دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
مجله ویستا
فروغ قرآن در نگاه سیدالساجدین
قرآن نمونه كامل آمیختگی اعجاز تكوین و تشریع است. كتابی است كه بشریّت توان آوردن همانندی برای آن نداشته و دستورات و جامعیت آن، هر اندیشمند حكیم را به خضوع و ستایش وامیدارد. هر قدر انسانها از صفای روحی و طهارت معنوی بهرهمند باشند، میتوانند جلوههایی از جمال دلربایش را شهود كنند همان گونه كه قرآن میفرماید:«لایمسُّهُ الاّ المطهّرون.»(۱)
از آنجا كه خاندان عصمت و وحی برگزیدگانی هستند كه طبق آیه «تطهیر» در اوج پاكی و قداست قرار گرفته و از هر گونه پلیدی بدورند، تمام جانشان مستغرق در قرآن مجید شده و شایستهترین انسانهایی هستند كه تفسیر روشن آیات الهی را فرا راه تشنگان حقیقت قرار میدهند. یكی از این منظومه های نورانی، سجاد آل محمد زین العابدین علیه السلام است. در این مقال، با نگاهی گذرا سخنان نورانیاش را درباره قرآن مینگریم؛ بدان امید كه جرعه نوش معارف قرآنی با جام عترت باشیم .
۱- عظمت قرآن
امام زین العابدین علیه السلام از رسول اكرم صلی الله علیه و آله نقل میكند كه فرمود:
"من اعطاه الله القرآن فَرَأی انّ احداً اُعطی افضل ممّا اُعطی فقد صغّر عظیما و عظّم صغیراً"؛ شخصی را كه خداوند به او دانش قرآنی عطا نموده، اگر تصوّرش این باشد كه كسی را بهتر از این عطای الهی دادهاند، در حقیقت بزرگی را كوچك شمرده و كوچكی را بزرگ دانسته است.(۲)
۲- ویژگیهای قرآن
در دعای امام زین العابدین علیه السلام برخی از ویژگیهای ختم قرآن این چنین بیان شده است.
الف - نور هدایت
قرآن كریم از خود با صفت «نور» یاد میكند و میفرماید: « و انزلنا الیكم نوراً مبینا»(۳) اما این نورانیّت برای چه فردی است؟ امام علیه السلام میفرماید:« و جَعَلْتَهُ نوراً نَهتَدِی مِن ظُلَمِ الضَّلالَهٔ والجَهالهٔ باتّباعه؛ بار خدایا! قرآن را نور و روشنایی گردانیدی كه با پیروی از تعالیم آن از تاریكیهای گمراهی و نادانی رهایی یابیم.»(۴)
در رابطه با جاودانگی نور قرآن میفرماید: « و نور هُدیً لایُطْفَأ عَنِ الشّاهِدین برهانه؛ و آن را نور هدایتی قرار دادی كه برهان و دلیل آن از شاهدان و گواهان خاموش نمیشود.»(۵)
در حدیثی دیگر امام صادق علیه السلام میفرماید: «كان علیّ ابن الحسین صلوات الله علیه احسن الناس صوتاً بالقرآن و كان السّقّاؤون یمرّون فیقفون ببابه یسمعون قرائتَه و كان ابو جعفرعلیه السلام احسن الناس صوتاً؛ علی بن الحسین علیه السلام خوش صداترین افراد در خواندن قرآن بود. افراد سقا همواره به هنگام عبور، بر در خانهاش میایستادند و به قرائت او گوش میدادند. و ابوجعفر(امام باقرعلیه السلام) نیز نیكوترین صدا را در خواندن قرآن داشت.»
ب - درمان دردها
قرآن میفرماید:« و َنُنَزِّلُ مِنَ القرآن ما هو شفاءٌ و رحمهٌٔ للمؤمنین»؛ «ما فرو فرستادیم از قرآن آنچه را كه برای مؤمنان شفا و رحمت است.»(۶) اما این كه در چه زمان و برای چه فرد؟ امام زین العابدین علیه السلام در دعای خویش این گونه بیان میدارد:
«و شفاءً لِمَنْ اَنْصَتَ بِفهم التّصدیق الی اسْتماعه؛ قرآن شفا و درمان است برای كسی كه فهمیدن آن را از روی تصدیق و باور خواسته و برای شنیدنش خاموش گشته است.»(۷)
ج - ترازوی عدالت
قرآن مجید میفرماید: «ای كسانی كه ایمان آوردهاید! برای خدا قیام كنید، و از روی عدالت گواهی دهید. دشمنی با جمعیتی، شما را به گناه و ترك عدالت نكشاند. عدالت ورزید كه به پرهیزكاری نزدیكتر است و از «معصیت» خدا بپرهیزید كه خداوند از آنچه انجام میدهید، با خبر است.»(۸) و خطاب به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله میفرماید:« بگو به هر كتابی كه خدا نازل كرده، ایمان آوردهام و مأمورم در میان شما عدالت كنم.»(۹) و عدالت را مبنای تشكیل خانواده دانسته و میفرماید:« فَاِنْ خفتم الاّ تعدلوا فواحدهٔ»(۱۰) و نیز مبنای روابط اقتصادی قلمداد شده و میفرماید:« و اوفوا الكیل و المیزان بالقسط»؛ « و حقّ پیمانه و وزن را به عدالت ادا كنید.»(۱۱) و همچنین حل منازعات را بر اساس عدالت خواستار شده است و میفرماید: « فاصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا اِنّ الله یُحِبُّ المُقْسطین»؛ «در میان آن دو به عدالت صلح برقرار سازید و عدالت پیشه كنید كه خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد.»(۱۲) اما این كه چه معیار و ملاك و قانونی میتوان برای به دست آوردن عدالت معین نمود؟ امام زین العابدین علیه السلام میفرماید:« و میزان عدلٍ لایَحیفُ عن الحقّ لسانه؛ قرآن ترازوی عدالت است كه زبانهاش از حق و درستی بر نمیگردد.»(۱۳)
۳- تلاوت زیبا
در حدیثی از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمده است كه فرمود: « لكلّ شیء حِلیهٔ و حِیلهٔ القرآن الصّوتُ الحسن؛ برای هر چیز زینت و زیوری است و زینت قرآن، صدای نیكو است.»(۱۴) امام صادق علیه السلام در تفسیری از «ترتیل» میفرماید: «آن است كه در آن درنگ كنی و صدای خویش را زیبا سازی.»(۱۵) در این جهت امام زین العابدین علیه السلام نیز اسوه است. نوفلی میگوید:
نزد امام موسی بن جعفرعلیه السلام از صدا و صوت یاد نمودم؛ حضرت فرمود: به هنگام قرائت قرآن توسط علی بن الحسین علیه السلام چه بسا فردی از آن جا عبور میكرد و از صدای خوش او مدهوش میگشت و اگر امام از حُسن واقعی آن چیزی را آشكار مینمود، مردم تحمل و تاب زیبایی آن را نداشتند.
نوفلی میگوید: به آن حضرت گفتم: مگر پیامبر صلی الله علیه و آله با مردم نماز نمیگزارد و صدای خویش را به هنگام تلاوت قرآن بلند نمیكرد؟ حضرت فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله به قدر توان مردم با اقتدا كنندگان خود برخورد میكرد.(۱۶)
احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل
تا ابد مدهوش ماند جبرئیل
در حدیثی دیگر امام صادق علیه السلام میفرماید: «كان علیّ ابن الحسین صلوات الله علیه احسن الناس صوتاً بالقرآن و كان السّقّاؤون یمرّون فیقفون ببابه یسمعون قرائتَه و كان ابو جعفرعلیه السلام احسن الناس صوتاً؛ علی بن الحسین علیه السلام خوش صداترین افراد در خواندن قرآن بود. افراد سقا همواره به هنگام عبور، بر در خانهاش میایستادند و به قرائت او گوش میدادند. و ابوجعفر(امام باقرعلیه السلام) نیز نیكوترین صدا را در خواندن قرآن داشت.»(۱۷)
۴ - مقدار تلاوت قرآن
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در اولین آیاتی كه بر وی نازل شد، مأمور قرائت آیات الهی شد و در دستور دیگری، خداوند به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و مؤمنان میفرماید:« فاقرءوا ما تیسّر من القرآن»؛ «آنچه برای شما میسّر است، قرآن بخوانید.» زُهَری میگوید: از امام زین العابدین علیه السلام پرسیدم:
كدام عمل با فضیلتتر است؟ حضرت فرمود: وارد شوندهای كه دوباره حركت میكند. پرسیدم: وارد شونده حركت كننده؟! فرمود: شروع قرآن و ختم آن، با قرائت اول آن و پایان رسیدن آن دوباره شروع كند (همانند مسافری كه با رسیدن به یك محل در بین راه دوباره از آن جا حركت میكند و به مسیر خود ادامه میدهد.)(۱۸)
۵ - انس با قرآن
زهری میگوید: امام علی بن الحسین علیه السلام میفرمود:« لو مات مَنْ بین المشرق و المغرب لما استوحشتُ بعد اَنْ یكون القرآن معی؛ اگر تمام افرادی كه بین مشرق و مغرب هستند، بمیرند، چون قرآن با من است؛ هراس و وحشتی به دل راه نخواهم داد.»(۱۹)
۶ - قرآن و مردمان آخر الزمان
از امام سجاد علیه السلام درباره توحید سؤال شد، فرمود:« خداوند میدانست كه در آخرالزمان مردمانی میآیند كه زیاد اندیشه میكنند؛ بدین جهت، خداوند سوره توحید و آیات سوره حدید تا «علیمٌ بذات الصدور» را نازل نمود. پس هر كس خارج از این محدوده را قصد كند، هلاك خواهد گشت.»(۲۰)
۷ - تفكر در قرآن
زهری میگوید: شنیدم از امام علی بن الحسین علیه السلام كه میفرمود:« آیات القرآن خزائن فكلما فتحت خزانهٌٔ ینبغی لك ان تنظر ما فیها؛ آیات قرآن گنجینهای نهفته است پس هر زمان كه درِ گنجینه گشوده شود، شایسته است كه به آنچه در آن است، نظر كنی.»(۲۱)
۸ - تفسیر حروف مُقطعه
بیست و نه سوره از قرآن كریم با «حروف مُقطعه» آغاز شده است. مفسّران معانی گوناگونی برای آن ذكر كردهاند؛ یكی از تفسیرهای مهم آن، این است كه: قرآن كریم از نمونه همین حروفی است كه در اختیار همگان قرار گرفته است؛ اگر توانایی دارید، مانند آن را ابداع كنید! امام زین العابدین علیه السلام میفرماید:
«قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند و گفتند: قرآن، سحر است. آن را خودش - پیامبر- ساخته و به خدا نسبت داده است. خداوند به آنها اعلام فرمود: «الم...»؛ یعنی ای محمد! كتابی كه به تو فرو فرستادیم، از همین حروف مقطعه «الف - لام - میم» است كه به لغت و همان حروف الفبای شما میباشد. [به آنها بگو: ] اگر در ادعای خود راستگو هستید، همانند آن را بیاورید.»(۲۲)
۹ - ویژگیهای اولیاء الله
قرآن كریم میفرماید: «اَلا انّ اولیاء الله لاخوف علیهم ولا هم یحزنون»؛ «بدانید كه اولیاء خدا نه هراسی دارند و نه غمگین میشوند.»(۲۳) این كه اولیاءالله دارای چه ویژگیهایی هستند، در حدیثی از امام سجاد علیه السلام بیان شده است. عیاشی مینویسد: امام باقرعلیه السلام فرمود:« در كتاب علی بن الحسین علیه السلام چنین یافتیم كه اولیاء الله نه ترسی دارند و نه غم و اندوهی زیرا واجب الهی را انجام داده و سنت رسول اكرم صلی الله علیه و آله را گرفتهاند. از آنچه خداوند حرام نموده، پرهیز كرده و در زندگی زودگذر دنیا نسبت به زینتهای آن زهد را پیشه ساختهاند و به آنچه در نزد خداست، رغبت نموده و در تلاش برای روزی پاكیزه بودهاند و قصد فخر فروشی و زیادهطلبی ندارند و پس از آن برای انجام حقوق واجب خود انفاق كردهاند. ایناناند كه خداوند در درآمدهایشان بركت قرارداده و بر آنچه برای آخرت خویش پیش فرستادهاند، ثواب داده میشوند.»(۲۴)
۱۰- رزمندگان واقعی
در مسیر مكه، عباد بصری با امام زین العابدین علیه السلام ملاقات میكند؛ به اعتراض میگوید: جهاد و سختیهای آن را رها كردی و به سوی حج و راحتی آن رو آوردی؟ سپس آیه شریفه «اِنّ الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بأنّ لهم الجنّهٔ» را قرائت كرد. حضرت فرمود: ادامه آیه را بخوان! عبّاد بصری آیه بعد را قرائت كرد: «التّائبون العابدون السّائحون الرّاكعون السّاجدون الآمرون بالمعروف و النّاهون عن المنكر و الحافظون لحدود الله و بشّر المؤمنین»(۲۵)؛ «توبه كنندگان، عبادتگران، ستایشگران، سیاحت كنندگان، ركوع كنندگان، سجده آوران، آمران به معروف، نهی كنندگان از منكر و حافظان حدود (و مرزهای) الهی و بشارت ده به (این چنین) مؤمنان.»
آنگاه حضرت فرمود: هنگامی كه افرادی با این اوصاف بیابم، جهاد با آنان با فضیلتتر از حج است.)۲۶(
۱۱- معنای زهد
عدهای تصور میكنند كه «زهد» دوری از اجتماع و پشت كردن به زندگی و زیباییهای آن است. قرآن كریم میفرماید: «مَنْ حَرَّمَ زینهٔ الله الّتی اخرج لعباده و الطّیّبات من الرّزق»؛ «بگو چه كسی زینتهای الهی را كه برای بندگان خود آفریده و روزیهای پاكیزه را حرام كرده است؟!»)۲۷( و نیز در قالب دعا به انسانها میآموزد كه از خداوند خیر دنیا و آخرت را بخواهند: «ربّنا آتنا فی الدّنیا حسنهٔ و فی الاخرهٔ حسنهٔ»)۲۸( در این زمینه، امام سجاد علیه السلام میفرماید:
«اَلا و انّ الزهد فی آیهٔ من كتاب الله لكیلا تأسوا علی ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتیكم؛ آگاه باشید كه زهد در این آیه از قرآن است كه میفرماید: این به خاطر آن است كه برای آنچه از دست دادهاید، تأسف نخورید و به آنچه به شما داده است، دلبسته و شادمان نباشید.»)۲۹(
چنان كه در نهج البلاغه نیز میخوانیم كه میفرماید: زهد بین دو كلمه از قرآن است كه خداوند فرموده:«لكیلاً تأسوا...»؛ هر كس كه بر گذشته افسوس نخورد و به آینده مغرور و دلبسته نشود، زهد را به هر دو طرف خود گرفته است.(۳۰)
غلام همّت آنم كه زیر چرخ كبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد، آزاد است
مگر تعلق خاطر به ماه رخساری
كه خاطر از همه غم ها به مهر او شاد است
۱۲- عالم برزخ
امام سجاد علیه السلام پس از تلاوت آیه كریمه «وَ مِنْ وَرائهم بَرْزَخٌ الی یوم یُبْعَثُون»؛(۳۱) « پشت سر آنها برزخی است تا روزی كه برانگیخته شوند.»، فرموده: «هو القبر و انّ لهم فیها معیشهًٔ ضنكا و الله اِنّ القبر لروضهٌٔ من ریاض الجنهٔ او حُفْرَهٌٔ مِن حُفَرِ النّار؛ برزخ، قبر است كه در آن زندگی سختی دارند. به خدا قسم كه قبر، باغی از باغهای بهشت یا گودالی از گودالهای آتش است.(۳۲)
درود و سلام و صلوات خدا بر زیباترین روح پرستنده، سجاد آل محمد صلی الله علیه و آله آن زمان كه در خانه پرمهر ابی عبدالله الحسین علیه السلام متولد شد و آن هنگام كه در كربلا شاهد سختترین مصیبت ها (شهادت سید الشهداء و یاران با وفایش) گشت و آن هنگام كه با دلی غمگین و قلبی محزون به سوی دیار حق شتافت و قبرستان بقیع را با وجود خویش عطری دیگر بخشید!
پینوشتها:
۱. واقعه / ۷۹.
۲. اصول كافی، ج ۲، ص ۶۰۵، باب فضل حامل القرآن، ح ۷.
۳. نساء / ۱۷۴.
۴ و ۵. صحیفه سجادیه، دعای ۴۲.
۶. اسراء/ ۸۲ .
۷. صحیفه سجادیه، دعای ۴۲.
۸. مائده/ ۸.
۹. شوری/ ۱۵.
۱۰. نساء/ ۴.
۱۱. انعام/ ۱۵۲.
۱۲. حجرات/ ۹.
۱۳. صحیفه سجادیه، دعای ۴۲.
۱۴. اصول كافی، ج ۲، ص ۶۱۵، باب ترتیل القرآن بالصوت الحسن، ح ۹.
۱۵. تفسیر صافی، ج ۱، ص ۴۵، مقدمه یازدهم .
۱۶. اصول كافی، ج ۲، ص ۶۱۵، ح ۴.
۱۷. همان، ح ۱۱.
۱۸. همان، باب فضل حامل القرآن، ح ۷.
۱۹. همان، باب فضل القرآن، ح ۱۳.
۲۰. تفسیر صافی، ج ۲، ص ۸۶۶ .
۲۱. اصول كافی، ج ۲، ص ۶۰۹، باب فی قرائته، ح ۲.
۲۲. تفسیر برهان، ج ۱، ص ۵۴.
۲۳. یونس/ ۶۲.
۲۴. تفسیر صافی، ج ۲، ص ۷۵۷.
۲۵. توبه/ ۱۱۱ و ۱۱۲.
۲۶. تفسیر صافی، ج ۱، ص ۷۳۴، ذیل آیه ۱۱۱ سوره توبه.
۲۷. اعراب/ ۳۲.
۲۸. بقره/ ۲۰۱.
۲۹ و ۳۰. تفسیر صافی، ج ۲، ص ۶۶۵، ذیل آیه ۲۳ سوره حدید.
۳۱. مؤمنون/ ۱۰۰.
۳۲. تفسیر صافی، ج ۲، ص ۱۴۹.
كوثر، شماره ( ۵۷ )
۱. واقعه / ۷۹.
۲. اصول كافی، ج ۲، ص ۶۰۵، باب فضل حامل القرآن، ح ۷.
۳. نساء / ۱۷۴.
۴ و ۵. صحیفه سجادیه، دعای ۴۲.
۶. اسراء/ ۸۲ .
۷. صحیفه سجادیه، دعای ۴۲.
۸. مائده/ ۸.
۹. شوری/ ۱۵.
۱۰. نساء/ ۴.
۱۱. انعام/ ۱۵۲.
۱۲. حجرات/ ۹.
۱۳. صحیفه سجادیه، دعای ۴۲.
۱۴. اصول كافی، ج ۲، ص ۶۱۵، باب ترتیل القرآن بالصوت الحسن، ح ۹.
۱۵. تفسیر صافی، ج ۱، ص ۴۵، مقدمه یازدهم .
۱۶. اصول كافی، ج ۲، ص ۶۱۵، ح ۴.
۱۷. همان، ح ۱۱.
۱۸. همان، باب فضل حامل القرآن، ح ۷.
۱۹. همان، باب فضل القرآن، ح ۱۳.
۲۰. تفسیر صافی، ج ۲، ص ۸۶۶ .
۲۱. اصول كافی، ج ۲، ص ۶۰۹، باب فی قرائته، ح ۲.
۲۲. تفسیر برهان، ج ۱، ص ۵۴.
۲۳. یونس/ ۶۲.
۲۴. تفسیر صافی، ج ۲، ص ۷۵۷.
۲۵. توبه/ ۱۱۱ و ۱۱۲.
۲۶. تفسیر صافی، ج ۱، ص ۷۳۴، ذیل آیه ۱۱۱ سوره توبه.
۲۷. اعراب/ ۳۲.
۲۸. بقره/ ۲۰۱.
۲۹ و ۳۰. تفسیر صافی، ج ۲، ص ۶۶۵، ذیل آیه ۲۳ سوره حدید.
۳۱. مؤمنون/ ۱۰۰.
۳۲. تفسیر صافی، ج ۲، ص ۱۴۹.
كوثر، شماره ( ۵۷ )
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست