شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


بحران در کابین خودروسازان غربی


بحران در کابین خودروسازان غربی
خطر ورشکستگی جنرال موتورز برای دولت آمریکا ۲۰۰میلیارد دلار هزینه اضافی تحمیل خواهد کرد. این مطلبی است که نریمان بهروش اقتصاددان برجسته و ارشد موسسه HIS مطرح می کند و تیتر یک سایت خبری بلومبرگ می شود اما اینکه این هزینه اضافی از کجا ناشی خواهد شد او در مصاحبه خود با این منبع خبری می گوید:این مبلغی است که دولت ایالات متحده باید به ایالت های میشیگان و ایندیانا برای کمک مستقیم به افرادی که در اثر بحران های مالی شغل خود را از دست داده اند پرداخت می کند تا هم بیمه بیکاری آنها باشد و هم اینکه اوضاع بهتر شود.
به هر حال براساس برآورد ها ورشکستگی جنرال موتورز برای همه شرکت هایی که با آن فعالیت می کنند بدبختی به همراه دارد. این ورشکستگی باعث خواهد شد نرخ بیکاری در آمریکا برای سال آینده به ۵/۹ درصد افزایش پیدا کند.
جنرال موتورز هفتم نوامبر اعلام کرده بود: تا آخر نوامبر دوام می آوریم و برای امسال مشکلی نخواهیم داشت. این شرکت شرط کرده بود که فروش خوبی هم داشته باشد اما هم اکنون فرو ریختن فروش این شرکت نشان از آن دارد که قادر به انجام تعهدات خود نخواهد بود.
جنرال موتورز تا پایان ژوئن ۲۱ میلیارد دلار در آمد حاصل از فروش داشت که اکنون مبلغ نقدی آن به ۱۶ میلیارد دلار رسیده است. جنرال موتورز با شروع بحران های مالی در جهان از زمانی در مسیر ورشکستگی قرار گرفت که به دنبال تشدید بحران مالی در صنعت خودروسازی آمریکا، ارزش سهام جنرال موتورز به پایین ترین حد خود طی ۶۰ سال اخیر رسید.
به گزارش رویترز در آن زمان، موسسه بارکلی نیز اعلام کرد، اگر دولت به کمک شرکت های خودروسازی آمریکا نشتابد، این شرکت ها طی سه ماه نخست ۲۰۰۹ قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود. قیمت سهام جنرال موتورز با ۹۷ سنت کاهش ۳۳/۲۲ درصد) به کمتر از ۳۹/۳ دلار رسید. این پایین ترین قیمت سهام جنرال موتورز از دوم دسامبر ۱۹۴۶ به شمار می رفت.
ارائه بسته ۵۸۶ میلیارد دلاری دولت چین برای جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی، تاثیر زیادی در افزایش شاخص سهام در بازارهای بین المللی در زمان مذکور داشت ولی نتوانسته است از کاهش ارزش سهام جنرال موتورز جلوگیری کند. صنایع خودروسازی آمریکا با بحران نقدینگی روبه رو شدند و به شدت نیازمند کمک مالی دولت شدند.
این اتفاقات در حالی رخ می داد که میزان فروش خودرو در بازار آمریکا طی ماه اکتبر بیش از ۳۲ درصد کاهش یافته بود. فروش جنرال موتورز در این مدت با افت ۴۵ درصدی روبه رو شد و این به رغم آنکه بحران مدت ها بود در مورد این شرکت رخ داده بود اما نقطه عطفی برای ورشکستگی جنرال موتورز بود که در همان زمان این شرکت کارخانه های خودروسازی خود در کره را تعطیل کرد و به گونه ای بحران به این سوی دنیا بسیار دورتر از مرز های آمریکا منتقل شد.
البته این شرکت بزرگ آمریکایی اولین بار نبود که در چنبره بحران های جهانی نیازمند مساعدت های بزرگ از سوی دولت آمریکا بود، سال ها قبل این شرکت در آستانه ادغام با شرکت دوو به دلیل بحران های مالی رخ داده در جنوب شرق آسیا و بازار های آسیایی و ورشکستگی ببرهای آسیا یک بار طعم تلخ زیان هنگفت را چشیده بود که البته این مربوط به سالیان گذشته بود و بالاخره با توجه به جایگاه این خودروسازی در جهان و در کنار کمک های سهامداران بزرگ خود بحران را از سر رد کرده بود اما این بار مشکل با ادغام و کمک سهامداران رفع نخواهد شد زیرا که سهامداران قدرتمند در آن زمان حالانیازمند وام های دولت آمریکا هستند که برای پرداخت شدن به آنها باید همه نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه به اجماع برسند.
به هر حال شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز به نقل از شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا گزارش داده است این شرکت خودروسازی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی معادل دو و نیم میلیارد دلار ضرردهی داشته است و مدیرعامل شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا از نیاز شدید این شرکت به کمک مالی مقامات فدرال این کشور پیش از انتقال قدرت به اوباما خبر داد و حالانه تنها این مبلغ باید برای کمک به جنرال موتورز پرداخت شود که البته این کمک به طور قطع می تواند کمکی بسزا برای مالیات دهندگان آمریکایی است.
در شرایط فعلی یک مقام ارشد جنرال موتورز اعلام کرده است که ۱۰۰ روز آینده سخت ترین دوران این شرکت در طول تاریخی حیاتش است. تروی کلارک - رئیس جنرال موتورز آمریکای شمالی - با بیان این مطلب گفته است: ۱۰۰ روز آینده دوران حیاتی ای برای بزرگ ترین خودروساز آمریکا بوده و می توان از آن به عنوان یک دوره عطف برای صنعت خودروسازی آمریکا یاد کرد.
به گفته وی طی مدت یادشده نتایج اقدامات انجام شده از سوی دولت آمریکا برای حمایت از صنایع خودروسازی این کشور خود را نشان خواهد داد. گفتنی است، فروش خودرو در آمریکا طی ماه اکتبر به پایین ترین حد خود طی ۲۵ سال اخیر رسید. در راستای مشکلات شرکت های خودروسازی آمریکا وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که هنوز چالش های زیادی پیش روی اقتصاد آمریکا وجود دارد و تلاطم بازارها احتمالابرای مدتی ادامه خواهد یافت.
هنری پاولسون با ادعای اینکه طرح ۷۰۰ میلیارد دلاری ای که اخیرا برای نجات بخش مالی آمریکا از ورشکستگی تصویب شد، آشکارا به تثبیت نظام مالی کمک کرده، گفته است: مقام های دولتی و اقتصادی طرح های اولیه برای استفاده از بخشی از این ۷۰۰ میلیارد دلار برای خریداری مطالبات غیرقابل وصول بانک ها را کنار گذاشته اند.
وی همچنین به طور تلویحی اعطای هرگونه کمک به صنایع خودروسازی آمریکا را مردود دانسته و گفته است که طرح نجات فقط برای موسسات مالی است. اظهارات پاولسون درباره سه شرکت بزرگ خودروسازی آمریکا احتمالانانسی پلوسی- رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات - را مایوس خواهد کرد. وی سه شنبه شب از دولت خواسته بود بخشی از ۷۰۰ میلیارد دلار صندوق نجات را در اختیار این سه شرکت که با افت شدید فروش و زیان های بزرگ روبه رو هستند، قرار دهد.
او خطاب به بوش گفته است پیش از خارج شدن از کاخ سفید کاری برای خودروسازان انجام دهد. پلوسی گفته است: برای جلوگیری از ناکامی سازندگان خودرو در آمریکا، کنگره و دولت بوش باید فورا اقدام کنند. به هر حال مجلس نمایندگان آمریکا همچنان موضوع کمک به شرکت های خودروسازی در آمریکا را بررسی می کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، با توجه به بحران مالی به وجود آمده برای شرکت های خودروسازی در آمریکا نمایندگان دموکرات این کشور تصویب لایحه ای فوری برای نجات شرکت های بزرگ خودروسازی از ورشکستگی را خواستار شدند.
مجلس نمایندگان آمریکا قرار است این موضوع را بررسی کند. بی اعتمادی جدی اقتصادی و بحران مالی به وجود آمده در آمریکا موجب کاهش خرید و فروش اتومبیل شده است. نمایندگان دموکرات آمریکا خواستار تصویب قانونی برای حمایت از شرکت های واجد شرایط شده اند اما دولت بوش در برابر پیشنهاد دموکرات ها تاکنون مقاومت کرده است.
ورشکستگی شرکت های خودروسازی آمریکا کاهش فرصت های شغلی را به دنبال دارد. سه میلیون فرصت شغلی در سال ۲۰۰۹ در صورت ورشکستگی شرکت های خودروسازی در آمریکا از دست خواهد رفت. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، این رقم در صورت وقوع، سه برابر بیشتر از کاهش فرصت های شغلی در سال جاری است. تاکنون بیکاری در آمریکا در ۱۴ سال اخیر بی سابقه بوده است.
هم اکنون رئیس جمهور منتخب آمریکا در حال وارد کردن فشار به کنگره است تا پرداخت وام ۵۰ میلیارد دلاری به خودروسازان بحران زده این کشور را در سال جاری محقق و مصوب کند. این اقدام باراک اوباما در حالی به منظور پشتیبانی از صنایع خودروسازی آمریکا انجام می شود که نیاز به حمایت و تایید جورج بوش دارد. مشاوران اقتصادی اوباما هشدار داده اند که اگر جنرال موتورز تا پایان ژانویه سال آینده موفق به دریافت وام نشود، ورشکسته خواهد شد.
در همین حال اگر شرکت های آمریکایی موفق به دریافت وام۵۰ میلیارد دلاری نشوند، اوباما مجددا تا تابستان سال آینده درباره اعطای این وام چانه زنی خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، اوباما همچنین به حمایت قوی از ایالت های تولید خودرو در آمریکا مانند میشیگان، اوهایو، ایندیانا، ایلی نویز و ویسکانسین برای پیشبرد برنامه های خود دارد. به دنبال قدرت گرفتن بحران های مالی هم اکنون در سراسر دنیا خودروسازان با بحران دست و پنجه نرم می کنند و پس از بازار مسکن که شروع بحران را رقم زده است این خودروسازان با بحرانی دست و پنجه می آزمایند که زاییده فقری است که ناشی از نظام سرمایه داری بدون همه ضوابط انسانی و در چارچوب نهادگرایی بازار است.
از همین رو بحران اقتصادی در کشور ایسلند موجب شده بسیاری از خودروهایی که برای بازار این کشور پیش بینی شده بود به کشورهای خارجی فروخته شود. همچنین بحران مالی و کمبود نقدینگی در اروپا که موجب کاهش ۵/۱۴ درصدی فروش خودرو در این منطقه شده، شرکت های خودروسازی این قاره را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، شرکت های خودروسازی اروپا در پی کاهش فروش در ششمین ماه متوالی، به منظور جلوگیری از ورشکستگی، برای دومین بار به کاهش تولید خود تصمیم گرفتند. در همین رابطه شرکت خودروسازی رنوی فرانسه اعلام کرد، فروش جهانی این شرکت در شش ماه اخیر، با ۱/۱۴ درصد کاهش، حدود ۱۸۸ هزار و ۱۶۶ خودرو بود.
شرکت دایلمر آلمان نیز اعلام کرد در نظر دارد میزان تولید خودروی مرسدس بنز را بیش از ۸۰ هزار دستگاه کاهش دهد. براساس این گزارش، دایلمر همچنین تصمیم دارد ساعات کاری خود را تا ۳۰ ساعت در هفته کاهش دهد و در تعداد کارکنان خود تجدیدنظر کند. به گفته ناظران اقتصادی، هرچند شرایط فعالیت شرکت های خودروسازی اروپا دشوار است اما در قیاس با شرکت های خودروسازی آمریکا، از وضعیت بهتری برخوردارند. به این ترتیب بحران از شرکت های وام رهنی تا خودروسازی ها ادامه دارد.
منبع : کارنا


همچنین مشاهده کنید