلم ایرانی حاضر در بخش مسابقه سیمرغ بلورین اهدا خواهد کرد. این گونه رأی گیریها معمولاً با در اختیار گذاشتن فرمهای ارزشیابی به بینندگان فیلمها پس از نمایش آنها در سالنهای جشنواره برگزار می شود. انجام این کار را معمولاً هر سال خانه سینما به عهده داشت و امسال هم گویا دوستان دست اندرکار در خانه سینما، با جمع آوری آرا بینندگان فیلمهای جشنواره، فیلم برتر هر روز را اعلام می کنند و در مراسم اختتامیه هم فیلم برتر جشنواره به انتخاب بینندگان را معرفی خواهند کرد.
۶) «راه انبیا (جایزه ویژه بین الادیان): یک گروه داوری بین المللی، پس از بررسی فیلمهای ایرانی حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران، به بهترین فیلم با مضمون «گفتگوی ادیان» و «تعالیم مشترک انبیای الهی» جایزه ای اهدا می کند.
۷) «مسابقه آثار مستند و فیلم کوتاه داستانی، جشنواره جشنواره ها»: در این بخش، سه سیمرغ بلورین به بهترین فیلم «مستند بلند و نیمه بلند»، بهترین فیلم «مستند کوتاه» و «بهترین فیلم داستانی کوتاه» اهدا می شود. فیلمهای امسال این بخش هم عبارتند از:
▪ سودای سیمرغ ( مسابقه فیلمهای کوتاه داستانی)
بومرنگ / در خانه ما (انیمیشن)/ داستان شب بلوار / شب روز برفی / راه رفتن روی ریلها / روی خط / خدا می بیند / خواب سرد / صندلی کنار پنجره / سریدن روی یخ نازک روز جدید/ تابلو / تنگ خالی ماهی / قفس (انیمیشن) / چاووش / نقش هزار و یک شب (انیمیشن) /همه روزهای خوب / میخانه سبز.
▪ چشم واقعیت ( آثار بخش فیلمهای مستند نیمه بلند و کوتاه)
روشنان / روز آفرینش / روز حادثه / الرماد / ایران در اعلان / سیانوزه / ترانه اندوهگین کوهستان/ گورستان بی نام /قدرت / نزدیکتر از نفس / من انرژی هسته ای نیستم/ پشت آن تپه برفی.
▪ چشم واقعیت ( آثار بخش فیلمهای مستند بلند ایرانی)
بازارهای ایرانی/ به کجا تعلق دارم /بم شهر بی دفاع/ جادوگر /زنبق و خاکستر/ سپیدار و کلاغ /تینار /حدیث سرو /کودک دیروز، خیال/ کوههای درد /هراس و پرواز/هفت رخ فرخ ایران/ پردیس پارسی.
۸) «نکوداشت سینمای ایران»: در این دوره از جشنواره و در بخش سینمای ایران، دو بزرگداشت برای دو سینماگر ملی فقید، علی حاتمی و رسول ملاقلی پور برگزار می شود و گزیده ای از آثار آن ها به نمایش در می آید و نکوداشت های جشنواره هم به هنرمندانی چون مسعود جعفری جوزانی ( کارگردان سینما) و پروانه معصومی ( بازیگر)اختصاص یافته است .
۹) «مسابقه سینمای آسیا»: در این دوره، ۱۱ فیلم در بخش مسابقه سینمای آسیا به نمایش در می آیند:
▪ بازگشت به خانه(ژانگ یانگ)
▪ شب جایگزینی( لی یون-کی)
▪ استشهادی برای خدا(علیرضا امینی)
▪ اُُُلژان (فولکر شلوندروف )
▪ کارت شناسایی(غسان شمیط)
▪ پیوندهای خویشاوندی(کیم تائه- یونگ)
▪ به همین سادگی(رضا میرکریمی)
▪ ابریشم(سو چائو- پین)
▪ انتظار در تاریکی(دایسوکه تنگان)
▪ زندگی در ترس(بوی تاک چوین)
▪ هامون و دریا(ابراهیم فروزش).
اما بخش مهم دیگر جشنواره امسال، بخش جام جهان نما ( بخش مسابقه سینمای بین الملل بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر) است که امسال ۱۹ فیلم در این بخش بایکدیگر رقابت می کنند. سه فیلم ایرانی «آتش سبز» از محمدرضا اصلانی، «آواز گنجشکها » از مجید مجیدی و«کنعان» از مانی حقیقی در این بخش از جشنواره با فیلمهای خارجی«دوازده» ساخته نیکیتا میخالکوف از روسیه، «الکساندرا» ساخته الکساندر سوخوروف از روسیه، «نیمه بالغ» ساخته یوسف علی خان از انگلیس، «آریا» ساخته تاکوشی سوباکاوا از ژاپن،« فرزندان افتخار» ساخته کریشتینا گودا از مجارستان، «چشم انداز کنگو» ساخته فیلیپه فالاردو محصول مشترک کانادا، بلژیک و فرانسه، «تخم مرغ» ساخته سمی کاپلانوغلو محصول مشترک ترکیه و یونان، «منطقه کروسز» ساخته رافائل روسال محصول مشترک گواتمالا، نروژ و هلند، «فاصله تا خوشبختی» ساخته مایکل جیمز رولند از استرالیا، «مایکل کلایتون» ساخته تونی گیلروی از آمریکا، «میروش» ساخته ماریوس هولست از نروژ، «غیر قابل انتشار» ساخته برایان دی پالما محصول مشترک آمریکا و کانادا، «سرزمین شب روان» ساخته ترسا پراتا محصول مشترک موزامبیک و پرتغال، «بازگشت پرستوها» ساخته اصلان گالازوف از روسیه، «بسیار خوب متشکرم» ساخته امانوئل کائو از فرانسه و «ویولون» ساخته فرانسیسکو وارگاس از مکزیک در این بخش با یکدیگر رقابت خواهند کرد. رقابتی که طبیعتاً برای سینمای ایران حضور و موفقیت در آن، حائز اهمیت بسیاری است.
بخش دیگری از جشنواره امسال، بخش «در جستجوی حقیقت» ( مسابقه سینمای معناگرا) است که در آن فیلمهایی با مضامین معناگرایانه به نمایش در می آیند. فیلمهای حاضر در این بخش عبارتند از: فیلم های ایرانی «شب» از رسول صدرعاملی، «فرزند خاک» (تلخ عین عسل ) از محمد باشه آهنگر و «در میان ابرها» از سیدروح ا... حجازی که در این بخش، با فیلمهای «۱۴۰۸» ساخته میکائیل هافستروم از آمریکا، «گهواره» ساخته تیم براون از کانادا، «جنگل مرگ» ساخته دنی پانگ از هنگ کنگ، «به یاد خودم» ساخته ساوریو کوستانزو از کشور ایتالیا، «جزیره» ساخته پاول لونگین از روسیه، «ازدواج» ساخته هوآ تااو تنگ از چین، «پرفسور و معادله محبوبش» ساخته تاکاشی کویی زومی از ژاپن، «وقت مردن» ساخته دوروتا کدیرافسکا از لهستان و «یلا» ساخته کریستیان پتزولد از آلمان رقابت می کنند.
دیگر بخشهای جشنواره امسال که به صورت غیر رقابتی برگزار می شوند، عبارتند از: مرور آثار اینگمار برگمان فیلمساز مشهور سوئدی که سال گذشته میلادی درگذشت با ۹ فیلم، مرور آثار نیکیتا میخالکوف فیلمساز معروف روسی با هشت فیلم و نمایشهای ویژه آثار داستانی روز با ۱۵ فیلم.
همچنین بخش ویژه ای از جشنواره امسال، به نمایش فرهنگ مقاومت مردم فلسطین و لبنان اختصاص یافته که در این بخش از جشنواره ۲۴ فیلم به نمایش در می آیند.در این دوره از جشنواره همچنین تندیس ویژه «مصطفی عقاد» به بهترین فیلم در بخش بین الملل با موضوع «ایمان و امید» اهدا می شود.
امسال برای چهارمین سال متوالی، سیستمهای حفاظتی برای جلوگیری از کپی برداری غیر مجاز از فیلمهای اکران شده در سالنهای سینمای جشنواره برقرار شده و گویا تلاش می شود تا کوچکترین امکانی برای فیلمبرداری از فیلمهای اکران شده باقی نماند!
کد گذاری فیلمهایی که در سالنهای جشنواره به نمایش در می آیند هم، از راه حلهای دیگری است که تهیه کنندگان فیلمها، برای حفاظت فیلمهای خود در نظر گرفته اند،. اما همچون همیشه این امکان وجود دارد که پس از جشنواره، سر و کله چند فیلم از فیلمهای جشنواره روی بساط سی دی فروشهای کنار پیاده رو پیدا شود!
کم لطفی صدا و سیما در پوشش خبری و تصویری جشنواره فیلم فجر در طی سالهای اخیر، روابط عمومی جشنواره را به تحرک واداشته تا با بهره گیری از اینترنت تلاش کند تا پوشش خبری بیشتری به این مراسم بدهد. روابط عمومی جشنواره اعلام کرده که مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره بیست و ششم را به صورت آن لاین و از طریق سایت خود جشنواره پوشش خواهد داد و کاربران می توانند با ثبت نام و دریافت رمز عبور، تصاویر این مراسم را از طریق اینترنت ببینند و البته آنها که از طریق خطوط تلفن مرتبط خواهند بود، به علت پایین بودن سرعت ارتباط، فقط می توانند صدای مراسم را بشنوند !
البته با وضعیت فعلی خطوط اینترنت، کمی تا قسمتی بعید است این ایده به نتیجه مطلوب برسد، اما همین که ایده چنین کاری در ذهن دست اندرکاران شکل گرفته، خود شایسته تشکر است!
امسال همچنین در یازدهمین بازار فیلم و برنامه های تلویزیونی ایران که در مرکز آفرینشهای هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود ۵۴ کمپانی از ۴۵ کشور جهان حضور خواهند داشت و این بازار شاهد حضور ۲۹۴ میهمان (شامل ۱۴۰ ایرانی و ۱۵۴ خارجی ) خواهد بود.
کشورهای حاضر در جشنواره امسال عبارتند از: ایران، ارمنستان، استرالیا، افغانستان، بنگلادش، بلژیک، بحرین، برزیل، کانادا، جمهوری چک، چین، مصر، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، مجارستان، هندوستان، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، اردن، عربستان، کویت، لبنان، مالزی، موناکو، هلند، نیجریه، نروژ، فلسطین، لهستان، پورتوریکو، فیلیپین، قطر، روسیه، کره جنوبی، سوریه، سوئیس، تایلند، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلیس، اوکراین، آمریکا، آرژانتین، ایرلند، اسپانیا، اسلواکی، گواتمالا، گرجستان، قزاقستان، تایوان، موزامبیک، پرتغال، مکزیک، کلمبیا، اسکاتلند، سوئد، ویتنام، آفریقای جنوبی و لوکزامبورگ.
امسال ۹ سینما میزبان مخاطبان مردمی فیلمهای جشنواره خواهند بود: سینماهای «آزادی»، «آستارا»، «آفریقا»، «اریکه ایرانیان»، «موزه سینما»، «فرهنگ ۱ و ۲»، «عصر جدید ۱و ۲» و «فلسطین ۱ و ۲ و ۳» و «بهمن ۱ و ۲» و سینما «صحرا» نیز، اختصاص به نمایش فیلمهای جشنواره برای دست اندرکاران مطبوعات خواهد داشت.
بلیتهای سینما آزادی هم پیش فروش نخواهد شد و این سینما در طول برگزاری جشنواره از طریق گیشه به فروش بلیتهای فیلمهای جشنواره خواهد پرداخت.
همچنین ۱۴۶ فیلم خارجی جشنواره امسال با استفاده از سیستمهای نمایشگر «ال ای دی» در چهار سالن نمایش فیلم به صورت همزمان زیر نویس و پخش خواهند شد.
معمولاً بخش اعظم مخاطبان فیلمهای جشنواره را هر سال، دانشجویان رشته های مختلف تشکیل می دهند که امسال برای این دسته از علاقه مندان، با تخفیف بیست درصدی، امکان آن فراهم شده تا با خرید یک سری بلیت، فرصت استفاده از فیلمهای جشنواره را به دست بیاورند.
امروز دومین روز برگزاری جشنواره بیست و ششم فیلم فجر است و تا رسیدن به روزهای پایانی جشنواره و اعلام نتایج فیلمها و کارگردانان برگزیده، چند روز فاصله باقی است، روزهایی که البته به سرعت خواهند گذشت و نشان خواهند داد که سینمای ایران، امسال چه کرده است!
امیدواریم فیلمهای امسال، آثاری قابل تامل ( و قابل تحمل!) باشند و نشان از آن که، سینمای ایران، در سالی که پشت سر گذاشته، قدمی رو به پیش برداشته.گذشت این روزها و دیدن فیلمهای جشنواره، نتیجه را معلوم خواهد کرد. فعلاً که با رویای رنگین کمان، زیر باران ایستاده ایم!
علی جعفری
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید