پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزشهای سازمانی


آموزش و بهسازی نیروی انسانی به عنوان یكی از مهمترین نیازهای سازمانها در عصر رقابتی كنونی است. امروزه، سازمانها سودمندی خود را در كیفیت بالای محیط كار خود جستجو می كنند و از این رو به دنبال ارائه آموزشهای كارآمدتری هستند.
توزیع صحیح هزینه ها و تمركز بیشتر بر فعالیتهای یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی موارد، هزینه های مربوط به جابجایی افراد و تهیه امكانات لازم برای اجرای حضوری برنامه های آموزشی بسیار بیشتر از دیگر امكانات است. در كشورهای پیشرفته از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان روشی موثر برای ارائه آموزشها استفاده می كنند. چندین عامل در گزینش این شیوه آموزشی موثر بوده است:
اقتصادها نوین متكی بر انجام فعالیتهای ارزشمند به جای فعالیتهای انبوه هستند؛
سرعت و چالاكی به عنوان كلیدی ترین عامل ایجاد و حفظ ارزشهای سازمانی است؛
بنگاههای مدرن نیازمند شبكه ای از ارتباطات برای دریافت بازخورد سریع و رفع بهنگام نارساییها هستند.
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش در سازمانهای بزرگ دنیا پس از حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ توسعه بسیاری یافته است. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای آموزش، حدود ۵، ۱۰ درصد از كل زمان آموزشهای سازمانی در ایالات متحده را شامل می شود. منافع زیر ازطریق استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارائه آموزش قابل حصول است:
كاركنان در هركجا كه بخواهند به مواد آموزشی دسترسی دارند و می توانند با سرعت دلخواه فرا گیرند؛
دسترسی آسان به خبرگان و كارشناسان برجسته مقدور می شود؛
اهداف و محتوای دوره ها با سرعت بالا و هزینه كمتری قابل تغییر است؛
پیشرفت كاركنان به راحتی قابل ملاحظه و ردگیری است؛
دوره ها با دانش و مهارتهای ویژه لازم برای یك فرد قابل تطبیق است؛
اطلاعات درهرجایی كه موردنیاز فرد باشد، در اختیار وی قرار می گیرد.
منبع : ماهنامه تدبیر