یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ارتباط موثر.راز موفقیت مدیران
«در یک مفهوم دقیق تر، انسان از مفهوم ارتباطات، یک جریان دو سویه تفهیم و تفاهم میان دو موجود زنده را درک می کند. ارتباط بین دو انسان، نوعی رفتار اجتماعی است که از مفهوم «فاعلیت» یک قطب تا فهم و احساس و رفتار قطب دیگر گسترده است. ارتباطات، نوع خاصی از رفتار اجتماعی یا رفتار متقابل است که طی آن، مفهوم مورد نظر مستقیماً به کمک علامات مختص به موضوع، به گیرنده منتقل می شود.»
کلمات کلیدی: ارتباط موثر.راز موفقیت مدیران فرایند ارتباط
مفهوم از یک منبع (دهنده پیام) به گیرنده آن می رسد. این پیام به صورت رمز درمی آید (شکل نمادین به خود می گیرد) به وسیله نوعی ابزار (کانال) به گیرنده پیام می رسد و او آن را به صورت پیـــام در می آورد. (از رمز خارج می کند) که مقصود و موردنظر دهنده پیام است. منبع پیام از طریق به رمز درآوردن یک فکر یا اندیشه به وجود می آید.
پیام یک محصول فیزیکی و واقعی است که در سایه به رمز درآوردن منبـع پیام به وجـود می آید هنگامی که ما حرف می زنیم کلام همان پیام است. هنگامی که می نویسیم، نوشته چیزی جز پیام نیست. کانال وسیله ای است که پیام از آن عبور می کند. منبع پیام& کانـال را مشخص می کند و ما باید تعیین کنیم که آیا از یک کانال رسمی یا غیررسمی استفاده می کنیم. گیرنده پیام، موضوع یا کسی است که پیـام به او داده می شود. ولی پیش از آنکه پیام دریافت شود باید نماد یا علائم موضوع در آن به گونه ای درآید که برای گیرنده پیام قابل درک باشد. این مرحله را از رمز خارج کردن پیام می نامند. از طریق بازخور هم می توان مشخص کرد که آیا گیرنده پیام آن را به درستی درک کرده است یا خیر.
▪ مدیران عوامل ذیل را مانع از یک ارتباط صحیح و مناسب در محیط کار معرفی می کنند:
۱) فقدان دانش و اطلاعات؛
۲ ) مشخص نکردن اولویتها به طور دقیق؛
۳ ) گوش نکردن؛
۴ ) فقدان درک کامل سخن گوینده و قصور در پرسش؛
۵ ) عدم توجه به نیازهای دیگران؛
۶ ) خوب فکرنکردن و زود نتیجه گیری کردن؛
۷ ) از دست دادن صبر و شکیبایی و وارد بحث و جدل شدن؛
۸ ) کمبود وقت؛
۹ ) حوصله نداشتن؛
۱۰ ) تلاش نکردن برای چاره جویی.
اگر این مشکلات شناخته و برطرف نشوند می توانند تاثیر ارتباط مدیر را با دیگران به شدت کاهش دهند. به طور کلی ناتوانی در ایجاد ارتباطی موثر پیامدهای زیر را دربر دارد:
ـ از دست دادن کار؛
ـ عدم ایجاد تفاهم؛
ـ فروکش کردن شور و اشتیاق؛
ـ عدم کارایی و در نتیجه ایجاد خطا؛
ـ کاهش در قدرت تولید؛
ـ ناکامی و خصومت؛
ـ کاهش اعتماد به نفس؛
ـ عدم حضور در محل کار؛
ـ احساس بی علاقه گی نسبت به محیط کار؛
ـ بی خوابی؛
ـ تغییردادن مکرر پرسنل؛
ـ تضعیف روحیه فعالیت گروهی؛
ـ کاهش خلاقیت؛
ـ روحیه ضعیف؛
ـ پرسنل افسرده و غمگین.
▪ باتوجه به موانعی که برسرراه ارتباط قرار دارد، مدیران برای رفع این موانع باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهند:
۱ ) به بازخورها توجه کنند؛
۲ ) در گوش دادن به حرف دیگران توجه لازم را مبذول دارند؛
۳ ) توانایی کنترل احساسات را در محیط کار تقویت کنند؛
۴ ) به ارتباطات غیرگفتاری توجه داشته باشند؛
۵ ) به شرایط روحی و ذهنی طرفهای مقابل خود توجه کنند؛
۶ ) با مخاطبان خود همدلی کنند.
چنانچه مدیران مهارتهای لازم در برخورد با کارمندان سمـج و بهانــه جو را فراگیرنـد می توانند ارتباطی موثر را در محیط کار برقرار سازند.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی مدیران ایران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی رئیس جمهور جنگ
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون یمن تئاتر سینمای ایران قرآن کریم سریال پایتخت فیلم موسیقی سینما
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
فناوری همراه اول گوگل تبلیغات اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا