سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
سلاطین دنیای کاغذی
قرار شده از دوستی قدیمی بنویسم؛ از مسعود بهبهانی نیا. از نویسنده یی توانا که همواره تمام سعی و تلاش خود را به کار بسته تا آنچه می نویسد بر جان و روح مخاطبانش بنشیند. مسعود عزیز همیشه در پی کسب تجربیاتی نو است. شاید به همین دلیل بود که وقتی شنیدم مشغول نگارش فیلمنامه کارآگاهان است، متعجب نشدم. او نمی خواهد به ورطه تکرار بیفتد و این مساله یی ساده نیست. این فرار از تکرار یک هنرمند و به خصوص یک فیلمنامه نویس سخت است و طاقت فرسا، باید جست وجوگر باشی، به تحقیق بپردازی و مطالعه . مسعود بهبهانی نیا همه اینها را دارد به اضافه اشراف مثال زدنی بر جامعه شناسی. آثارش هیچ گاه نوشته هایی بی روح و بی هدف نبوده اند. هرگز حوصله بیننده اش را سر نبرده اند. او بیش از اینکه در فیلمنامه اش به فاکتوری متعهد باشد، به پیامی که قرار است به مخاطب القا کند، پایبند است.
آثار او همیشه از این قاعده بهره برده اند، اما شاید شمایی که امروز این یادداشت را می خوانی، از مسعود عزیز خاک سرخ آقای حاتمی کیا را به یاد بیاوری و نرگس آقای مقدم را. دو کاری که نمی دانم چرا کمی مورد کم لطفی قرار گرفتند. نقد از هر نوعش برای بهتر شدن یک هنرمند، به نظر من ضروری است. اما گاهی هنرمندان باارزشی را که نمی خواهند پرحاشیه و خبرساز باشند آزار می دهد. به گمانم دست کم در نرگس چنین رخ داد. شاید به این خاطر باشد که خود من هم در نرگس سهم کوچکی داشتم و بیشتر در جریان نقدها قرار می گرفتم.
نرگس از نوشته یی منسجم برخوردار بود. آدم هایش درست نوشته شده بودند. قصه اش حرف خیلی ها بود و هست. خود من این را به چشم دیدم، بسیاری باور داشتند که من محمود شوکت ام، مردم کوچه و خیابان بازخواستم می کردند که چرا با نرگس چنین می کنی و با بهروز چنان،
من از شما این را می پرسم، مگر چند مجموعه داشته ایم که اینچنین باشند؟ شنیده ام فردی از مسعود شکایت کرده که شوکت را از زندگی من گرفته یی، این یعنی خلق درست شخصیت ها. نرگس پر حادثه بود اما چگونگی حل هیچ کدام از گره هایش برای مخاطب قابل پیش بینی نبود. از یاد نبرده ام که نقل مجلس مجله ها شده بود پیش بینی داستان نرگس.
این که امروز می بینم، روزنامه اعتماد به سراغ نویسنده یی رفته که همیشه از مصاحبه و درگیری و حاشیه فراری بوده، خوشحالم می کند. گمان می کنم کار بجایی است. خوب است که مردم بدانند، عده یی ماه ها خود را در یک اتاق حبس می کنند تا فیلمنامه سریالی متولد شود. به نظرم جالب است اگر بدانند اکثر اوقات آنها شیفته شخصیت هایی می شوند که مدت ها پیش در تخیلات نویسندگان به دنیا آمده اند، رشد یافته اند، زندگی کرده اند و به حل مشکلات شان پرداخته اند. شاید برایشان جالب باشد که دنیایی که آنها از کادر مربع مستطیل تلویزیون هفته ها به تماشایش می نشینند، ماه ها پیش از این روی صفحات کاغذ دو بعدی تولد یافته است، آن هم با چه ریاضتی ....
حسن پورشیرازی
منبع : روزنامه اعتماد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست