یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
نگاهی به شاهنامه
جهانبینی «حماسه» در شاهنامه فردوسی
جهانبینی فردوسی در شاهنامه «حماسه» است. از این روست كه نگاه فردوسی به جهان اعم از «طبیعت» و «انسان» رنگ حماسی دارد. اما این نگاه در تمام شاهنامه جاری و ساری نیست. به عبارتی دیگر فردوسی به اقتضای موضوع هر جا كه تناسب ایجاب كرده باشد به حماسه روی میآورد. بدین ترتیب در شاهنامه فردوسی دو نگاه متفاوت در نظر میآید؛ یكی آنجا كه جنگی در كار نیست و زندگی با جلوههای زیبای آن جریان دارد. از این دست است صحنهای از عروسی «فرنگیس» با «سیاوش»:
نیامد سر یك تن اندر نهفت به یك هفته در مرغ و ماهی نخفت
ز شادی و آواز رامشگران زمین باغ گشت از كران تا كران
و دیگر آنجا كه صحنهٔ نبرد را تصویر و ترسیم میكند:
شب تیره از بیم شد ناپدید چو خورشید شمشیر رخشان كشید
در نگاه اول فردوسی و عناصر و اجزای طبیعت را با حماسه درگیر نمیكند. اما در دیگر نگاه گذشته از اینكه طبیعت و انسان او طبیعت و انسانی است حماسی به تناسب صحنهٔ نبرد، سخن با توصیفی حماسی از آوردگاه آغاز میشود و این توصیف در نهایت ایجاز به صحنه آرایی میپردازد . در خوان پنجم ، آنجا كه اولاد به دست رستم گرفتار می شود . واژگان شب ، ماه، ستاره و خورشید از ان كه با هم تناسب لفظی دارند به لحاظ معنی و به زبان «اشاره» ، چگونگی چیره شدن «رستم» بر «اولاد» را بیان می كند .
ستاره نه پیدا نه تا بنده ماه شب تیره چون روی زنگی سیاه
ستاره به خم كمند اندرست تو خورشید گفتی به بند اندرست
این زبانشناسی گاه در وصف مشعوق نیز از اجزای حماسه بهره می گیرد ، در داستان خواستگاری كاوس از سودابه ، دختر شاه هاماوران چنین میسراید :
زبانش چو خنجر لبانش چو قند به بالا بلند و گیسو كمند
دو یاقوت ، رخشان دو نرگس ، دژم ستون دو ابرو چو سیمین قلم
فردوسی با تشبیه «زبان» به «خنجر» و تشبیه «ابروان» به «ستون» برای توصیف شمایل معشوق از زبان حماسه وام میگیرد این نگرش به معشوق بعدها در زبان مولانا، سعدی و حافظ به اوج میرسد . در شاهنامه حتی برای بیان مفاهیم فلسفی و هستی شناسی نیز «زبان حماسه » به زیبایی جریان دارد:
گهی چون كمانست و گاهی چو تیر چنین است گردار گردان پیر
در داستان عزیمت «طوس» و «فریبرز» به دژبهمن و ناكامی آنها اجزای طبیعت در بیان ماجرا نقش مؤثری دارند:
سپهر اندر آورد شب را به زیر چو خورشید بر زد سر از برج شیر
میان زره مرد جنگی بسوخت سنانها ز گرمی همی بر فروخت
با آنكه صنعت تناسب (مراعات النظیر) صنعتی لفظی به شمار میرود و فردوسی از این صنعت بسیار بهره برده است اما شاهكار شاهنامه در برقراری تناسب میان مفاهیم و مضامین است. در داستان «بازگشتن ایرانیان به نزد خسرو «تاج» نماد پادشاهی است و «روز سفید» نماد پادشاه و اینها همه با «خسرو» تناسب دارند:
برآمد سر تاج روز سفید چو بر زد سر از كوه خوشید شید
حاصل فرجام را با یكی از زیباترین صحنهآراییهای حماسی شاهنامه به پایان میبریم، صحنهٔ «سپاه فرستادن افراسیاب به نزدیك پیران»:
تو گفتی شب اندر هوا لاله گشت درخشیدن تیغ و پوبین و خشت
زمین گفتی از خون میستان شدست زنیزه هوا چون نیستان شدست
فرهاد رستمی
جهانبینی فردوسی در شاهنامه «حماسه» است. از این روست كه نگاه فردوسی به جهان اعم از «طبیعت» و «انسان» رنگ حماسی دارد. اما این نگاه در تمام شاهنامه جاری و ساری نیست. به عبارتی دیگر فردوسی به اقتضای موضوع هر جا كه تناسب ایجاب كرده باشد به حماسه روی میآورد. بدین ترتیب در شاهنامه فردوسی دو نگاه متفاوت در نظر میآید؛ یكی آنجا كه جنگی در كار نیست و زندگی با جلوههای زیبای آن جریان دارد. از این دست است صحنهای از عروسی «فرنگیس» با «سیاوش»:
نیامد سر یك تن اندر نهفت به یك هفته در مرغ و ماهی نخفت
ز شادی و آواز رامشگران زمین باغ گشت از كران تا كران
و دیگر آنجا كه صحنهٔ نبرد را تصویر و ترسیم میكند:
شب تیره از بیم شد ناپدید چو خورشید شمشیر رخشان كشید
در نگاه اول فردوسی و عناصر و اجزای طبیعت را با حماسه درگیر نمیكند. اما در دیگر نگاه گذشته از اینكه طبیعت و انسان او طبیعت و انسانی است حماسی به تناسب صحنهٔ نبرد، سخن با توصیفی حماسی از آوردگاه آغاز میشود و این توصیف در نهایت ایجاز به صحنه آرایی میپردازد . در خوان پنجم ، آنجا كه اولاد به دست رستم گرفتار می شود . واژگان شب ، ماه، ستاره و خورشید از ان كه با هم تناسب لفظی دارند به لحاظ معنی و به زبان «اشاره» ، چگونگی چیره شدن «رستم» بر «اولاد» را بیان می كند .
ستاره نه پیدا نه تا بنده ماه شب تیره چون روی زنگی سیاه
ستاره به خم كمند اندرست تو خورشید گفتی به بند اندرست
این زبانشناسی گاه در وصف مشعوق نیز از اجزای حماسه بهره می گیرد ، در داستان خواستگاری كاوس از سودابه ، دختر شاه هاماوران چنین میسراید :
زبانش چو خنجر لبانش چو قند به بالا بلند و گیسو كمند
دو یاقوت ، رخشان دو نرگس ، دژم ستون دو ابرو چو سیمین قلم
فردوسی با تشبیه «زبان» به «خنجر» و تشبیه «ابروان» به «ستون» برای توصیف شمایل معشوق از زبان حماسه وام میگیرد این نگرش به معشوق بعدها در زبان مولانا، سعدی و حافظ به اوج میرسد . در شاهنامه حتی برای بیان مفاهیم فلسفی و هستی شناسی نیز «زبان حماسه » به زیبایی جریان دارد:
گهی چون كمانست و گاهی چو تیر چنین است گردار گردان پیر
در داستان عزیمت «طوس» و «فریبرز» به دژبهمن و ناكامی آنها اجزای طبیعت در بیان ماجرا نقش مؤثری دارند:
سپهر اندر آورد شب را به زیر چو خورشید بر زد سر از برج شیر
میان زره مرد جنگی بسوخت سنانها ز گرمی همی بر فروخت
با آنكه صنعت تناسب (مراعات النظیر) صنعتی لفظی به شمار میرود و فردوسی از این صنعت بسیار بهره برده است اما شاهكار شاهنامه در برقراری تناسب میان مفاهیم و مضامین است. در داستان «بازگشتن ایرانیان به نزد خسرو «تاج» نماد پادشاهی است و «روز سفید» نماد پادشاه و اینها همه با «خسرو» تناسب دارند:
برآمد سر تاج روز سفید چو بر زد سر از كوه خوشید شید
حاصل فرجام را با یكی از زیباترین صحنهآراییهای حماسی شاهنامه به پایان میبریم، صحنهٔ «سپاه فرستادن افراسیاب به نزدیك پیران»:
تو گفتی شب اندر هوا لاله گشت درخشیدن تیغ و پوبین و خشت
زمین گفتی از خون میستان شدست زنیزه هوا چون نیستان شدست
فرهاد رستمی
منبع : ماهنامه بهارستان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری تهران پلیس قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سازمان هواشناسی آتش سوزی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا مسکن ایران خودرو تورم سایپا
زنان تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سینمای ایران قرآن کریم سینما فیلم موسیقی سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل آیفون تبلیغات همراه اول فناوری اینترنت سامسونگ گوگل بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
خواب موز بارداری دندانپزشکی کاهش وزن آلزایمر مالاریا