سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


فیلمسازی آسان با بستنی ...


فیلمسازی آسان با بستنی ...
حس پنهان را با کلی پیش زمینه رفتیم که ببینیم. اینکه مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم سوابق خوبی در سینمای مستند داشته .
سالهای متمادی در سینما فعال بوده و ادعاهایی که خودش درباره فیلم دارد. اینکه فروتن و مهتاب کرامتی و حامد بهداد و آتیلا پسیانی بازیگران فیلم هستند . همه اینها را می گوییم که دلمان گرم شود.
اما خبر نداریم که شاهد فیلمی خواهیم بود با دیالوگ ها و نقش آفرینی های سرد و بی رمق. قصه نخ نمایی که حتی ذره ای ظرافت در اجرا ندارد.
مثل بقیه فیلمهای ضعیف این سالها ، پر از زرق و برق و تجملات است با لباس های رنگارنگ هنرپیشه های زن . فیلمنامه آشفته و سکانس های نامربوط و هر چیز دیگری که لازم است تا یک اثر ضعیف و حتی در بعضی جاها مضحک را شاهد باشیم، اینجا حاضر است.
اما آنچه باعث شد تصمیم بگیرم یادداشتی برای این فیلم بنویسم شوخی تکان دهنده یکی از دوستان بود.هنوز ۲۰ دقیقه بیشتر از تماشای فیلم نگذشته بود که این دوست ما که آدم بذله گویی هست به شوخی گفت کاشکی ما هم می رفتیم فیلم می ساختیم ، کاری که ندارد !
از روی حرفش با شوخی و خنده گذشتیم ولی چند دقیقه بعد یک دفعه به خودم آمدم. دلم خالی شد ! دیدم حق با اوست . نه اینکه ما به مقام فیلمسازی رسیدیم نه !
این فیلم ها هستند که تا این حد نزول پیدا کرده اند. خیلی ساده است . کافی است یک ایده داشته باشید. هر چقدر هم که می خواهد سردستی و تکراری باشد. نحوه اجرا و اینها را هم بریزید دور! بهترین ایده هم همانا مثلث عشقی است. این طوری شروع کنید .
یک زوج مرفه که از هم خسته شده اند.( ترجیحا یکی پزشک باشد). یک تصادف ماشین برای شوهره ردیف کنید تا با یک دختر جوان آشنا شود . مثلث عشقی تشکیل می شود. بقیه اش مهم نیست . همان طور که در حس پنهان مهم نیست !
سیل سوالات بیشماری هم که به ذهن تماشاگر راه می یابد اهمیتی ندارد . اینکه ندا(نیوشا ضیغمی) چطور بدون هیچ توضیحی امیر( محمدرضا فروتن) را به کافی شاپ دعوت می کند؟ چطور همان ابتدای آشنایی ندا وامیر به یک بیابان می روند ؟!
نقش این بیابان که در طول فیلم چند بار نشان داده می شود چیست ؟ چرا سیمین(مهتاب کرامتی) این قدر به امیر بی تفاوت است و بعد وقتی پای ندا وسط می آید ناگهان آشفته می شود؟تاکید بیش از اندازه روی مریض سیمین که به جادو اعتقاد دارد برای چیست؟
چرا بهرام که به گفته خواهرش با دکترها مشکل دارد ناگهان به ندا می گوید منو ببر دکتر ! چرا امیر شماره همسرش را به ندا می دهد؟ نقش زوج آتیلا پسیانی و شهره سلطانی در فیلم چیست ؟ چرا.... اینها مهم نیستند. به جای این سوالها می توانید به ذکر خاطرات شخصیت های فیلم از بستنی گوش بدهید و در فکر این باشید که فیلمسازی چقدر آسان شده! ایده را که دارید ،اجرا هم مهم نیست.
تازه می توانید ادعا کنید که فیلمی درباره بنیان خانواده ساخته اید.
می توانید یک سری نماهای هنری هم بگذارید .( مثل نمای طولانی صورت سیمین در قبرستان آخر فیلم) و برای اینکه تماشاگر را به تفکر وادارید و ضمنا خودتان را از شر پایان داستان خلاص کنید یک پایان باز را طراحی کنید!
برای مهم ترین بخش کار یعنی بودجه هم می توانید اسپانسر یک محصول بشوید . فقط شما را به خدا بستنی نباشد که با دیدن حس پنهان حالا حالاها هوس بستنی نمی کنم !
سحر همایی
منبع : سایت خبری ـ تحلیلی سینمای ما


همچنین مشاهده کنید