چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
جامعه و موسیقی اصیل ایرانی
فرهنگ دموکراتیک جوامع با رشد و بالندگی موسیقی آنها در ارتباط است.
”ابن خلدون معتقد است هنرها به ویژه موسیقی در مقابل انقلابها آسیبپذیرند. در واقع نخستین بخشی از جامعه که در هر انقلاب آسیب دیده و تحت تأثیر میگیرد، هنر است و در بین انواع و اقسام هنرها، موسیقی بیش از همه آسیبپذیر است، زیرا قبل از هر چیز از دور خارج شده و پس از همه آنها به میدان باز میگردد“.
دکتر سهراب روشن آبادی در جلسه روز هفدهم بهمن ماه گروه علمی ـ تخصصی هنر، در زمینه ”جامعه و موسیقی اصیل ایرانی“ به سخنرانی پرداخت.
وی فرضیههای خود را در این بحث، ”وجود رابطه مثبت میان جامعه باز با فرهنگهای متنوع و دموکراتیک و میزان رشد و بالندگی موسیقی“ و ”وجود رابطه مثبت میان آزادی زن در جامعه و شکوفایی موسیقی“ معرفی کرد و به دلیل وسعت مباحث، سخنان خود را بیشتر به دوره قبل از اسلام معطوف دانست.
روشنآبادی گفت: متأسفانه شواهد و مدارک مربوط به دوره آریاییها و میترائیسها (قبل از سلسله هخامنشی) بسیار کم است و تنها از روی قرائن و شواهد، مشخص شده است که جامعه ایرانی در این دوره ده هزار ساله، از مرحله غارنشینی و زندگی اولیه به مرحله کشاورزی انتقال یافته است.
وی افزود: احتمالات قریب به یقین مبنی بر این است که از مهمترین کاربردهای موسیقی در این دوره، به کارگیری سازهای کوبهای برای برقراری ارتباط با مردم بود. همچنین از موسیقی برای اجرایی آیینها و شعائر استفاده میشد و در این زمینه، هر آیین از موسیقی خاص خود استفاده میکرد. به این ترتیب میتوان گفت موسیقی در آن دوره بیشتر اسبابی برای بیان احساسات و عواطف جامعه بود.
”قدیمیترین مدرک از اوستا ”گاتها“ست که گفته میشود از جمله آثار اصیل زردتشت است. مناجاتها و سرودهای مذهبی که به صورت نثر موزون بدون قافیه ذکر شده، در این دوره به وسیله مغان در معابد، بدون استفاده از ساز خاصی با صدای بلند خوانده میشده؛ همچنین در هنگام نذر و نیاز و قربانی و حتی زمان چاشت نیز موسیقی نواخته میشد.
از دیگر کاربردهای موسیقی در آن دوره، در هنگام جنگ برای ایجاد آمادگی و افزایش روحیه دلاوری بود.
روشنآبادی درباره دوره هخامنشی گفت: در این دوره شاهد ظهور کوروش هستیم که از کتاب عهد عتیق گرفته تا شهادت عمومِ کسانی که تاریخ تمدن بشر را بررسی کردهاند، او را شخصیتی بینظیر توصیف کردند و حتی یکی از مورخین یونانی، انگیزه این برتری را نسبت به سایر امپراطورها در این میداند که ”کوروش از عقل بسیار عظیم و سلیمی برخوردار بوده و به خدا اعتقاد داشته و سعی کرده عدالت الهی را مستقر کند.“
گزونفون، مورخ معروف یونانی، میگوید: کورورش در امر موسیقی هم دست داشته و برای حرکت سپاه، صدای شیپور را ابتدا کوروش به گوش سپاهیان رسانده و سرودی را با صدای بلند میخوانده، سربازان پاسخ میدادند و بدین ترتیب روحیه شجاعت و شهامت تشدید میشد.
روشنآبادی، افزود: نقش مشارکت یک امپراطور در امر موسیقی، ما را به یاد امپراطوریهای اروپایی پس از رنسانس میاندازد که موسیقیدانان بزرگی مانند باخ و بتهون وظیفه تدریس به خاندان امپراطوری را به عهده داشتند، این در حالی است که کوروش و اردشیر سالها قبل در این زمینه پیشرفت کرده بودند.
وی در ادامه به پژوهشهای یک محقق آمریکایی، به نام دریپر اشاره کرد که برای تحقیق خود، به هندوستان سفر کرده و به برخی معابد زرتشتیان که کمتر تحت تأثیر تمدن جدید قرار داشتند، مراجعه کرده و ملودیهای مذهبی را در این معابد مورد مطالعه قرار داد.
براساس یافتههای دریپر، سادگی و بیپیرایگی، نبود هارمونی و به صورت تک صدایی، ریتم یکنواخت در خواندن سرودها، تن زیر صدا، تونالیته ماژور با گام بزرگ، کلام بیقافیه، ملودیها و نتهای تکرار شونده و پایان سرود به وسیله نتهای منطبق برتونیک ینت مایگی (همان نتی که قطعه با آن شروع شده بود) از ویژگیهای این ملودیهای مذهبی است.
وی در ادامه به ترویج موسیقی در دوره ساسانی اشاره کرد و گفت: اولویت موسیقی در عهد ساسانی در مرحله پیشرفتهای در سراسر امپراطوری ایران بود. این در حالی است که در جوامع غربی موسیقی حتی تا اواخر قرن ۱۸ تنها در خدمت کلیسا و دربار بوده است.
روشنآبادی به اثر معروفی از نظامی گنجوی اشاره کرد که در آن ”سی لحن باربد“ یکی از موسیقیدانان زمان ساسانی معرفی شده است.
وی افزود: یکی از مخاطبان اصلی الحان سی گانه باربد، شخص شاه بود. ”لحن باغ شهریار“ و ”لحن خسروانی“ از نمونههای معروف او در این زمینه است.
به گفته روشنآبادی، موضوع دیگر الحان حماسی، به پهلوانان اختصاص داشته است. همچنین در آن دوره نواهایی در ستایش طبیعت و محیط زیست نواخته میشده است.
در عین حال، برخی دیگر از نواها جنبه مذهبی داشته و بعضی الحان نیز به بیان مباحث تاریخی میپرداختند.
وی کاربرد دیگر موسیقی را در سوگواریهای برای تسلی جامعه در مصیبتهای جامعه معرفی کرد.
روشنآبادی در بخش دیگری از بحث خود به فرضیه رابطه آزادی زن و موسیقی پرداخت و در این رابطه گفت: در ایران باستان، زمانی که موسیقی در اوج خود بود، شاهد بودیم که پس از مرگ خسرو پرویز، ظاهراً فرزند پسری در سن جانشینی او وجود نداشته، در نتیجه دختران خسرو پرویز، به ترتیب توران دخت و آذرمیندخت به جای پدر بر تخت سلطنت مینشستند که این امر خود میتواند نشانی از جایگاه و مقام اجتماعی زن در آن دوره باشد؛ چرا که حتی قرارداد صلح بین مردم ایران و روم را دختر خسرو پرویز امضا میکند.
وی در بیان روایتی دیگر از این دوره، به نقل از ”کشف المحجوب“ گفت: روزی در عهد ساسانی درباریان به حضور وزیر الوزرا میروند و از او سئوال میکنند آیا این پسر شیرخواره میتواند ولیعهد شود یا نه. او دستور میدهد گروه موسیقی (باربد و سایرین) بیایند و این بچه را در گهواره میآورند. در حین نواختن موسیقی حس میکنند کودک به وجد آمده و دست و پا میزند. وزیر الوزرا در این هنگام دستور قطع موسیقی را داده و میگوید: ”از این کودک امید به سلطنت توان داشت زیرا حسن موسیقی دارد“ یعنی در واقع در این دوره موسیقی حتی به عنوان آزمونی برای تعیین صلاحیت حکومت به کار میرفته است. در ادامه این جلسه، بخشی از قدیمیترین موسیقیهای ضبط شده توسط دانشگاه هاروارد برای حاضران پخش شد.
منبع : انجمن جامعه شناسی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست