چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
مربیگری
مربیگری نوعی رابطه تعاملی است که به افراد در زمینه شناسایی، هدایت و تحقق اهداف شخصی و شغلی –سریعتر از آنچه که خود قادر به انجام آن هستند- کمک میکند و علاوه بر افزایش مهارتهای ارتباطی، حل مسأله، کار گروهی و ارتقای توانمندیهای فردی به توسعه شایستگیهای اصلی شغل نیز میانجامد.
مربیگری فرایند همراهی مداوم و حمایت از فردی برای ثابت قدم ماندن در اهداف و تعهدات خود است و به معنای پیمودن راهی میانبر، فائق آمدن بر ترس و تقویت و نیرومند ساختن نقاط و ویژگیهای مهم و اساسی است. به بیان دیگر مربیگری هنر تسهیل کردن اجرای فعالیتها، فرایند یادگیری و پیشرفت فرد است و به طور مداوم بر فرایندهای پیشرفت و رشد افراد تمرکز میکند (ماکس[۱]، ۱۹۹۶).
● پیشینه مربیگری
مربیگری رشته جدید علمی نیست که به یکباره و ناگهانی به وجود آمده باشد. مربیگری احتمالاً باید به اندازه برگزاری اولین مسابقه تیراندازی در عصر حجر قدمت داشته باشد. با این حال در دهه اخیر بوده است که واقعاً میتوان مفهوم مربیگری را در زمینه تجارت و کسبوکار و خارج از محیط ورزشی یا گود مسابقات دید.
مربیگری همیشه بخشی طبیعی از زندگی هر فردی و در هر جایی بوده است. زمانی که میلیونها پدر و مادر در هر جایی از دنیا بچههای خود را بیقید و شرط دوست دارند و نیازهای آنها را به طور کامل برآورده میکنند و حمایت همه جانبهای از آنها دارند تا رشد کنند، از مربیگری استفاده میکنند و یا وقتی صدها هزار نفر از رهبران بزرگ و موفق میدانند که چگونه کارمندان خود را رشد دهند، آن هم نه با اعمال زور و قدرت بلکه با باور کردن آنها، به چالش کشاندنشان، حمایت از آنها و دادن بازخوردهای مثبت و منفی به آنها، در واقع از مربیگری استفاده میکنند. افراد زیادی در گذشته برخی اشکال مربیگری را در زندگی خود تجربه کردهبودند که در آن شکل، مربیگری، اصل مهم رابطه استاد–شاگردی و به عبارتی رابطه مرید-مرادی بود.
اما حوزه مربیگری به مفهوم امروزی آن در اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. پیش از ابداع واژه مربیگری، افراد فعال در این عرصه برای اشاره به خودشان از عناوینی نظیر مربی، مشاور، راهنما و گاهی از واژه دستیار استفاده میکردند. اکنون حرفه مربیگری به خوبی شناخته شده و شغل معتبری تلقی میشود و گفته میشود که پس از مشاغل حوزه IT، این حرفه طی سالهای آتی به صنعت شماره دو در حال رشد تبدیل خواهد شد. بر طبق گزارش فدراسیون بینالمللی مربیگری (ICF)[۱]، در حال حاضر تقریبا ۱۶هزار مربی پارهوقت و تماموقت در سراسر دنیا وجود دارد که متوسط درامد سالانه آنها از ۳۵ تا ۱۰۰هزار دلار و حتی بیشتر، در نوسان است و مربیهای حرفهایتر درآمد قابل ملاحظهتری دارند. حوزه مربیگری عرصه جدیدی بوده و در سراسر جهان به سرعت در حال رشد است و با ملاحظه این واقعیت که هر فردی میتواند از مربی و آموزشهای وی بهرهمند شود، در چند سال آینده شمار مربیهای موردنیاز به چندین برابر خواهد رسید.
● اهمیت مربیگری
مربیگری نوعی رابطه حمایتی و تشویقی است که مربی متعهد به موفقیت طرف مقابل است و زمینهای را فراهم میکند تا وی بتواند مشکلات خود را حل کند و به پیش رود تا به نتایج چشمگیری نایل شود. مربیگری رهیافتی عملگرا است که بر مشتری و اهداف او تمرکز میکند. مربی به طرف مقابل کمک میکند تا ضمن تعریف و مشخص ساختن اهداف خود، برای دستیابی به آنها تشویق شود و تاثیر بلافاصله آن را در زندگی خود احساس کند.
مربی راهنماییها و فعالیتهای موردنیاز برای توسعه مهارتها و قابلیتهای فردی اشخاص را به بهترین شیوه در اختیار آنها قرار میدهد. این شیوه به مشتری امکان میدهد تا چشماندازهای پیچیده را درک کرده و با مشکلات، باورها و نگرشهای منفی پیشرو کنار بیاید.
مربی، مشتریان خود را یاری میکند تا برای رویارویی با چالشهای پیش آمده راهحلهایی بیابند. او ضمن راهنمایی و انگیزه دادن به مشتری برای رسیدن به اهدافش، به او برنامه و دستورالعمل میدهد. بنابراین مربیگری حرفهای موثر است که تمام ابعاد زندگی مدیر، کارمند، کارگر و یا مشتری و هر کسی که به نحوی از انحاء در فرایند مربیگری دخیل است، از قبیل کار و حرفه، روابط اجتماعی، پیشرفت فردی و... را دربرمیگیرد و به او امکان میدهد تا با توسعه مهارتها و افزایش کیفیت ارتباطات خود در نهایت به خودشکوفایی برسد (والس[۲]، ۲۰۰۲).
● تفاوت مربیگری با مشاوره
مربیگری نوعی مشاوره است ولی مربی برخلاف مشاور در زمینه کمک به اجرای مهارتهای جدید و اهداف و تغییراتی که باید بهوجود بیاید همواره با مشتری خود باقی میماند. رابطه بین مربی و مشتری مانند رابطه دو شریک است نه رابطه بین یک فرد با یک متخصص یا صاحبنظر.
مربی هر مشتری، شریک او محسوب میشود و به او کمک میکند تا به تمایلات و اهداف مورد نظرش دست پیدا کند، نه اینکه بر مربی تکیه کند. تفاوت اصلی بین مربیگری و مشاوره اولاً در ویژگی افرادی است که به آنها کمک میشود و دوماً در نوع مشکلاتی است که حل میشود.
در مشاوره مراجعه کننده، فردی آسیبدیده و نیازمند کمک است ولی در مربیگری مشتریان افرادی خلاق، با تدبیر و کامل تلقی میشوند. مربیگری با افراد ورشکسته سروکار ندارد بلکه به افراد سالم کمک میکند تا عملکرد خود را در سطوح بالاتری، انجام دهند.
در مشاوره به فرد کمک میشود تا از حالت زیر نرمال به حالت نرمال برسد ولی در مربیگری فرد از حالت نرمال به فردی دارای مهارت و عملکرد بالا تبدیل میشود (هاشمی، ۱۳۸۳).
و در نهایت مربی با حال و آینده مشتری سروکار دارد نه با گذشته او. وی با استفاده از اطلاعات گذشته مشتری، آیندهای برای او تعریف میکند اما اصرار و الزامی بر آن ندارد و مسئولیت نهایی اقدام با خود مشتری است. مربیها خوشبین هستند و چیزی را اصلاح و یا جبران نمیکنند. مربیگری نگاهی رو به جلو و آینده دارد، بر استعدادها و قابلیتهای مشتری تمرکز میکند، نقاط ضعف را حذف کرده و نقاط قوت را تقویت میکند چرا که چشمانداز آتی، محور اصلی حرکت است. مربیها معمولاً به دنبال شاگردان و مشتریان خوش فکر هستند و تمایل دارند تا با افرادی کار کنند که به اندازه کافی نیرومند و سرحال باشند تا مربی و آموزشهای او را برای دستیابی به آیندهای بهتر همراهی کنند (والس، ۲۰۰۲).
● حوزه عمل مربیگری
حوزه عمل مربیگری بسیار گسترده است و از رشتههای مختلف ورزشی گرفته تا طیف وسیعی از صنایع و حرفههای بخش خصوصی و عمومی را دربر میگیرد. عوامل اجرایی شرکتها و سازمانها، مدیران، کارشناسان، کارآفرینان گروههای مختلف شغلی و دانشجویان و فارغالتحصیلان میتوانند از طریق گذراندن دورههای مربیگری و دریافت آموزشهای لازم به راهحلهای مداومی در زمینههای فردی، شغلی، رهبری، مدیریتی و یا چالشهای سازمانی دست پیدا کنند. به طور کلی افراد برای موفقیت در عرصههای زیر از خدمات و راهنماییهای مربی بهره میگیرند:
ـ حوزههای عمل اجرایی، رهبری و مدیریت کارآمد
ـ تصمیمگیری درست و موثر
ـ مدیریت تغییر و تحول شرکت
ـ رشد حرفهای و توسعه مهارت
ـ افزایش درآمد از طریق فروش و بازاریابی کارآمد
ـ حفظ کارمندان
ـ ارتباطات موثر و کارآمدی شغلی
ـ مربیگری در تمام حوزههایی که به نحوی افراد میخواهند به نتایجی دست پیدا کنند قابل اجراست.
این حرفه به شغل و رشتهای خاص محدود نمیشود و انواع فعالیتهای تجاری، آموزشی، مشاورهای، حقوقی، بهداشتی، ورزشی، ارتباطات و غیره را پوشش میدهد. از این رو هر فرد ماهر و با تجربهای میتواند با بهرهگیری از تجربه و تخصص خود و همچنین با گذراندن دورهها و آموزشهای لازم به یک مربی تبدیل شود و از شغل، اعتبار و درآمد قابل ملاحظهای برخوردار شود.
والس (۲۰۰۲) طی مطالعاتی که در مورد مربیگری داشته به بررسی ۲ مسئله پرداخته است: اولاً اینکه چرا مدیران ارشد موسسات برای توسعه مدیریت کسب و کار از مربیگری استفاده میکنند؟ و دوماً مربیگری چه نتایجی را برای آنها به بار میآورد؟ او مطالعات وسیعی را در ۵ نوع کسبوکار مختلف شروع کرد و نتایج آن را در طی مقالهای با عنوان «چرا مربیگری»[۳] مطرح کرد.
او که از طرف موسسهای دعوت شده بود تا مربیگری مدیر فروش و مدیران بازاریابی و ۱۵نفر از مدیران سایر شعبههای شرکت را بر عهده بگیرد، بعد از یک دوره مربیگری برای ارزیابی نتایج، پرسشنامهای را که براساس ۶ سطح اساسی مدیریتی و عوامل تاثیرگذار بر افراد در سیستم تهیه شده بود در اختیار آنان گذاشت. این ۶ سطح عبارت بودند از:
ـ محیط کاری
ـ فرصتها و اجبارها
ـ رفتارهای فردی
ـ ارزشها و باورهای فرد
ـ قابلیتهای فردی
ـ نقش افراد و دیدگاه و اهداف آنها
نتیجه تجزیه و تحلیل آن بود که مربیگری میتواند هم باعث رشد درونی (افزایش خودآگاهی و اطمینان) و هم رشد بیرونی (رشد توان رهبری و مدیریت، ابراز وجود، درک تفاوتها، مدیریت استرس و در نهایت تعادل بین کار و زندگی) شود.
رشد و توسعه خصوصیات درونی یک فرد برای بروز و حمایت از صلاحیتهای بیرونی ضروری است. ارتباط مهارتی همچون پل یا واسطهای بین رشد درونی و عملکرد بیرونی فرد عمل میکند. استفاده مناسب از مهارتهای ارتباطی و قبول عقاید و مفاهیم، صلاحیتهای رهبری و مدیریت را تسهیل میکند.
● اهداف مربیگری
مربیگری، دورهای برای توانمندکردن افراد است، تا آنها حس آرامش و مفیدبودن داشته و با رسیدن به موقعیتهای موردنظر خود احساس رضایت کنند. مربیگری ضمن توجه به مشکلات و چالشهای پیش روی مدیر و کارمند بر اهداف او تمرکز میکند و سعی دارد تا با فراهم کردن حمایتهای لازم، او را در دستیابی به نتایج بهتر و سریعتر یاری کند.
به طور کلی مهمترین اهداف یک برنامه مربیگری عبارتند از :
ـ تبدیل کسبوکار کوچک به شرکت متوسط
ـ تبدیل شرکت متوسط به شرکتی بزرگ
ـ تسریع فرایند دستیابی به اهداف و حفاظت از آن
ـ راهنمایی و برنامهریزی کارراهه شغلی
ـ داشتن دانش درست و مطمئنی پیرامون بهترین مشاغل متناسب با قابلیتهای افراد
ـ تهیه رزومه موثر الگوی شغلی
ـ دستیابی به مهارتهای مذاکره و مصاحبه کردن
ـ مشاوره شغلی در زمینه تعریف توانمندیها، منابع و انتخابهای شغلی
ـحمایت از فرد در موضوعاتی مانند استرس شغلی، از دست دادن و یا انتخاب شغل
ـ دستیابی به مهارتهای مدیریت زمان و مدیریت بحران
ـ افزایش مهارتهایی در زمینه برقراری ارتباطات موثر و مدیریت کسبوکار
ـ تشکیل گروههای کاری و تعیین اهداف مشارکتی
ـ دستیابی به درک بهتری از تواناییها، مهارتها و قابلیتهای خود
ـ تدوین و طراحی اهداف خاص کوتاهمدت و بلندمدت
ـ تدوین طرح و برنامه عمل برای دستیابی به اهداف
ـ شناسایی مهارتها و هنرهایی که کارفرمایان به دنبال آنها هستند
ـ افزایش توانایی خود در زمینه اتخاذ تصمیمات شغلی و چگونگی معرفی خود به بازار کار
● مربیگری چگونه عمل میکند؟
فرایند مربیگری خلاء موجود میان سطح عملکرد فعلی و سطح عملکرد مطلوب یک فرد یا گروه را شناسایی و پر میکند. این کار ممکن است تنها طی یک جلسه یا در طول جلسات متعدد انجام شود. در مقام یک مربی میتوان از طریق ارزیابی دوسویه عملکرد، گفتوگو در مورد وضعیت موجود، مشخص کردن اهداف قابل حصول و ارایه حمایتهای لازم در جهت اجرای برنامه عملی به فرد یاری داد. مربیگری علاوه بر برخورداری از مهارتهای تعاملی خاص (که هم در موقعیتهای روزمره و هم در جلسات رسمیتر کاربرد دارند)، مستلزم تشویق به یادگیری بلندمدت نیز هست.
● فرایند مربیگری
مربیگری فرایندی بیانتهاست، هر موقعیت تازه سکویی برای چالش بعدی است. با وجود این، هر یک از اهداف مربیگری یک چرخه شش مرحلهای (از اهداف تا تکمیل کار) دارند (ایتون و جانسون[۴]، به نقل از علیمیرزایی، ۱۳۸۵):
ـ مربی و مشتری در مورد اهداف مربیگری با هم توافق میکنند
ـ آنها در مورد وضعیت موجود با هم گفتوگو میکنند
ـ آنها به بررسی گزینههای موجود میپردازند
ـ آنها برنامهای را مشخص و خود را نسبت به اجرای آن متعهد میکنند (معمولاً میتوان این چهار مرحله را در یک جلسه واحد پشت سر گذاشت)
مشتری با حمایت مربی اقدامات توافق شده را اجرا میکند و همواره درنظر دارد که باید سطح عملکرد به صورت مستمر ارتقاء یابد.
ـ در مرحله نهایی، مربی و مشتری جلسه بعدی مربیگری را تشکیل میدهند و طی آن در مورد آموختهها و راههای کسب تجربیات بیشتر با یکدیگر به گفتوگو مینشینند.
● اصول مربیگری
برای هدایت افراد از طریق مربیگری لازم نیست که همه چیز را در مورد کار مشتری دانست. در واقع مربیگری خوب اکثراً زمانی اتفاق میافتد که مربی یک دیدگاه عینی نسبت به اهداف مشتری داشته باشد و در عین حال اجازه ندهد جزئیات امر، وی را از موضوع اصلی منحرف کند.
مربیهای خوب به مشتریان خود کمک میکنند که از اشتباهاتشان درس بگیرند، اهداف عملکردی خود را مشخص کنند و مسئولیت برداشتن اولین گام را عهدهدار شوند.
در مقام یک مربی هرگز سعی نکنید به افراد بگویید که چه کاری انجام دهند. در عوض، آنها را در انتخاب بهترین مسیر تحقق اهداف یاری کنید. از طریق مربیگری به افراد میتوان یاد داد که با بیان افکار خود، نسبت به مسئله یادگیری رویکردی مثبت داشته باشند (ایتون و جانسون، به نقل از علیمیرزایی، ۱۳۸۵).
● دلایل موثر بودن مربیگری
معمولاً افراد به این دلیل از مربیگری استفاده میکنند تا به دانستنیهای بیشتری دست پیدا کنند، میخواهند رشد و پیشرفت داشته باشند و مهمتر اینکه میخواهند آسانتر و سریعتر به این رشد و پیشرفت نائل شوند. مربی به افراد کمک میکند تا به چنین هدفی دست یابند. بنابراین در مربیگری رابطهای بین مربی و مراجعهکننده ایجاد میشوند که موجب حرکت میشود، اهداف بهتری تدوین و تعریف میشود، فرد مهارتهای جدیدی به دست میآورد و در نتیجه به موفقیت بیشتری میرسد.
موفقیت بیشتر وی احتمالاً پول و یا درآمد بیشتر و یا یک زندگی رضایتبخش و بهتر خواهد بود. افراد با استفاده از مربیگری جدیتر میشوند، اقدامات و کوششهای آنها موثرتر و متمرکزتر میشود، روحیه آنها تقویت میشود و با آرامش و تعادل بیشتری اهداف خود را پیگیری میکنند (دراکر[۵]، ۲۰۰۶)
سایر مزایای مربیگری هم برای خود مربی و هم برای مشتری وی عبارتند از:
ـ نداشتن قوانین دست و پاگیر
ـ آزادی عمل در تعلیم و تدریس
ـ عدم نیاز به مسافرت و رفت و آمد زیاد
ـ امکان آموزش از طریق تلفن، اینترنت و پست الکترونیکی
ـ هماهنگی محل و زمان مربیگری بین مربی و مشتری
ـ آزادی انتخاب مشتری از لحاظ سنی، جغرافیایی و فرهنگی
ـ عدم نیاز به حضور و نشستن در دفتر و محل کار
● انتظارات مشتری از مربی
ـ حمایت از وی در تمام مراحل
ـ آمادگی ارائه کمک و راهنمایی در هر لحظه
ـ ارائه راهها و شیوههای جدید به مشتری
ـ یادآوری نکات قوت و ضعف مشتری
ـ داشتن درک و اطلاعات درستی از اهداف و برنامهها
ـ برخورداری از شرافت و شایستگیهای اخلاقی و بیان حقیقت
● تعهدات مشتری به مربی
ـ داشتن توان و استقلال فکری و برخورداری از بینش وسیع
ـ تمایل به تغییر وضعیت خود و رسیدن به اهداف موردنظر
ـ تمایل به صرف انرژی و سرمایهگذاری
ـداشتن استقامت و پایداری در اهداف
ـ یادگیری مهارتهای ارائه شده و داشتن تفکر خلاق
ـ ریسکپذیری و نترسیدن از نتیجه
● جمعبندی
با توجه به آنچه که در این نوشتار بیان شد مربیگری فرایندی برای افراد ضعیف، درمانده و شکستخورده نیست بلکه افرادی که خواهان موفقیت هستند در چتر حمایت مربی و نقش تسهیلگری وی به اهداف ترسیم شده برای خود دست مییابند. مربیگری حرکتی رو به جلو در راستای تحقق چشمانداز آتی افراد است که به واسطه این فرایند دستیابی افراد به چشمانداز آتی آنان تسهیل میشود.
نویسنده : رضا قرائیپور - مجید فرهنگ نژاد - ملیحه سالاری
منابع:
- ایتون، جان. جانسون، روی. (۱۳۸۵) مربیگری. مترجم: سعید علیمیرزایی. تهران: انتشارات سارگل.
- هاشمی، وحید. (۱۳۸۳) رویکردهای نوین در راهنمایی و مشاوره شغلی. مجموعه اولین همایش نقش راهنمایی و مشاوره شغلی در بازار کار. تهران: نشر استاد ملبولی.
- Max, Landsberg (۱۹۹۶). The tango of coaching. New ed. London: harper Collins.
- Wales, Suzy (۲۰۰۲). Why coaching. Journal Of change Management, Henry Stewart Publications.
- Drucker, Peter (۲۰۰۶). The ۱۰ Ways to get the most from coaching.
منابع:
- ایتون، جان. جانسون، روی. (۱۳۸۵) مربیگری. مترجم: سعید علیمیرزایی. تهران: انتشارات سارگل.
- هاشمی، وحید. (۱۳۸۳) رویکردهای نوین در راهنمایی و مشاوره شغلی. مجموعه اولین همایش نقش راهنمایی و مشاوره شغلی در بازار کار. تهران: نشر استاد ملبولی.
- Max, Landsberg (۱۹۹۶). The tango of coaching. New ed. London: harper Collins.
- Wales, Suzy (۲۰۰۲). Why coaching. Journal Of change Management, Henry Stewart Publications.
- Drucker, Peter (۲۰۰۶). The ۱۰ Ways to get the most from coaching.
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست