شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


حد لواط


حد لواط
لواط یا مباشرت‌ همجنسان‌ مرد، جرمی‌ خاص‌برای‌ مردان‌ است‌ كه‌ از ماده‌ ۱۰۸، ۱۲۶ قانون‌مجازات‌ اسلامی‌ بدان‌ پرداخته‌ شده‌ است‌. تحقق‌این‌ جرم‌ شنیع‌ در جامعه‌ اسلامی‌ كشورمان‌ بسیاراندك‌ است‌ و كسانی‌ مرتكب‌ این‌ بزه‌ می‌شوند كه‌حق‌ خداوندمنان‌ را در قانونمندی‌ شخصی‌ انسان‌نادیده‌ می‌انگارند و با پیروی‌ از قوم‌ فاسد لوط و یابه‌ اصطلاح‌ همجنس‌بازان‌ مغرب‌ زمین‌ مرتكب‌این‌ جنایت‌ می‌شوند. حد فاعل‌ و مفعول‌ كه‌ بالغ‌ وعاقل‌ و مختار باشند اعدام‌ است‌. اینها كسانی‌هستند كه‌ نه‌ تنها حضور خداوند را در عالم‌ هستی‌لحاظ نمی‌كنند بلكه‌ با تجاوز و تعدی‌ به‌ حقوق‌الهی‌ با بی‌حرمتی‌ و توهین‌ خود را نسبت‌ به‌ ذات‌كبریایی‌ حضرت‌ پروردگار به‌ ظهور می‌رسانند این‌حد و حكم‌ آن‌ درباره‌ زنان‌ تعریف‌ و ثابت‌ نشده‌است‌ بنابراین‌ حقوق‌ زنان‌ در خصوص‌ این‌ بزه‌موضوعا منتفی‌ است‌ بنابراین‌ بحث‌ مقایسه‌ بین‌حقوق‌ مرد و زن‌ در این‌ عنوان‌ كیفری‌ مطرح‌نیست‌ تا بگوییم‌ تبعیضی‌ علیه‌ زنان‌ رخ‌ داده‌ است‌ .
● ادله‌ اثبات‌ لواط
طبق‌ مواد ۱۱۴ و ۱۱۸ - ۱۱۹ و ۱۲۰ قانون‌مجازات‌ اسلامی‌، ادله‌ اثبات‌ جرم‌ لواط بیان‌ شده‌است‌ كه‌ عبارت‌ است‌ از اقرار مرتكب‌ جرم‌ یاشهادت‌ شهود یا علم‌ قاضی‌ كه‌ از طرق‌ متعارف‌حاصل‌ شود تنها بحثی‌ كه‌ باقی‌ می‌ماند شهادت‌شهود درباره‌ جرم‌ لواط است‌ كه‌ طبق‌ مواد ۱۱۷و ۱۱۸ حد لواط با شهادت‌ چهار مرد عادل‌ كه‌ آن‌را مشاهده‌ كرده‌ باشند ثابت‌ می‌شود و شهادت‌زنان‌ به‌ تنهایی‌ یا ضمیمه‌ مرد لواط را ثابت‌نمی‌كند.
بعضی‌ از نویسندگان‌ عدم‌ دخالت‌ زنان‌ را درامر شهادت‌ برفعل‌ شنیع‌ لواط نوعی‌ تبعیض‌ علیه‌زنان‌ دانسته‌ و از این‌ جهت‌ قانون‌ مجازات‌ اسلامی‌را با بند ز ماده‌ ۲ كنوانسیون‌ متعارض‌ دانستند. این‌در حالی‌ است‌ كه‌ عدم‌ تحمل‌ مسئولیت‌ شهادت‌ برعمل‌ زشت‌ لواط نوعی‌ امتیاز و ارفاق‌ به‌ حال‌ زنان‌است‌ كه‌ با توجه‌ به‌ مسائل‌ روانی‌ و روحی‌ زنان‌ بهتراست‌ تا با این‌ بزه‌ زشت‌ هرگز درگیر نباشند علاوه‌برآنكه‌ مسائل‌ كیفری‌ و احكام‌ آنها، اموری‌ تعبدی‌هستند همانند قوانینی‌ كه‌ در حقوق‌ از نظم‌ عمومی‌جامعه‌ نشات‌ می‌گیرند و مخالفت‌ یا توافق‌قراردادی‌ برخلاف‌ آنها ممكن‌ نیست‌ در عین‌ حال‌حكمت‌ بسیاری‌ از احكام‌ با مذاق‌ انسانی‌ قابل‌تبیین‌ است‌ عدم‌ تحمل‌ مسئولیت‌ شهادت‌ سنگین‌ وپرتنش‌ روحی‌ روانی‌ جرم‌ لواط برزن‌، تبعیضی‌علیه‌ او نیست‌ بلكه‌ نوعی‌ قداست‌ بخشیدن‌ به‌حرمت‌ زن‌ است‌ كه‌ او اساسا از این‌ موضوع‌ناهنجار اجتماعی‌ به‌ دور نگاه‌ داشته‌ شود و درگیرجروبحث‌های‌ وقوع‌ یا عدم‌ وقوع‌ این‌ جرم‌ ازمنظر شهادت‌ و گواه‌ نباشد.
● مساحقه‌
طبق‌ ماده‌ ۱۲۷ قانون‌ مجازات‌ اسلامی‌«مساحقه‌» (همجنس‌بازی‌ زنان‌ است‌ با اندام‌تناسلی‌) این‌ جرم‌ مشابه‌ جرم‌ لواط است‌ بنابراین‌در اصل‌ مجرمانه‌ شناختن‌ التذاذ جنسی‌ دو جنس‌موافق‌ از یكدیگر هیچ‌ تبعیضی‌ بین‌ زن‌ و مرد نیست‌و هر یك‌ از جنس‌ زن‌ و مرد كه‌ این‌ عمل‌ ناهنجاررا مرتكب‌ شوند محكوم‌ به‌ مجازات‌ حد می‌شوند.
حد مساحقه‌ برای‌ هر یك‌ از زن‌ها طبق‌ ماده‌۱۲۹ قانون‌ مجازات‌ اسلامی‌ صد تازیانه‌ است‌ كه‌نسبت‌ به‌ حد لواط مردان‌ كه‌ اعدام‌ است‌ وضعیت‌سبكتری‌ دارد ولی‌ اگر سه‌ بار تكرار شود و بعد ازهر بار، حد جاری‌ گردد در مرتبه‌ چهارم‌ حد آن‌قتل‌ است‌.
راه‌های‌ ثبوت‌ مساحقه‌ در دادگاه‌ همان‌راه‌های‌ ثبوت‌ لواط است‌ كه‌ باز هم‌ زنان‌ از این‌موضوع‌ ناهنجار و زشت‌ اجتماعی‌ دور نگاه‌ داشته‌شدند تا بار روانی‌ مسئولیت‌ شهادت‌ بر آن‌ راتحمل‌ نكنند.
طبق‌ ماده‌ ۱۳۴ قانون‌ مجازات‌ اسلامی‌ هر گاه‌دو زن‌ كه‌ با هم‌ خویشاوندی‌ نسبی‌ داشته‌ باشندبدون‌ ضرورت‌، برهنه‌ زیر یك‌ پوشش‌ قرار گیرندبه‌ كمتر از صد تازیانه‌ تعزیر می‌شوند و در صورت‌تكرار این‌ عمل‌ و تكرار تعزیر در مرتبه‌ سوم‌ به‌ هریك‌ صد تازیانه‌ زده‌ می‌شود.
بعضی‌ از نویسندگان‌ حقوق‌ زنان‌ چنین‌نتیجه‌گیری‌ كردند كه‌ چنین‌ مجازاتی‌ به‌ عنوان‌تعزیر برای‌ مردان‌ نیست‌ زیرا اقدام‌ تفخیذ آنان‌مجرمانه‌ نیست‌ این‌ ادعا درست‌ نیست‌ زیرا كمتر ازحد لواط مجازات‌ تعزیر نیز برای‌ مردان‌ به‌ جرم‌تفخیذ و التذاذ جنسی‌ كمتر از لواط وجود دارد واز این‌ جهت‌ نیز هیچگونه‌ تبعیضی‌ علیه‌ زنان‌ به‌سود مردان‌ در خصوص‌ اصل‌ تعزیر كمتر از حدلواط و مساحقه‌ وجود ندارد بلكه‌ هر یك‌ از دوجنس‌ زن‌ و مرد در التذاذ جنسی‌ كمتر از لواط ومساحقه‌ محكوم‌ به‌ كیفر تعزیر می‌شوند.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید