شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


مقاومت در برابر فشارها


مقاومت در برابر فشارها
هنوز دو ماه از انتخاب محمدمهدی عسگرپور به عنوان مدیرعامل خانه سینما از سوی هیات مدیره این نهاد صنفی نمی گذرد که تاثیر این انتخاب به شکل کاملاً آشکار در برگزاری دوازدهمین جشن سالانه سینمای ایران خود را نشان داد و یکی از پررونق ترین و تاثیرگذارترین دوره های این رویداد صنفی برگزار شد. عسگرپور که با هدایت کانون کارگردانان به عنوان لیدر صنوف عضو خانه سینما به هیات مدیره راه یافت مطابق پیش بینی ها بلافاصله به عنوان جانشین رضا میرکریمی هم برگزیده شد تا بنا بر خصلت و روش مدیریتی این مدیر- سینماگر، بعضی جنبه های ریسک پذیر وارد جشن شود که حاصلش شور و هیجان بیشتری بود که هم در داوری ها و هم در شکل برگزاری مراسم پدید آمده بود.محمدمهدی عسگرپور در ۴۵ سالگی هر چند تنها چهار فیلم در کارنارمه دارد که آخری هنوز در مراحل فنی متوقف است، اما به لحاظ سوابق مدیریتی به ویژه در بخش فرهنگ کارنامه پرباری دارد. این فارغ التحصیل سینما از دانشکده صدا و سیما مانند بسیاری دیگر از دوستان و همنسلان دیگرش کار در سینما را با یک فیلم درباره جنگ ایران و عراق آغاز کرد و پس از آن خیلی زود به ساختار مدیریتی سینمای ایران وارد شد و معاونت بخش جنگ بنیاد سینمای فارابی را بر عهده گرفت. سرپرستی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مدیریت گروه کودک و نوجوان شبکه دوم سیما سمت های بعدی عسگرپور بودند. در همان دوران حضور عسگرپور در گروه کودک و نوجوان شبکه دو بود که این شبکه اقدام به تولید فیلم هایی چون «بادکنک سفید» جعفر پناهی، «مسافر جنوب» پرویز شهبازی، «موشک کاغذی» فرهاد مهران فر و مجموعه «کودکان سرزمین من» کرد و تا حدودی جریانی در سینمای کودک ایران راه انداخت. پس از آن به بنیاد سینمایی فارابی رفت و مدیریت این نهاد مهم تاثیرگذار در تولید و پخش سینمای ایران را بر عهده گرفت.
مدیریت عسگرپور بعد از تغییرات مدیران سینمایی کابینه اول سیدمحمد خاتمی در دورانی بود که التهاب در فضای فرهنگی و هنری ناشی از بعضی فشارهای بیرونی افزایش یافته و تلاش بر این بود که این التهابات کاهش یابد. در این دوره عمده جهت گیری عسگرپور در نهاد نامتعارف فارابی بر شفاف سازی بخش های مالی استوار بود که البته حاصلش بعضی مخالفت ها از جانب تهیه کنندگان بود. اقدام دیگر عسگرپور در کم کردن تعداد سیمرغ های جشنواره فجر بود که با هدف منزلت بخشی به این جایزه و جشنواره صورت گرفت. عسگرپور سال ۸۱ بنیاد فارابی را در آستانه جشنواره فجر ترک کرد تا بر کارنامه فیلمسازی اش بیفزاید. حاصلش ساخت دو فیلم «قدمگاه» و «اقلیما» بود که از جشنواره فجر جوایزی دریافت کردند.عسگرپور از ابتدای روی کارآمدن دولت اصولگرای محمود احمدی نژاد به دعوت مدیران وقت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری به این نهاد رفت و سمت معاونت هنری این سازمان را پذیرفت تا این بار در حوزه هنرهای تجسمی قابلیت هایش را نشان دهد.
در مدت ۲۳ماه حضور عسگرپور به گواه بسیاری از فعالان عرصه هنرهای تجسمی تحرک و نشاط بی سابقه یی در این عرصه به وجود آمد که حاصلش برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی شهری تهران، ساخت و راه اندازی چند موزه شاخص مانند امام علی(ع)، بین المللی کردن جشنواره فیلم شهر، سرمایه گذاری در تولید آثار شاخص سینمایی و ساخت مستندهایی درباره چهره های فرهنگی کشور و برگزاری آیین های نکوداشت هنرمندان بود.نتایج عملکرد عسگرپور در این بخش سرانجام مطابق پیش بینی ها باعث بروز حساسیت هایی نزد مدیران فرهنگی دولت شد که حاصلش استعفای این مدیر همزمان با کنار گذاشتن رئیس سازمان فرهنگی هنری بود. عسگرپور پس از رفتن از شهرداری کار ساخت فیلم جدیدش با نام «هفت و بیست دقیقه» را که بخشی از آن در فرانسه می گذرد، شروع کرد که احتمالاً نخستین نمایش آن در جشنواره فجر امسال خواهد بود. ساخت سریال تلویزیونی «گل های گرمسیری» آخرین فعالیت عسگرپور در مقام کارگردان بود که به تازگی تصویربرداری آن به پایان رسیده است.عسگرپور از دو ماه پیش با انتخاب به عنوان مدیرعامل خانه سینما کار مدیریت بر جشن خانه سینما را با یک اقدام آغاز کرد؛ اقدامی که البته در ظاهر نشانی از محافظه کاری داشت. علی معلم دبیر منصوب قبلی جشن جایش را به امین تارخ داد تا برای دومین بار یک بازیگر کار دبیری جشن را انجام دهد. اما مهم ترین اقدام جشن خانه سینما در این دوره فراهم کردن شرایط حضور تعدادی از فیلم های بیرون مانده از چرخه نمایش سینمای ایران بود که با شعار داوری صنفی و نه نمایش عمومی ممکن شد و البته با انتقاداتی هم همراه شد؛ انتقاداتی که حتی پای وزیر ارشاد را هم به وسط کشید و مشاور هنری رئیس جمهور به عنوان یک رقیب سنتی از ایجاد امکان حضور این فیلم ها در جشن انتقاد کرد.
هنر عسگرپور و همکارانش اما مقاومت در برابر فشارهایی بود که به ویژه در چند روز باقیمانده به جشن و با اعلام اسامی نامزدها به اوج رسید و حتی ساعاتی قبل از برگزاری مراسم توسط نمایندگان مجلس پیگیری شد. با وجود تمام این تلاش ها برای قرار دادن وزارت ارشاد و مجموعه معاونت سینمایی در مقابل خانه سینما نتیجه یی در عمل حاصل نشد. هرچند عدم حضور مدیران فرهنگی و سینمایی دولت در مراسم نشانه یی بود از عدم رضایت اما به هر صورت وقتی بهمن فرمان آرا هنگام دریافت جایزه اش از کسانی که به اهدای جایزه به او پافشاری کردند، تشکر کرد مشخص شد فشارها برای تغییر برندگان جشن به مدیران وجود داشته است. عسگرپور با برگزاری جشن دوازدهم در کنار امین تارخ و اهدای جوایز به فیلمسازانی چون بهمن فرمان آرا و بزرگداشت برای بهرام بیضایی و سیف الله داد نشان داد که همچنان بر خصلت قدیمی خود استوار است؛ خصلتی که چند ماه پیش یکی از مدیرانش در توصیف او نوشته بود؛ «او کمتر مقهور ارزش های ادواری قدرت در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه های تحت مدیریتش می شود و آمادگی تام دارد تا تبعات و پیامدهای تصمیمات و برنامه های مجموعه خویش را جسورانه گردن نهد و احیاناً هزینه های آن را بپردازد.»
زوبین زند
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید